حمله هواپیمای بدون سرنشین باعث کشته شدن نیروهای آمریکایی در اردن می شود و ممکن است به جنگ منطقه ای سطح پایین اشاره کند:


نمایی ماهواره ای از پایگاه نظامی ایالات متحده معروف به برج 22، در رکبان، ناحیه رواشد، اردن، در اکتبر سال گذشته.

آزمایشگاه سیاره از طریق رویترز


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آزمایشگاه سیاره از طریق رویترز


نمایی ماهواره ای از پایگاه نظامی ایالات متحده معروف به برج 22، در رکبان، ناحیه رواشد، اردن، در اکتبر سال گذشته.

آزمایشگاه سیاره از طریق رویترز

پس از تشدید حملات در 24 ساعت گذشته در خاورمیانه، پرسش‌ها درباره احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای سطح پایین در خاورمیانه افزایش یافته است.

روز یکشنبه در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین سه نظامی آمریکایی کشته و حداقل 34 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله در یک پایگاه پشتیبانی موسوم به برج 22 در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه رخ داد و احتمالاً به یک پادگان اصابت کرد.

پرزیدنت بایدن روز دوشنبه گفت: “شب گذشته روز سختی در خاورمیانه داشتیم. ما سه روح شجاع را از دست دادیم.” “و ما پاسخ خواهیم داد.”

این اولین حمله مرگبار به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه پس از حملات 7 اکتبر حماس به اسرائیل است که حدود 1200 کشته برجای گذاشت.

ایالات متحده در حال بررسی پاسخ به حمله به پایگاهی در اردن است

یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران به نام مقاومت اسلامی در عراق گفت که پشت این حمله بوده است، اما ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده است. این گروه آن را انتقام حضور نظامی آمریکا در منطقه و کشتار فلسطینیان در غزه خواند. به گفته وزارت بهداشت غزه، از آغاز جنگ اسرائیل علیه حماس، بیش از 26 هزار نفر کشته شده اند.

به گفته پنتاگون، از زمان آغاز جنگ غزه، حدود 160 حمله به پایگاه های آمریکا در منطقه صورت گرفته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز دوشنبه به استیو اینسکیپ از گفت: «پاسخی به حمله روز یکشنبه داده خواهد شد و امیدواریم تأثیر بهتری بر تصمیم‌گیری این گروه‌ها داشته باشد».

او گفت: «ما زمان مناسب را برای اتخاذ تصمیمات پاسخ مناسب در پی این حمله اختصاص خواهیم داد. رئیس جمهور این موضوع را بسیار جدی گرفته است.

پرزیدنت بایدن روز دوشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، لوید آستین وزیر دفاع، آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی و دیگران از جمله برت مک گورک، فرستاده خاورمیانه ای خود برای گفتگو در مورد تهدیدهای فزاینده دیدار کرد.

حملات دیگر در سوریه و خلیج عدن

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که ارتش سوریه گفته است که حملات روز دوشنبه اسرائیل به خارج از دمشق پایتخت، چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که رسانه دولتی سوریه گفته است که در میان کشته شدگان «تعدادی از مستشاران ایرانی» هستند. اسرائیل از اظهار نظر درباره این حملات خودداری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین روز دوشنبه گزارش داد که شورشیان حوثی یمن گفتند که به یک پایگاه سیار نیروی دریایی آمریکا در خلیج عدن حمله کردند. این ادعا توسط ایالات متحده رد شد

حوثی‌های مورد حمایت ایران از ماه نوامبر با پهپاد و موشک به کشتی‌های باری بین‌المللی در دریای سرخ حمله می‌کنند. آنها گفته اند که این واکنش به جنگ اسرائیل در غزه است. آمریکا با حملات خود پاسخ داده است.

کربی حمله روز یکشنبه در اردن را توصیف کرد به عنوان “تشدید کننده” اما اصرار داشت که ایالات متحده، با این حال، از آخرین افزایش خشونت به عنوان یک جنگ منطقه ای صحبت نمی کند.

کربی گفت: ما نمی خواهیم شاهد درگیری گسترده تر باشیم. در واقع، هر کاری که رئیس جمهور از هفتم اکتبر انجام داده است، واقعاً برای کاهش تنش، تلاش برای جلوگیری از درگیری گسترده تر طراحی شده است… ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم.»

با این وجود، یک کارشناس منطقه روز دوشنبه به گفت که به نظر می رسد ایالات متحده در حال حاضر در یک جنگ درجه پایین غرق شده است.

رابین رایت، یکی از اعضای برجسته مرکز ویلسون، گفت: “برخی ارتباطات پشتی بین واشنگتن و تهران وجود داشته است که می‌گویند نمی‌خواهند جنگی که از 7 اکتبر بین اسرائیل و غزه در جریان است گسترش یابد.” نسخه صبحInskeep.

او گفت: «اما صادقانه بگویم، فکر می‌کنم اکنون از این آستانه عبور کرده‌ایم. خطر این است که می‌بینید آمریکایی‌ها برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر تلاش می‌کنند تا خشونت را مهار کنند و در عوض فقط اهداف بیشتری را فراهم کنند.»