تعداد قربانیان به 133 افزایش یافت:


یک زن روز شنبه در یک بنای یادبود موقت در مقابل تالار شهر کروکوس عزاداری می کند، یک روز پس از حمله مسلحانه در کراسنوگورسک، خارج از مسکو که حداقل 133 نفر را کشت.

اولگا مالتسوا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اولگا مالتسوا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


یک زن روز شنبه در یک بنای یادبود موقت در مقابل تالار شهر کروکوس عزاداری می کند، یک روز پس از حمله مسلحانه در کراسنوگورسک، خارج از مسکو که حداقل 133 نفر را کشت.

اولگا مالتسوا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

تعداد کشته شدگان تیراندازی دسته جمعی در سالن کنسرت در حومه مسکو عصر جمعه به دست کم 133 نفر افزایش یافت. حداقل 145 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

فرماندار منطقه مسکو گفت که امدادگران اواخر عصر شنبه به جستجوی قربانیان پایان دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بعد از ظهر شنبه در اولین سخنرانی تلویزیونی خود به ملت پس از وقوع این حملات گفت که کرملین هر چهار مهاجم را که مستقیماً در تیراندازی شرکت داشتند و همچنین هفت نفر دیگر را که مظنون به ارتباط با این حمله بودند، دستگیر کرده است.

پوتین گفت: «همه عاملان، سازمان‌دهندگان و کسانی که دستور این جنایت را داده‌اند، عادلانه و ناگزیر مجازات خواهند شد».

ما هر کسی را که پشت تروریست‌هایی که این جنایت، این حمله علیه روسیه و مردم ما را آماده کرده‌اند، شناسایی و مجازات خواهیم کرد.»

وزیر کشور روسیه روز شنبه گفت که هر چهار مهاجم مظنون شهروندان خارجی هستند.

یک مقام آمریکایی به تأیید کرد که ایالات متحده معتقد است که یک گروه وابسته به دولت اسلامی موسوم به استان خراسان یا داعش-K مسئول این حمله بوده است. این گروه که در شرق افغانستان مستقر است، اواخر روز جمعه در کانال تلگرامی خود مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

اعضای خدمات اورژانس در محل حمله مسلحانه در سالن کنسرت Crocus City Hall در کراسنوگورسک، خارج از مسکو، روز شنبه کار می کنند.

Stringer/AFP از طریق Getty Images


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Stringer/AFP از طریق Getty Images


اعضای خدمات اورژانس در محل حمله مسلحانه در سالن کنسرت Crocus City Hall در کراسنوگورسک، خارج از مسکو، روز شنبه کار می کنند.

Stringer/AFP از طریق Getty Images

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده همچنین گفتند که در اوایل ماه جاری به کرملین در مورد حمله احتمالی بر اساس اطلاعات اطلاعاتی هشدار داده بودند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «دولت ایالات متحده اطلاعاتی در مورد یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده در مسکو داشت – که احتمالاً گردهمایی‌های بزرگ و شامل کنسرت‌ها را هدف قرار می‌دهد».

واتسون گفت این اطلاعات سفارت ایالات متحده را بر آن داشت تا یک توصیه امنیتی برای آمریکایی های مقیم روسیه صادر کند و اطلاعات را مطابق با سیاست دیرینه “وظیفه هشدار دادن” خود در اختیار مقامات روسیه قرار دهد.

پوتین در اظهارات روز شنبه خود هیچ اشاره ای به داعش-ک نکرد، در عوض مقامات اوکراینی را به تلاش برای کمک به فرار چهار مهاجم از طریق اوکراین متهم کرد.

پوتین گفت: «آنها سعی کردند مخفی شوند و به سمت اوکراین حرکت کردند، جایی که طبق اطلاعات اولیه، پنجره ای در سمت اوکراین برای عبور آنها از مرز دولتی آماده شد.

بازرسان روسی گفتند که مهاجمان در منطقه بریانسک غربی، نه چندان دور از مرز با اوکراین بازداشت شدند. مقامات اوکراینی هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده اند و وزارت خارجه اوکراین مقامات روسیه را به استفاده از این حمله مرگبار برای جلب حمایت از جنگ کرملین در اوکراین متهم کرده است.

واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی روز شنبه در بیانیه ای گفت: «داعش به تنهایی مسئولیت این حمله را بر عهده دارد. هیچ دخالتی در اوکراین وجود نداشت.»

حمله اواخر روز جمعه پس از آن آغاز شد که افراد مسلح استتار شده با تفنگ های خودکار به تالار شهر کروکوس – یک مرکز خرید و سرگرمی بزرگ در حومه غربی مسکو، حمله کردند. کنسرت‌کنندگان برای دیدن گروه راک کهنه‌کار روسی پیکنیک در محل تجمع جمع شده بودند.

فیلم‌های ویدیویی دلخراش نشان می‌دهد که مردان هنگام تلاش برای مخفی شدن یا هجوم به خروجی‌های اضطراری به سمت عابران تیراندازی می‌کنند. برخی شاهدان گزارش دادند که مهاجمان قبل از آتش زدن سالن کنسرت، مایعی را روی صندلی و پرده‌های سالن کنسرت ریختند. تصاویر اضافی منتشر شده توسط مقامات روسی نشان می دهد که صندلی سوخته شده و آوار از داخل محل برگزاری.

چارلز ماینز از با برخی از کسانی که در طول حمله در محل برگزاری بودند صحبت کرد.

الکسی، یکی از دست اندرکاران صحنه که به چارلز ماینز از گفت که او برای فرار از دفتر طبقه سوم خود فرار کرده است، گفت: «دود مدام می آمد و می آمد. او فقط نام کوچک خود را به دلیل حضور نیروهای امنیتی در اطراف سایت اعلام کرد.

او با خیره شدن به نمای سالن کنسرت که اکنون از بین رفته است، افزود: من هنوز در رویا هستم.

یکی دیگر از کارمندان سالن، جوزف، که به دلایل مشابه از ذکر نام خانوادگی خودداری کرد، گفت که او نیز همچنان از رویدادهای جمعه شب در هیجان است.

“شما می توانید هر تروریستی را تصور کنید، شما می توانید هر چیزی را تصور کنید. اما از این ورودی اصلی عبور کنید. برای کشتن شیشه و کشتن مردم پشت سر. منظورم… هیچ حرفی.

پوتین روز یکشنبه را در روسیه عزای عمومی اعلام کرد.

در همین حال، مردم در سراسر کشور یادبودهای خودجوش را با گل، اسباب بازی و شمع برای ادای احترام به قربانیان ساخته اند. وزارت بهداشت محلی همچنین گفت که بیش از 2700 نفر روز شنبه در منطقه مسکو برای حمایت از مجروحان خون اهدا کردند.