شی چین با رهبر بلاروس ملاقات می کند و دوستی «شکست ناپذیر» را منادی می کند: NPR


الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس روز چهارشنبه در پکن با شی جین پینگ رهبر چین دیدار کرد.

پاول اورلوفسکی/BELTA/AFP از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

پاول اورلوفسکی/BELTA/AFP از طریق گتی ایماژ


الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس روز چهارشنبه در پکن با شی جین پینگ رهبر چین دیدار کرد.

پاول اورلوفسکی/BELTA/AFP از طریق گتی ایماژ

شی جین پینگ، رهبر چین روز چهارشنبه با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

به گزارش رسانه های دولتی چین، لوکاشنکو با 21 گلوله در میدان تیان آنمن مورد استقبال قرار گرفت و در آنجا نیروهای گارد افتخاری را به همراه شی که بعدا دوستی چین و بلاروس را “نشکن” اعلام کرد، بررسی کرد.

این نشست یک هفته پس از آن برگزار می شود که پکن خواستار آتش بس و گفتگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین، هر دو همسایه بلاروس، شد.

شی به لوکاشنکو گفته است: «در مواجهه با یک وضعیت بین‌المللی مملو از بی‌ثباتی و عدم اطمینان، چین آماده همکاری با بلاروس برای ارتقای توسعه سالم و پایدار روابط بین دو کشور در سطح بالا است.

شی گفت که دو طرف باید به تقویت اعتماد متقابل سیاسی ادامه دهند و “همیشه دوستان واقعی و شرکای خوب یکدیگر باشند.” چین و بلاروس “باید از مسیر توسعه انتخاب شده یکدیگر حمایت کنند، از یکدیگر در حفظ منافع اصلی حمایت کنند، با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی مخالفت کنند و از حاکمیت و امنیت سیاسی هر دو کشور محافظت کنند.”

خبرگزاری دولتی چین، شین هوا، گفت که دو رهبر در مورد وضعیت اوکراین تبادل نظر کردند و شی نیز موضع چین را تکرار کرد.

لوکاشنکو گفته است که بلاروس “به طور کامل از موضع و پیشنهاد چین برای حل و فصل سیاسی بحران حمایت می کند.”

این طرح که در مقاله سیاست وزارت خارجه چین به مناسبت هفته گذشته سالگرد جنگ روسیه و اوکراین بیان شده است، همچنین از تحریم های یکجانبه انتقاد می کند و خواستار به رسمیت شناختن “حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها” است.

ایالات متحده این طرح را رد کرده است، اگرچه رهبران اوکراین و فرانسه پاسخ مثبت بیشتری دادند و گفتند که می‌خواهند آن را با شی گفتگو کنند.

نیروهای روسیه سال گذشته بخشی از حملات خود به اوکراین را از طریق بلاروس آغاز کردند.

شی و لوکاشنکو بیانیه مشترکی را در مورد توسعه بیشتر “مشارکت استراتژیک همه جوی چین و بلاروس” امضا کردند و شاهد امضای تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه های تجارت، صنعت، کشاورزی، گمرک، علم و فناوری بودند. ، بهداشت، گردشگری، ورزش، محلات و غیره.

لوکاشنکو از سال 1994 رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و در سال 2020 در انتخاباتی که به طور گسترده به عنوان تقلب شناخته می شد، برای ششمین دوره ریاست جمهوری به دست آورد. حفظ قدرت لوکاشنکو پس از انتخابات ماه ها اعتراضات خیابانی را به راه انداخت که رژیم با سرکوب خشونت آمیز مواجه شد.

دولت و همکاران او به دلیل آن وقایع و حمایت از حمله روسیه به اوکراین تحت تحریم های مکرر غرب قرار گرفته اند.