یک مقام ارشد سازمان ملل می گوید شمال غزه اکنون در قحطی تمام عیار است:


سربازان منصوب به تیپ هفتم حمل و نقل و ملوانان وابسته به MV روی پی. بناویدز یک اسکله شناور را در سواحل غزه در 26 آوریل 2024 جمع آوری کردند. ایالات متحده انتظار دارد که ترتیبات روی زمین در غزه برای کارکنان بشردوستانه آماده شود. ارسال کمک ها را از این ماه از طریق یک مسیر دریایی جدید تحت حمایت ایالات متحده آغاز کنید.

ارتش ایالات متحده از طریق AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

ارتش ایالات متحده از طریق AP


سربازان منصوب به تیپ هفتم حمل و نقل و ملوانان وابسته به MV روی پی. بناویدز یک اسکله شناور را در سواحل غزه در 26 آوریل 2024 جمع آوری کردند. ایالات متحده انتظار دارد که ترتیبات روی زمین در غزه برای کارکنان بشردوستانه آماده شود. ارسال کمک ها را از این ماه از طریق یک مسیر دریایی جدید تحت حمایت ایالات متحده آغاز کنید.

ارتش ایالات متحده از طریق AP

واشنگتن – یک مقام ارشد سازمان ملل روز جمعه گفت که شمال غزه که به شدت ضربه خورده است، اکنون پس از بیش از شش ماه جنگ بین اسرائیل و حماس و محدودیت های شدید اسرائیل در ارسال مواد غذایی به خاک فلسطین، در “قحطی تمام عیار” است.

سیندی مک کین، مدیر آمریکایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، تا کنون برجسته‌ترین مقام بین‌المللی شد که اعلام کرد غیرنظامیان گرفتار شده در بریدگی‌ترین بخش غزه از مرز قحطی عبور کرده‌اند.

مک‌کین در مصاحبه‌ای با شبکه NBC گفت: «این وحشتناک است». قحطی – قحطی تمام عیار – در شمال وجود دارد، و به سمت جنوب حرکت می کند.

او گفت که آتش بس و افزایش بسیار زیاد جریان کمک ها از طریق مسیرهای زمینی و دریایی برای مقابله با فاجعه انسانی فزاینده در غزه، خانه 2.3 میلیون نفر ضروری است.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی اسرائیل، که ورود به غزه را کنترل می‌کند و می‌گوید که اجازه ورود غذا و سایر کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه‌های زمینی را آغاز کرده است، وجود ندارد.

هیئتی که به عنوان ناظر بین المللی شناخته شده برای بحران های غذایی عمل می کند، در ماه مارس گفت که شمال غزه در آستانه قحطی قرار دارد و احتمالاً در ماه مه آن را تجربه خواهد کرد. یک مقام بشردوستانه آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در غزه به آسوشیتدپرس گفت: از ماه مارس، شمال غزه چیزی مانند کمک‌های لازم برای جلوگیری از قحطی دریافت نکرده است. آپدیت بعدی این پنل قبل از تابستان امسال ارائه نخواهد شد.

این مقام USAID گفت که مقدمات زمینی برای یک مسیر دریایی جدید به رهبری ایالات متحده برای آوردن غذای بیشتر – از جمله درمان صدها هزار کودک گرسنه – تا اوایل یا اواسط ماه مه در حال انجام است. این زمانی است که ارتش آمریکا انتظار دارد ساخت یک اسکله شناور برای دریافت محموله ها را به پایان برساند.

این مقام USAID گفت که تشدید تحویل کمک ها در مسیر دریایی برنامه ریزی شده تحت حمایت ایالات متحده تدریجی خواهد بود زیرا گروه های امدادی ترتیبات توزیع و امنیتی را برای امدادگران آزمایش می کنند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد و به نگرانی های امنیتی مربوط به کار این مقام در مورد درگیری ها اشاره کرد. آنها برخی از اولین نظرات آژانس در مورد وضعیت آماده سازی پروژه 320 میلیون دلاری اسکله غزه توسط دولت بایدن بودند که USAID به هماهنگی امنیت و توزیع در محل کمک می کند.

سامانتا پاور، مدیر USAID در روز جمعه در کارخانه ای در روستایی جورجیا به بحران غذایی در غزه و سایر نقاط جهان اشاره کرد و از سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری با هدف افزایش تولید خمیر غذایی اضطراری برای کودکان گرسنه زیر 5 سال خبر داد.

پاور با کارگران کارخانه، کشاورزان بادام زمینی و مقامات محلی که در میان پالت های خمیر در سازمان غیرانتفاعی مانا در فیتزجرالد نشسته بودند، صحبت کرد. این یکی از دو کارخانه ای در ایالات متحده است که مواد غذایی مغذی را تولید می کند که در محیط های بالینی استفاده می شود و از بادام زمینی آسیاب شده، شیرخشک، شکر و روغن تهیه می شود و آماده مصرف در کیسه های پلاستیکی شبیه بسته های بزرگ سس کچاپ است.

پاور گفت: “این تلاش، این چشم انداز با لحظه روبرو می شود.” و این نمی تواند به موقع، ضروری تر یا مهم تر باشد.»

