چرا کارشناسان می گویند تورم نسبتا پایین است اما رای دهندگان احساس متفاوتی دارند:


گزارشی از دانشگاه پردو نشان داد که اکثر مصرف کنندگان انتظار دارند که قیمت مواد غذایی در سال آینده همچنان در حال افزایش باشد که می تواند احساسات رای دهندگان را تضعیف کند.

اسکات اولسون/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اسکات اولسون/گتی ایماژ


گزارشی از دانشگاه پردو نشان داد که اکثر مصرف کنندگان انتظار دارند که قیمت مواد غذایی در سال آینده همچنان در حال افزایش باشد که می تواند احساسات رای دهندگان را تضعیف کند.

اسکات اولسون/گتی ایماژ

در برنامه ریزی بودجه شخصی چیزهای زیادی انجام می شود – و قیمت غذا و نحوه نوسان آن با تورم می تواند بخش بزرگی از آن باشد.

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، قیمت مواد غذایی از سال 2019 تا 2023 به میزان 25 درصد افزایش یافت. گزارشی از دانشگاه پردو نشان داد که اکثر مصرف کنندگان انتظار دارند که قیمت مواد غذایی در سال آینده افزایش یابد.

آیا قیمت مواد غذایی آنقدر بد است که مصرف کنندگان فکر می کنند؟

همه چیز در نظر گرفته شد ایلسا چانگ میزبان با جوزف بالاگتاس، استاد اقتصاد کشاورزی در دانشگاه پردو و نویسنده اصلی آن گزارش صحبت کرد.

این مصاحبه برای طولانی بودن و وضوح کمی ویرایش شده است.

ایلسا چانگ: اکثر مصرف کنندگان افزایش قیمت مواد غذایی را پیش بینی می کنند. و، بله، ما قطعا شاهد افزایش قیمت مواد غذایی در طول و پس از همه گیری بودیم. اما واقعاً در حال حاضر با قیمت مواد غذایی و مواد غذایی چه اتفاقی می افتد؟ آیا اوضاع به همان اندازه بد است که برخی از مصرف کنندگان از آن می ترسند؟

جوزف بالاگتاس: بنابراین اداره آمار کار تنها دو هفته پیش آخرین آمار تورم خود را از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرد. [CPI]. قیمت مواد غذایی در ماه مارس 2.2 درصد بیشتر از مارس 2023 بود. بنابراین افزایش 2.2 درصدی قیمت مواد غذایی در سال گذشته.

چانگ: و این چقدر بد است؟

چهارراه: که نسبتا کم است. نسبت به تورم قیمت مواد غذایی که در دو سال گذشته شاهد آن بوده ایم، پایین است. تورم قیمت مواد غذایی در تابستان 2022 در حدود 10 یا 11 درصد در سال به اوج خود رسید و به طور منظم در حال کاهش بوده است، در سال 2024 زیر سه درصد بوده و در کمترین حد خود – 2.2 درصد – است که از آن زمان تاکنون مشاهده کرده ایم. [the] پایان سال 2021

چانگ: آره و اکنون که سال 2024 است، یک سال انتخابات است، گزارش شما همچنین به چگونگی تأثیر تمایلات سیاسی مردم بر دیدگاه آنها نسبت به تورم پرداخت. من خیلی کنجکاو هستم که شما در آنجا چه دیدید.

چهارراه: آره بنابراین ما در نظرسنجی ماهانه خود از مردم خواستیم به ما بگویند که قیمت مواد غذایی در سال گذشته چگونه تغییر کرده است. و معیاری از تورم درک شده را به ما می دهد که می توانیم آن را با CPI مقایسه کنیم. و جالب اینجاست که در هشت ماه گذشته، مصرف‌کنندگان تورم قیمتی را در محدوده شش تا هفت درصد گزارش کرده‌اند که بر اساس CPI بسیار بالاتر از تورم قیمت مواد غذایی بوده است.

چانگ: و چگونه این بدبینی با توجه به وابستگی سیاسی شکسته شد؟

چهارراه: این فقط یک موضوع سیاسی نیست. هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان به ما می گویند که آیا تورم در سال گذشته بالاتر از آنچه در CPI می بینیم بوده است یا خیر. اما جمهوری خواهان تورمی را گزارش می کنند که … یک و نیم درصد بیشتر از دموکرات ها است. بنابراین جمهوری خواهان به ما می گویند 7.3 درصد بیشتر و دموکرات ها 5.7 درصد بالاتر.

چانگ: باشه. با این وجود، هر دو طرف در مورد تورم مواد غذایی اغراق می کنند. به نظر شما چرا اینطور است؟ به نظر شما چرا مصرف کنندگان در سراسر جهان به نظر می رسد که قیمت مواد غذایی چقدر در حال افزایش است را بیش از حد برآورد می کنند؟

چهارراه: ممکن است مصرف‌کنندگان قیمت‌ها را نسبت به یک سال قبل اندازه‌گیری نمی‌کنند، این همان کاری است که اداره آمار کار وقتی تورم 2.2 درصدی را گزارش می‌کند، انجام می‌دهد. بنابراین آنها ممکن است به افق زمانی طولانی تری نگاه کنند. آنها ممکن است به زمانی فکر کنند، می دانید، “یادتان باشد زمانی که قیمت تخم مرغ فلانی بود”. ما لزوما در یک ماه و 12 ماه افزایش زندگی نمی کنیم مانند CPI گزارش شده است.

چانگ: و چقدر احساس می‌کنید که قیمت مواد غذایی بر نحوه رأی‌دهی رای دهندگان تأثیر می‌گذارد؟

چهارراه: بله، خوب، بنابراین من فکر می کنم که اقتصاد به طور کلی بر انتخابات ریاست جمهوری تأثیر می گذارد. من فکر می کنم شرایط خوب اقتصادی به رئیس جمهور کمک می کند، شرایط بد اقتصادی به رئیس جمهور آسیب می رساند. می دانید، ما مدتی است که تورم قیمت مواد غذایی را به این شکل در یک سال انتخابات ندیده ایم. و بنابراین من کاملاً مطمئن نیستم که چگونه پیش بینی کنم که چگونه خواهد بود. اما فکر می‌کنم اگر تورم قیمت به طور کلی طی شش ماه آینده دوباره افزایش یابد، فکر می‌کنم این برای شرکت فعلی بد خواهد بود.

چانگ: و با نزدیک‌تر شدن و نزدیک‌تر شدن به نوامبر، آیا انتظار دارید که قیمت مواد غذایی به‌طور خاص موضوع مهمی باشد که همه نامزدها درباره آن صحبت کنند؟

چهارراه: می توانم بگویم که بیشتر عوامل افزایش قیمت مواد غذایی از بین رفته اند. چیزی که باقی مانده است، هزینه های بالای نیروی کار است. و بنابراین ما شاهد قیمت‌های بالاتر یا تورم سریع‌تر در اقلامی هستیم که کار فشرده‌ای دارند، از جمله وعده‌های غذایی رستوران‌ها و غذاهای بسته‌بندی شده. بنابراین شاهد افزایش قیمت مواد غذایی در برخی اقلام خواهیم بود. من فکر نمی‌کنم – و مطمئناً امیدوار نیستم – که به تورم قیمت فست فود که سال گذشته یا سال قبل شاهد آن بودیم، برگردیم.

نسخه رادیویی این قطعه توسط النا برنت تهیه شده و توسط ویلیام تروپ تدوین شده است.