رئیس غذای سازمان ملل می گوید برای جلوگیری از ناآرامی و گرسنگی میلیاردها دلار نیاز است:


دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا، در 19 اوت 2022 با آسوشیتدپرس در روستای واگالا در شمال کنیا صحبت می کند.

برایان اینگانگا/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

برایان اینگانگا/AP


دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا، در 19 اوت 2022 با آسوشیتدپرس در روستای واگالا در شمال کنیا صحبت می کند.

برایان اینگانگا/AP

ملل متحد – رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل که برنده جایزه نوبل است، گفت: بدون میلیاردها دلار بیشتر برای تغذیه میلیون‌ها انسان گرسنه، جهان طی 12 تا 18 ماه آینده شاهد مهاجرت گسترده، کشورهای بی‌ثبات و گرسنگی کودکان و بزرگسالان خواهد بود. جمعه هشدار داد

دیوید بیزلی از افزایش بودجه ایالات متحده و آلمان در سال گذشته ستایش کرد و از چین، کشورهای حوزه خلیج فارس، میلیاردرها و سایر کشورها خواست تا “به سرعت گام بردارند.”

فرماندار سابق کارولینای جنوبی در مصاحبه ای قبل از اینکه هفته آینده سکان بزرگترین سازمان بشردوستانه جهان را به سیندی مک کین سفیر ایالات متحده بدهد، گفت که “بسیار نگران” است که برنامه جهانی غذا حدود 23 میلیارد دلاری را که امسال برای کمک به میلیون ها نفر نیاز دارد جمع آوری نکند. افراد نیازمند

او گفت: «در این مرحله، اگر صراحتاً 40 درصد از آن را به دست آوریم، شگفت زده خواهم شد.

سال گذشته، بیزلی 14.2 میلیارد دلار برای برنامه جهانی غذا جمع آوری کرد که بیش از دو برابر 6 میلیارد دلار در سال 2017، سالی که او به عنوان مدیر اجرایی رسید، جمع آوری کرد. این پول به بیش از 128 میلیون نفر در بیش از 120 کشور و منطقه کمک کرد.

بیزلی گفت که او توانست سال گذشته ایالات متحده را متقاعد کند که بودجه خود را از حدود 3.5 میلیارد دلار به 7.4 میلیارد دلار و آلمان را متقاعد کند که سهم خود را از 350 میلیون دلار چند سال پیش به 1.7 میلیارد دلار افزایش دهد، اما او فکر نمی کند که آنها این کار را انجام دهند. آن را دوباره امسال

او گفت که کشورهای دیگر اکنون باید گام بردارند، با شروع چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان که سال گذشته فقط 11 میلیون دلار به برنامه جهانی غذا کمک کرد.

بیزلی چین را به دلیل موفقیتش در کاهش قابل توجه گرسنگی و فقر در خانه تحسین کرد، اما گفت که این کشور در سال گذشته کمتر از یک درصد برای هر نفر در مقایسه با ایالات متحده، اقتصاد پیشرو جهان، که حدود 22 دلار به ازای هر نفر می دهد، کمک کرده است.

او گفت که چین باید «در دنیای چندجانبه مشارکت کند» و مایل به ارائه کمکی است که حیاتی است. آنها موظف به انجام این کار هستند.»

بیزلی گفت که آنها “یک کار باورنکردنی برای تغذیه مردم خود” انجام داده اند، و “اکنون ما به کمک آنها در سایر نقاط جهان نیاز داریم” در مورد نحوه انجام آن، به ویژه در کشورهای فقیرتر از جمله آفریقا.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت نفت، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز می توانند کارهای بیشتری انجام دهند، به ویژه کشورهای مسلمانی که با کشورهای شرق آفریقا، صحرا و سایر نقاط خاورمیانه روابط دارند، ابراز امیدواری کرد که مشارکت ها را افزایش دهند.

بیزلی گفت که ثروتمندترین میلیاردرها در طول همه‌گیری کووید-19 سودهای بی‌سابقه‌ای به دست آوردند، و «این خیلی زیاد نیست که از چند میلیاردر بخواهیم در بحران کوتاه‌مدت به ما کمک کنند»، حتی اگر خیریه یک امر بلندمدت نیست. راه حلی برای بحران غذایی

در درازمدت، او گفت آنچه که واقعاً دوست دارد ببیند این است که میلیاردرها از تجربه و موفقیت خود برای مشارکت در “بزرگترین نیاز جهان – و آن غذا روی کره زمین برای تغذیه 8 میلیارد نفر” استفاده کنند.