تحت فشار ایالات متحده و دیگران، مقامات اسرائیلی در هفته های اخیر شروع به بازگشایی آرام برخی از گذرگاه های مرزی برای محموله های امدادی کرده اند.

اما کمک‌هایی که از طریق مسیر دریایی می‌آیند، پس از عملیاتی شدن، همچنان تنها به بخشی – نیم میلیون نفر – از کسانی که در غزه به کمک نیاز دارند، خدمت خواهد کرد. سازمان های امدادی از جمله USAID تاکید می کنند که دریافت کمک های بیشتر از طریق گذرگاه های مرزی برای جلوگیری از قحطی ضروری است.

کودکان زیر 5 سال جزو اولین کسانی هستند که در اثر جنگ، خشکسالی یا سایر بلایای طبیعی جان خود را از دست می دهند. مقامات بیمارستانی در شمال غزه اولین مرگ و میر ناشی از گرسنگی را در اوایل ماه مارس گزارش کردند و گفتند که بیشتر کشته شدگان کودک بودند.

پاور گفت که سازمان ملل خواستار 400 متریک تن خمیر غذایی شده است “با توجه به گرسنگی شدیدی که در حال حاضر سراسر غزه را فرا گرفته است و بحران انسانی شدید و حاد”. او گفت که USAID انتظار دارد یک چهارم آن را تامین کند.

او در کارخانه جورجیا گفت که در سطح جهانی، درمان انجام شده در آنجا “زندگی های ناگفته، میلیون ها جان را نجات خواهد داد.”

USAID در حال هماهنگی با برنامه جهانی غذا و سایر شرکای بشردوستانه و دولت ها در زمینه امنیت و توزیع پروژه اسکله است، در حالی که نیروهای نظامی ایالات متحده ساخت آن را به پایان می رساند. پرزیدنت جو بایدن، تحت فشار برای انجام کارهای بیشتر برای کاهش فاجعه انسانی در غزه در حالی که ایالات متحده از اسرائیل حمایت نظامی می کند، این پروژه را در اوایل ماه مارس اعلام کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مونتاژ اسکله شناور به‌دلیل وزش باد شدید و طغیان‌های دریا که شرایط ناامن را برای سربازان ایجاد کرده است، موقتاً متوقف شده است. اسکله نیمه ساخته و کشتی های نظامی درگیر به بندر اشدود اسرائیل رفته اند، جایی که کار ادامه خواهد داشت.

یک مقام آمریکایی گفت که دریای آزاد نصب را برای چند روز، احتمالا تا اواخر هفته آینده، به تعویق خواهد انداخت. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: در صورت ادامه وضعیت بد آب و هوا، وقفه می تواند بیشتر طول بکشد زیرا پرسنل نظامی و غواصان باید برای نصب نهایی وارد آب شوند.

درگیری‌های این هفته با ارسال کمک‌های اولیه از طریق یک کریدور زمینی تازه بازگشایی شده به شمال غزه، بر عدم اطمینان در مورد امنیت و خطری که هنوز با آن مواجه هستند، تأکید کرد. شهرک نشینان اسرائیلی کاروان را قبل از عبور از چهارشنبه مسدود کردند. زمانی که این کاروان وارد غزه شد، قبل از اینکه مقامات سازمان ملل آن را پس بگیرند، توسط شبه نظامیان حماس فرماندهی می شد.

در غزه، درمان تغذیه ای برای کودکان گرسنه در بخش شمالی سرزمین فلسطین بسیار ضروری است. غیرنظامیان از بسیاری از منابع کمکی محروم شده‌اند، توسط حملات هوایی اسرائیل بمباران شده و با درگیری به مخفیگاه برده شده‌اند.

این مقام USAID گفت که نرخ سوء تغذیه حاد در میان کودکان زیر 5 سال از 1 درصد قبل از جنگ به 30 درصد در پنج ماه بعد افزایش یافته است. این مقام، آن را سریع‌ترین صعود از نظر گرسنگی در تاریخ اخیر، بیش از درگیری‌های شدید و کمبود غذا در سومالی یا سودان جنوبی خواند.

این مقام گفت که یکی از معدود مراکز درمانی که هنوز در شمال غزه فعال است، بیمارستان کمال عدوان، توسط والدینی که هزاران کودک مبتلا به سوء تغذیه را برای درمان آورده اند، محاصره شده است. مقامات امدادی بر این باورند که تعداد بیشتری از کودکان گرسنه دیده نشده و نیازمند هستند و خانواده ها نمی توانند آنها را از طریق دعوا و پست های بازرسی برای مراقبت بیاورند.

به گفته این مقام مسئول، نجات کودکانی که به شدت دچار سوءتغذیه هستند، هم مستلزم افزایش قابل توجه کمک‌ها و هم آرامش پایدار در جنگ است، به طوری که امدادگران می‌توانند مراکز درمانی را در سراسر قلمرو ایجاد کنند و خانواده‌ها بتوانند با خیال راحت کودکان را برای درمان مداوم مورد نیاز بیاورند.