: پیمانکار سابق IRS به دلیل افشای سوابق مالیاتی ترامپ به 5 سال زندان محکوم شد


نمای بیرونی ساختمان سرویس درآمد داخلی (IRS) در واشنگتن در 22 مارس 2013 دیده می شود.

سوزان والش/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

سوزان والش/AP


نمای بیرونی ساختمان سرویس درآمد داخلی (IRS) در واشنگتن در 22 مارس 2013 دیده می شود.

سوزان والش/AP

واشنگتن – یک پیمانکار سابق خدمات درآمد داخلی که به افشای اطلاعات مالیاتی به رسانه‌های خبری درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و هزاران نفر از ثروتمندترین افراد این کشور اعتراف کرد، دوشنبه به پنج سال زندان محکوم شد.

دادستان ها گفتند که چارلز ادوارد لیتل جان، 38 ساله، از واشنگتن دی سی، بین سال های 2018 تا 2020 اطلاعاتی را در اختیار نیویورک تایمز و پروپوبلیکا قرار داد که به نظر می رسید “در تاریخ IRS بی نظیر باشد”.

آنا ریس، قاضی ناحیه ایالات متحده، حداکثر مجازات را صادر کرد و گفت که این جنایت سیستم حکومتی کشور و دموکراسی آن را هدف قرار داده است.

او گفت: «وقتی رئیس جمهور مستقر ایالات متحده را هدف قرار می دهید، دفتر را هدف قرار می دهید. “این نمی تواند فصل باز برای مقامات منتخب ما باشد.”

لیتل جان عذرخواهی کرد و گفت که او به تنهایی مسئولیت دارد. او گفت: «من از روی یک باور صادقانه، اگر اشتباه، در خدمت منافع عمومی بودم، عمل کردم. اقدامات من اعتماد شکننده ای را که به دولت داریم تضعیف کرد.»

لیزا منینگ، وکیل مدافع، برای مجازات کمتری مطابق با دستورالعمل‌های معمول برای کسی که سابقه کیفری ندارد، استدلال کرد. اما ریس مخالفت کرد و گفت که این جنایت فوق‌العاده است و این حکم باید “از دیگرانی که ممکن است احساس کنند موظف به نقض قانون هستند، بازدارد.”

ریس که این سوال را مطرح کرد که چرا لیتلجان با یک جرم مجرمانه در خصوص افشای غیرمجاز اظهارنامه های مالیاتی و اطلاعات بازگشت مواجه شد، همچنین سه سال آزادی تحت نظارت و جریمه 5000 دلاری را اعمال کرد.

سناتور جمهوری خواه ریک اسکات از فلوریدا گفت که او از جمله افرادی است که اطلاعات مالیاتی او توسط لیتل جان فاش شده است. او گفت که احتمال انتشار آن بر تمام خانواده او تأثیر می گذارد و استدلال می کند که لیتلجان باید با اتهامات جنایی اضافی از سوی وزارت دادگستری به دلیل افشای اطلاعات شخصی “فقط برای آسیب رساندن به مردم” روبرو می شد.

دادستان ها در اسناد دادگاه گفتند که لیتل جان برای کار در کنتاکتور درخواست کرده بود تا اظهارنامه های مالیاتی ترامپ را دریافت کند و به دقت نحوه جستجو و استخراج داده های مالیاتی را برای جلوگیری از ایجاد سوء ظن در داخل، کشف کرده بود.

به گفته وزارت دادگستری، دادستان ها برای این حکم پنج ساله که یکی از طولانی ترین احکام صادر شده در تحقیقات درز داده شده است، فشار آورده بودند. نیکول آرجنتیری، معاون دادستان کل بخش جنایی این وزارتخانه، گفت که این حکم “پیامی قوی است مبنی بر اینکه افرادی که قوانینی را که برای حفاظت از اطلاعات مالیاتی حساس است را نقض کنند، با مجازات قابل توجهی روبرو خواهند شد.”

دادستان ها نامی از ترامپ یا رسانه های مربوط به اتهامات اسنادی ندادند، اما شرح و چارچوب زمانی با داستان های مربوط به اظهارنامه های مالیاتی ترامپ در نیویورک تایمز و گزارش درباره مالیات ثروتمندان آمریکایی در سازمان غیرانتفاعی روزنامه نگاری تحقیقی ProPublica همخوانی دارد.

گزارش نیویورک تایمز در سال 2020 نشان داد ترامپ که سنت شکنی کرده بود و از انتشار داوطلبانه اظهارنامه مالیاتی خود امتناع می‌کرد، در سالی که وارد کاخ سفید شد، 750 دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرد و به دلیل زیان‌های هنگفت، در برخی سال‌ها هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرد. شش سال از بازگشت او بعداً توسط کمیته راه و روش مجلس که در آن زمان تحت کنترل دموکراتیک بود، منتشر شد.

در همین حال، ProPublica در سال 2021 از مجموعه ای از داده های مالیاتی در مورد ثروتمندترین آمریکایی ها گزارش داد. این نشان داد که 25 نفر از ثروتمندترین افراد به طور قانونی سهم کمتری از درآمد خود را نسبت به بسیاری از کارگران عادی مالیات پرداخت می کنند.

هر دو نشریه از اظهار نظر در مورد اتهامات خودداری کرده‌اند و خبرنگاران ProPublica قبلاً گفته‌اند که هویت منبع را نمی‌دانند. این داستان ها جرقه درخواست هایی برای اصلاح مالیات برای افراد ثروتمند را برانگیخت – و خواستار بررسی درمورد افشای اطلاعات مالیاتی شد که از حمایت های قانونی خاصی برخوردار است.

IRS گفته است که هرگونه افشای اطلاعات مالیات دهندگان غیرقابل قبول است و آژانس از آن زمان تدابیر امنیتی را تشدید کرده است.