“جهان باید درک کند که 12 تا 18 ماه آینده بسیار مهم است و اگر ما از بودجه خود عقب نشینی کنیم، شما مهاجرت گسترده خواهید داشت و کشورهای بی ثبات کننده خواهید داشت و همه اینها بر گرسنگی کودکان و مردم اطراف خواهد بود. جهان” او هشدار داد.

بیزلی گفت WFP فقط مجبور شد جیره غذایی را 50 درصد به 4 میلیون نفر در افغانستان کاهش دهد و “اینها کسانی هستند که اکنون در خانه قحطی را می زنند.”

او گفت: «ما پول کافی برای دسترسی به آسیب پذیرترین افراد در حال حاضر نداریم. “بنابراین ما در حال حاضر بر سر صحنه صخره در بحران هستیم، جایی که اگر خیلی مراقب نباشیم، به معنای واقعی کلمه می‌توانیم جهنم روی زمین داشته باشیم.”

بیزلی گفت که به رهبران غرب و اروپا گفته است در حالی که آنها همه چیز را بر روی اوکراین و روسیه متمرکز می کنند، “بهتر است آنچه را که در جنوب و جنوب شرقی شما وجود دارد فراموش نکنید زیرا می توانم به شما اطمینان دهم که اگر این کار را نکنید، در راه است.” توجه نکن و در بالای آن قرار بگیر.”

او گفت که با 400 تریلیون دلار ثروت در این سیاره، هیچ دلیلی وجود ندارد که هیچ کودکی از گرسنگی بمیرد.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت که رهبران باید نیازهای بشردوستانه را که بیشترین تأثیر را بر ثبات جوامع در سراسر جهان خواهد داشت، اولویت بندی کنند.

او چندین مکان دارای اولویت را مشخص کرد – منطقه ساحل آفریقا و همچنین شرق از جمله سومالی، شمال کنیا، سودان جنوبی و اتیوپی. سوریه که بر اردن و لبنان تأثیر می گذارد. و آمریکای مرکزی و جنوبی که در آن تعداد افرادی که به ایالات متحده مهاجرت می کنند اکنون پنج برابر یک سال و نیم قبل است.

بیزلی گفت که مک کین، بیوه سناتور آمریکایی جان مک کین از آریزونا که نامزد ریاست جمهوری سال 2008 جمهوری خواهان بود و سفیر ایالات متحده در WFP مستقر در رم و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد بوده است، “فرد مناسب در زمان مناسب” است. رهبری برنامه جهانی غذا

او گفت، آنها با هم کار کرده اند تا مطمئن شوند که “او به زمین می خورد”، اما “این یک زمان بسیار بسیار چالش برانگیز خواهد بود” زیرا تمام پولی که برای جنگ در اوکراین صرف می شود و نیاز به کمک است. بسیاری از اقتصادهای شکننده دیگر

بیزلی گفت بزرگترین شگفتی او این بود که در آوریل 2017 باور داشت، زمانی که او آژانس را به دست گرفت و 80 میلیون نفر در جهان “به سوی گرسنگی راهپیمایی کردند” که “ما می توانیم به گرسنگی جهان پایان دهیم و برنامه جهانی غذا را از کار بیاندازیم.”

او گفت آنچه او انتظارش را نداشت درگیری ها و جنگ ها، شوک های آب و هوایی، همه گیری کووید-19 و جنگ اوکراین بود که 80 میلیون نفر را که نیاز مبرم به غذا داشتند، درست قبل از شروع شیوع کووید در اوایل سال 2020 به 135 میلیون نفر رساند. قبل از حمله روسیه به اوکراین – «سبد نان جهان» – در فوریه 2022 به 276 میلیون نفر و اکنون به 350 میلیون نفر.

بیزلی گفت: «افسرده نشدن سخت است» اما دو چیز او را امیدوار می کند.

او گفت که دیدن دختران و پسران کوچک در بحبوحه جنگ و رنج بردن از گرسنگی “به شما انگیزه می دهد که تسلیم نشوید”، همانطور که حمایت هر دو حزب در کنگره ایالات متحده اغلب از هم جدا شده از کمک به فقیرترین فقرا در سراسر جهان است.

بیزلی در حالی که نزد خانواده‌اش در کارولینای جنوبی بازمی‌گردد، گفت که رویای او پایان دادن به گرسنگی در جهان است.