یک مقام رسمی می گوید: ایالات متحده حمل و نقل بمب به اسرائیل را به نشانه نگرانی در مورد رفح متوقف کرد


در پی حمله هوایی اسرائیل به شرق رفح در نوار غزه در دوشنبه گذشته دود بلند شد.

اسماعیل ابودیه/ع.پ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اسماعیل ابودیه/ع.پ


در پی حمله هوایی اسرائیل به شرق رفح در نوار غزه در دوشنبه گذشته دود بلند شد.

اسماعیل ابودیه/ع.پ

واشنگتن – یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده هفته گذشته حمل بمب به اسرائیل را به دلیل نگرانی از نزدیک شدن اسرائیل به تصمیمی برای حمله گسترده به شهر رفح در جنوب غزه بر خلاف میل ایالات متحده متوقف کرد.

به گفته این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود، قرار بود این محموله شامل 1800 بمب 2000 پوندی (900 کیلوگرمی) و 1700 بمب 500 پوندی (225 کیلوگرمی) باشد. نگرانی ایالات متحده در مورد مواد منفجره بزرگتر و نحوه استفاده از آنها در یک محیط شهری متراکم است. بیش از یک میلیون غیرنظامی پس از تخلیه سایر مناطق غزه در بحبوحه جنگ اسرائیل با حماس، که پس از حمله مرگبار این گروه شبه نظامی به اسرائیل در 7 اکتبر رخ داد، در رفح پناه گرفته اند.

ایالات متحده در طول تاریخ مقادیر زیادی کمک نظامی به اسرائیل ارائه کرده است. این تنها پس از حمله حماس در 7 اکتبر که حدود 1200 نفر را در اسرائیل کشت و منجر به اسارت حدود 250 نفر توسط ستیزه جویان شد، افزایش یافت. توقف ارسال کمک‌ها بارزترین تجلی روشنایی روز بین دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور اسرائیل است که از اسرائیل خواسته است تا برای حفاظت از جان غیرنظامیان بی‌گناه غزه اقدامات بیشتری انجام دهد.

این امر همچنین در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در این هفته اولین حکم رسمی در نوع خود را در مورد اینکه آیا حملات هوایی به غزه و محدودیت‌های ارسال کمک‌ها، قوانین بین‌المللی و ایالات متحده را که برای نجات غیرنظامیان از بدترین وحشت‌ها طراحی شده‌اند، نقض کرده است صادر کند. جنگ تصمیمی علیه اسرائیل فشار بیشتری بر بایدن می‌افزاید تا از انتقال تسلیحات و پول به ارتش اسرائیل جلوگیری کند.

دولت بایدن در ماه آوریل بررسی انتقال کمک های نظامی آینده را آغاز کرد زیرا به نظر می رسید دولت نتانیاهو با وجود ماه ها مخالفت کاخ سفید به سمت حمله به رفح نزدیک تر می شود. این مقام گفت که تصمیم برای توقف این محموله هفته گذشته گرفته شد و هنوز تصمیم نهایی برای ادامه ارسال در تاریخ بعدی گرفته نشده است.

مقامات ایالات متحده برای روزها از اظهار نظر در مورد توقف انتقال امتناع کرده بودند، این سخنان در حالی منتشر شد که بایدن روز سه شنبه حمایت ایالات متحده از اسرائیل را “حتی زمانی که ما مخالفیم” توصیف کرد، “آهنین” است.

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی، از مخالفت با لفاظی های بایدن در حمایت از اسرائیل خودداری کرد و تنها گفت: “دو چیز می تواند درست باشد.”

نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه کنترل گذرگاه مرزی حیاتی رفح غزه را به دست گرفتند که کاخ سفید آن را عملیاتی محدود توصیف کرد که در مقابل تهاجم کامل اسرائیل به این شهر که بایدن بارها به دلایل بشردوستانه نسبت به آن هشدار داده بود، متوقف شد. تماس با نتانیاهو

اسرائیل دستور تخلیه 100000 فلسطینی از این شهر را صادر کرده است. نیروهای اسرائیلی همچنین آنچه را «حملات هدفمند» توصیف می‌کند در بخش شرقی رفح انجام داده و گذرگاه رفح را که مجرای حیاتی برای جریان کمک‌های بشردوستانه در امتداد مرز غزه و مصر است، تصرف کرده‌اند.

به طور خصوصی، نگرانی در داخل کاخ سفید در مورد آنچه در رفح رخ می دهد افزایش یافته است، اما مقامات دولتی علنی تاکید کرده اند که فکر نمی کنند این عملیات ها هشدارهای بایدن در مورد عملیات گسترده در شهر را نقض کرده باشد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که اسرائیل عملیات در امتداد مرز غزه-مصر در شرق رفح را “عملیاتی با مقیاس و مدت محدود” با هدف جلوگیری از قاچاق تسلیحات حماس توصیف کرد، اما همچنین گفت که ایالات متحده نبردها را رصد خواهد کرد.

همین ماه گذشته، کنگره یک لایحه 95 میلیارد دلاری امنیت ملی را تصویب کرد که شامل تامین مالی برای اوکراین، اسرائیل و سایر متحدان آن بود. این بسته شامل بیش از 14 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل بود، اگرچه انتقال متوقف شده مربوط به این اقدام نبود.

وزارت امور خارجه به طور جداگانه در حال بررسی این موضوع است که آیا ادامه انتقال کیت های مهمات حمله مستقیم مشترک، که سیستم های هدایت دقیق را بر روی بمب ها قرار می دهد، به اسرائیل تایید کند، اما این بررسی به محموله های قریب الوقوع مربوط نمی شود.

ایالات متحده بمب 2000 پوندی را در جنگ طولانی خود علیه گروه شبه‌نظامی دولت اسلامی به ندرت پرتاب کرد. در مقابل، اسرائیل در جنگ هفت ماهه غزه مکررا از این بمب استفاده کرده است. کارشناسان می گویند که استفاده از این سلاح تا حدی به افزایش شمار عظیم تلفات فلسطینی کمک کرده است که وزارت بهداشت تحت مدیریت حماس بیش از 34000 کشته اعلام کرده است، هرچند تفاوتی بین ستیزه جویان و غیرنظامیان قائل نیست.

روابط ایالات متحده و اسرائیل از طریق دولت های دموکرات و جمهوری خواه نزدیک بوده است. اما لحظات تنش عمیق دیگری از زمان تأسیس وجود داشته است که در آن رهبران ایالات متحده تهدید کرده اند که کمک های خود را در تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن رهبری اسرائیل متوقف خواهند کرد.

پرزیدنت دوایت آیزنهاور در سال 1957 در بحبوحه بحران سوئز، اسرائیل را با تهدید تحریم برای خروج از سینا تحت فشار قرار داد. رونالد ریگان تحویل جنگنده های F16 به اسرائیل را در زمان تشدید خشونت ها در خاورمیانه به تعویق انداخت. جورج اچ دبلیو بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، 10 میلیارد دلار ضمانت وام را برای توقف شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی لغو کرد.