انفجاری در یک کافه روسی باعث کشته شدن یک وبلاگ نویس برجسته نظامی طرفدار جنگ شد:


بازرسان روسی در محل انفجار روز یکشنبه در کافه ای در سن پترزبورگ روسیه کار می کنند. انفجاری روز یکشنبه در یک کافه در شهر سن پترزبورگ روسیه رخ داد.

AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

AP


بازرسان روسی در محل انفجار روز یکشنبه در کافه ای در سن پترزبورگ روسیه کار می کنند. انفجاری روز یکشنبه در یک کافه در شهر سن پترزبورگ روسیه رخ داد.

AP

انفجاری در یک کافه در دومین شهر بزرگ روسیه یکشنبه رخ داد و یک وبلاگ نویس نظامی مشهور و حامی سرسخت جنگ در اوکراین کشته شد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که یک بمب در نیم تنه این وبلاگ نویس که به عنوان هدیه به او داده شده بود، جاسازی شده بود.

مقامات روسی گفتند ولادلن تاتارسکی در حالی کشته شد که در کافه‌ای در ساحل رودخانه نوا در قلب تاریخی سن پترزبورگ رهبری می‌کرد. وزارت بهداشت روسیه از زخمی شدن حدود 30 نفر در این انفجار خبر داد.

رسانه ها و وبلاگ نویسان نظامی روسی می گویند تاتارسکی در حال ملاقات با مردم بود که زنی جعبه ای حاوی نیم تنه او را که ظاهراً منفجر شده بود به او هدیه داد. یک گروه میهن پرست روسی که این رویداد را سازماندهی کرد، گفت که اقدامات احتیاطی امنیتی را انجام داده است، اما اذعان کرد که این اقدامات “ناکافی” است.

در اظهاراتی که روی ویدیو ضبط شده است، یک شاهد گفت که زنی که خود را نستیا معرفی کرده بود در طول بحث با تاتارسکی سوالاتی پرسید و رد و بدل کرد.

شاهد، آلیسا اسموترووا، به نقل از نستیا گفت که نیم تنه وبلاگ نویس را درست کرده است، اما نگهبانان از او خواستند که آن را دم در بگذارد، زیرا مشکوک بودند که ممکن است یک بمب باشد. نستیا و تاتارسکی شوخی کردند و خندیدند. سپس به سمت در رفت، نیم تنه را گرفت و به تاتارسکی تقدیم کرد.

بنا بر گزارش ها، او نیم تنه را روی میز مجاور گذاشت و انفجار در پی آن رخ داد. اسموترووا افرادی را توصیف کرد که وحشت زده می دویدند، برخی از شیشه های شکسته آسیب دیده بودند و غرق در خون بودند.

ولادلن تاتارسکی، وبلاگ نویس روسی، قبل از انفجار در کافه ای در سن پترزبورگ، روسیه، در یک مهمانی در مقابل نمایش تصویری از او صحبت می کند.

AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

AP


ولادلن تاتارسکی، وبلاگ نویس روسی، قبل از انفجار در کافه ای در سن پترزبورگ، روسیه، در یک مهمانی در مقابل نمایش تصویری از او صحبت می کند.

AP

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد که یک زن سن پترزبورگ به نام داریا تریوپوا به ظن دست داشتن در این بمب گذاری دستگیر شد. گفته می شود که او قبلاً به دلیل شرکت در راهپیمایی های ضد جنگ بازداشت شده بود.

ویدئویی که در کانال های اپلیکیشن پیام رسان روسیه منتشر شده است، کافه را پس از انفجار نشان می دهد. میزها و صندلی ها شکسته و با خون آغشته شده بودند و تکه های شیشه کف زمین را پر کرده بود.

رسانه‌های روسی گفتند که بازرسان به‌عنوان منبع احتمالی انفجار به دنبال مجسمه‌ای هستند، اما احتمال کارگذاری یک بمب در کافه قبل از رویداد را رد نکرده‌اند.

کمیته تحقیقات روسیه، بالاترین آژانس تحقیقات جنایی ایالتی، تحقیقاتی را به اتهام قتل آغاز کرد.

