سفر شی جین پینگ نقش احتمالی چین در پایان دادن به جنگ در اوکراین را برجسته می کند:


شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، سمت راست، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در 8 ژوئن 2018 در مراسم اهدای جوایز در تالار بزرگ مردم پکن، چین، دست می‌دهند. شی برای نشان دادن حمایت از پوتین به مسکو سفر می‌کند.

الکساندر زملیانیچنکو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

الکساندر زملیانیچنکو/AP


شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، سمت راست، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در 8 ژوئن 2018 در مراسم اهدای جوایز در تالار بزرگ مردم پکن، چین، دست می‌دهند. شی برای نشان دادن حمایت از پوتین به مسکو سفر می‌کند.

الکساندر زملیانیچنکو/AP

شی جین پینگ، رهبر چین روز دوشنبه برای نشان دادن حمایت از ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه و بررسی گام‌های احتمالی برای صلح در اوکراین، وارد مسکو شد.

انتظار می رود شی جین پینگ پس از سفر سه روزه به روسیه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگو کند. این گفتگو اولین گفتگو از زمان آغاز جنگ خواهد بود. تحلیلگران می گویند که احتمال یک پیشرفت بزرگ در اوکراین بسیار اندک است زیرا مواضع مذاکره روسیه و اوکراین بسیار از هم فاصله دارند.

برای شی، که در این ماه برای سومین دوره نادر به عنوان رئیس جمهور چین قفل شد، سفر به روسیه فرصتی برای تقویت روابط با یک همسایه کلیدی و شریک راحت است. در عین حال، این سفر می تواند به تقویت اعتبار چین به عنوان یک وزنه سنگین جهانی کمک کند.

او می‌تواند سفر خود به مسکو را در چارچوب یک دیپلماسی بزرگ بین‌المللی انجام دهد. [yet] پل هنل، کارشناس چین در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و مدیر سابق شورای امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، می‌گوید: او در واقع نیازی به دستیابی به اهداف زیادی ندارد.

در آستانه حمله به اوکراین یک سال پیش، روسیه و چین دوستی “بدون محدودیت” را اعلام کردند. و در حالی که بسیاری بر این باورند که رهبری چین با تهاجم همه جانبه به اوکراین که متعاقب آن صورت گرفت، غافلگیر شد، پکن از محکوم کردن این اقدام خودداری کرد و در عوض استحکام روابط پکن و مسکو را در بوق و کرنا کرد.

شی می‌گوید که این رابطه “بالغ‌تر و انعطاف‌پذیرتر” شده است.

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور چین شی جین پینگ در دیدار خود در پکن در 4 فوریه 2022 عکس گرفتند.

الکسی دروژینین / اسپوتنیک / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

الکسی دروژینین / اسپوتنیک / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور چین شی جین پینگ در دیدار خود در پکن در 4 فوریه 2022 عکس گرفتند.

الکسی دروژینین / اسپوتنیک / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

شی پیش از سفرش به مسکو، در روزنامه دولتی این کشور نوشت روزنامه روسی دو کشور “اعتماد متقابل سیاسی را تقویت کرده و مدل جدیدی از روابط بین کشورهای بزرگ را پرورش داده اند.”

شی اعلام کرد: «روابط دوجانبه بالغ‌تر و انعطاف‌پذیرتر شده است. در مورد بحران اوکراین، شی از همه طرف‌ها خواست تا «چشم‌انداز امنیت مشترک، جامع، همکاری و پایدار را بپذیرند و گفت‌وگوها و مشورت‌های هم‌پایه، منطقی و نتیجه‌گرا را دنبال کنند».

حمایت مداوم چین از مسکو در طول جنگ، وجهه آن را در غرب اروپا، جایی که پکن مشتاق ایجاد روابط عمیق تر است، تخریب کرده است.

رانا میتر، استاد تاریخ و سیاست چین در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید چین ممکن است امیدوار باشد که سفر مسکو به متقاعد کردن برخی در اروپا برای اتخاذ موضع بدبینانه‌تر آمریکا در مورد مسائل امنیتی و همکاری اقتصادی کمک کند.

«اگر قضیه این است [China] در واقع می توانید با پوتین صحبت کنید و سعی کنید برخی از مشکلات با روسیه را میانجیگری کنید که شما در اروپای غربی به سادگی نمی توانید آن را انجام دهید، این پیشنهادی است که حداقل برخی از رهبران منطقه ممکن است به آن گوش دهند.

به نوبه خود، به نظر می رسد پکن مایل به تقویت وجهه صلح طلب است.

در اوایل ماه جاری، چین به نهایی شدن توافق بین عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک کمک کرد. دولت چین در ماه فوریه یک «مقاله موضعی» 12 ماده‌ای منتشر کرد که در آن اصول کلی برای حل و فصل مناقشه اوکراین ارائه شد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه گفت چین “نقش سازنده ای در ترغیب صلح و پیشبرد گفتگوها ایفا خواهد کرد.”

“روی و روحیه تنظیم شده است. چارچوب تعیین شده است. ایده چین به طور بالقوه به عنوان صلح طلبی که کشورهای دیگر نمی توانند انجام دهند، تنظیم شده است. اما راه حل واقعی هنوز از برخی جهات بسیار، بسیار مبهم تر، بسیار بیشتر به نظر می رسد. میتر گفت: مایع.

به گفته یون سان، کارشناس ارشد مرکز استیمسون در واشنگتن دی سی، چینی ها واقعاً قصد ندارند “حلال واقعی مشکل در اینجا” باشند.

او گفت، با سفر شی جینپینگ به مسکو، “آنها می دانند که این سؤالات مهم در مورد چین وجود خواهد داشت، در مورد اینکه چین چه برنامه ای برای جنگ در اوکراین دارد. من فکر می کنم این موضع سیاسی است. [paper] و تشکیل چین به عنوان یک میانجی صلح برای خدمت به این هدف سیاسی است.”

میانجیگری های گذشته چین محدودیت های خود را نشان داد

نقش چین به‌عنوان یک میانجی در گذشته، محدودیت‌هایی را برای آنچه ممکن است در مورد اوکراین به دست آورد، نشان می‌دهد.

سان گفت: «حتی در توافق ایران و عربستان، چین میانجی صلح نبود. من فکر می‌کنم چین از فرصتی که به وجود آمده استفاده کرد». این دو کشور در واقع می‌خواستند روابط خود را بهبود بخشند، اما من فکر نمی‌کنم این شرایط بین روسیه و اوکراین وجود داشته باشد – حداقل نه در حال حاضر و نه برای آینده قابل پیش‌بینی.»

هانله، از مؤسسه موقوفه کارنگی، می‌گوید در جریان مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی، که در آن شرکت داشت، پکن در آوردن مذاکره‌کنندگان به میز مذاکره عالی بود. اما او می‌گوید که مقامات چینی به ندرت به هیچ یک از طرفین فشار می‌آوردند تا توپ را در زمین حرکت دهند.

ما همیشه این احساس را داشتیم که ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن، ما واقعاً تهاجمی در تلاش برای یافتن راهی برای حل مسئله هسته ای کره شمالی هستیم، جایی که چینی ها واقعاً به دنبال فرآیندی برای مدیریت پرونده هسته ای کره شمالی بودند. ” او گفت.

هانل گفت: «به نظر من، آیا آنها نقش فعالی در پایان دادن به درگیری اوکراین خواهند داشت، احتمالاً چیزی است که در آینده نزدیک شاهد آن نخواهیم بود.

در عوض، تمرکز سفر شی جین پینگ به مسکو بر تقویت روابط چین و روسیه خواهد بود. سوئیشنگ ژائو، استاد دانشگاه دنور، می‌گوید و برای شی، این بدان معناست که به احتمال زیاد یک پیروزی خواهد بود.

چین روابط خارجی خود را در چارچوب رقابت ابرقدرت خود با ایالات متحده قرار می دهد. سفر شی به روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ژائو گفت: «مزایای آن قطعاً بر هزینه‌ها سنگینی می‌کند. “بنیادی ترین هدف سیاست خارجی او در حال حاضر این است [to] سعی کنید از منافع چین در برابر رویارویی آمریکا دفاع کنید.”