اوکراین دخالت خود را رد کرد

هیچ کس علناً مسئولیت آن را بر عهده نگرفت، اما وبلاگ نویسان نظامی و مفسران وطن پرست بلافاصله انگشت خود را به سمت اوکراین نشانه رفتند و بمب گذاری را با قتل دریا دوگینا، مفسر تلویزیون ملی گرای اوت گذشته مقایسه کردند. او زمانی که در حومه مسکو در حال رانندگی بود، یک وسیله انفجاری کنترل شده از راه دور که در خودروی شاسی بلندش نصب شده بود، منفجر شد.

مقامات روسیه اطلاعات نظامی اوکراین را مسئول مرگ دوگینا دانستند، اما کیف دست داشتن در این ماجرا را رد کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به آخرین رویداد، گفت که فعالیت های تاتارسکی “تنفر رژیم کیف را برای او به ارمغان آورده است” و خاطرنشان کرد که او و سایر وبلاگ نویسان نظامی روسیه مدت هاست با تهدیدات اوکراینی روبرو بوده اند.

پدر دوگینا، الکساندر دوگین، فیلسوف ناسیونالیست و نظریه پرداز سیاسی که به شدت از تهاجم به اوکراین حمایت می کند، تاتارسکی را به عنوان قهرمانی «جاودانه» که برای نجات مردم روسیه جان باخت، تحسین کرد.

دوگین گفت: «هیچ مذاکره ای با تروریست ها جز در مورد تسلیم بی قید و شرط آنها نباید صورت گیرد. یک رژه پیروزی باید در کیف برگزار شود.

از زمان آغاز درگیری ها در اوکراین در 24 فوریه 2022، مقامات اوکراینی از پذیرفتن مسئولیت آتش سوزی ها، انفجارها و ترورهای آشکار در روسیه خودداری کرده اند. در عین حال، مقامات کیف با خوشحالی از چنین رویدادهایی استقبال کردند و بر حق اوکراین برای انجام حملات در روسیه تاکید کردند.

یک مقام ارشد دولت اوکراین انفجاری را که منجر به کشته شدن تاتارسکی شد به عنوان بخشی از ناآرامی های داخلی مطرح کرد.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در توییتر به انگلیسی نوشت: «عنکبوت ها در یک کوزه یکدیگر را می خورند». این پرسش که چه زمانی تروریسم داخلی به ابزاری برای مبارزه سیاسی داخلی تبدیل خواهد شد، موضوع زمان بود.

تاتارسکی که گزارش‌های منظمی از اوکراین ارسال می‌کرد، نام مستعار ماکسیم فومین بود که بیش از 560000 دنبال کننده در کانال برنامه پیام‌رسانی تلگرام خود جمع کرده بود.

تاتارسکی که در دونباس، قلب صنعتی اوکراین به دنیا آمد، قبل از شروع یک تجارت مبلمان به عنوان یک معدن زغال سنگ کار می کرد. زمانی که با مشکلات مالی مواجه شد، به یک بانک دستبرد زد و به زندان محکوم شد. او پس از اینکه یک شورش جدایی طلب مورد حمایت روسیه در سال 2014 دونباس را فرا گرفت، چند هفته پس از الحاق شبه جزیره کریمه به اوکراین توسط مسکو، از بازداشت گریخت. سپس به شورشیان جدایی طلب پیوست و قبل از اینکه به وبلاگ نویسی روی آورد، در خط مقدم جنگید.

تاتارسکی به خاطر اظهارات تند و تند و لفاظی های سرسخت طرفدار جنگ معروف بود.

پس از الحاق چهار منطقه اوکراین توسط کرملین در سال گذشته که اکثر مردم جهان آن را غیرقانونی رد کردند، تاتارسکی ویدیویی را منتشر کرد که در آن قول داد: “همین است. ما همه را شکست خواهیم داد، همه را خواهیم کشت، هرکسی را که نیاز داریم غارت خواهیم کرد. همه آنطور که ما دوست داریم باشد. خدا پشت و پناهت باشد.”

وبلاگ نویسان نظامی نقش برجسته و تأثیرگذاری فزاینده ای در جریان اطلاعات در مورد تهاجم روسیه به اوکراین ایفا کرده اند. آنها تقریباً به طور جهانی از اهداف کمپین دفاع کرده اند، اما گاهی از استراتژی نظامی و تصمیمات تاکتیکی روسیه انتقاد می کنند.

در عین حال، کرملین با بستن رسانه‌های خبری، محدود کردن دسترسی مردم به اطلاعات و زندانی کردن منتقدان، صداهای جایگزین مخالف جنگ را خاموش کرده است.