چرا اینقدر طول کشید تا ایالات متحده به طور رسمی استفاده از آزبست کریزوتیل را ممنوع کند:


یک علامت هشدار آزبست در پارک ویکتوریا در سیدنی استرالیا در 29 فوریه 2024 مشاهده می شود.

جنی ایوانز/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جنی ایوانز/گتی ایماژ


یک علامت هشدار آزبست در پارک ویکتوریا در سیدنی استرالیا در 29 فوریه 2024 مشاهده می شود.

جنی ایوانز/گتی ایماژ

آژانس حفاظت از محیط زیست روز دوشنبه اعلام کرد که رایج ترین شکل آزبست را ممنوع می کند، ماده ای سرطان زا که هر ساله با مرگ ده ها هزار آمریکایی مرتبط است.

ایالات متحده استفاده از آزبست کریزوتیل را ممنوع می کند و به بیش از 50 کشور دیگر که قبلاً این ماده را غیرقانونی اعلام کرده اند، می پیوندد. این ممنوعیت پس از دهه‌ها مخالفت شرکت‌هایی که از آن در همه چیز از کالاهای مصرفی گرفته تا فرآیندهای تولید استفاده کرده‌اند، صورت می‌گیرد.

مایکل ریگان، مدیر EPA در بیانیه ای گفت: “علم واضح است – آزبست یک سرطان زا شناخته شده است که اثرات شدیدی بر سلامت عمومی دارد.” این اقدام تازه شروع است زیرا ما برای محافظت از همه خانواده‌ها، کارگران و جوامع آمریکایی در برابر مواد شیمیایی سمی تلاش می‌کنیم.»

افرادی که رشته های فیبری ریز تشکیل دهنده آزبست را استنشاق می کنند ممکن است به بیماری های متعددی از جمله سرطان ریه و تخمدان، آزبستوز و مزوتلیوما مبتلا شوند. بیش از 40000 مرگ و میر در ایالات متحده هر سال به دلیل قرار گرفتن در معرض آزبست است.

اکثر محصولات مصرفی که زمانی حاوی این ماده در گذشته بودند، دیگر چنین نیستند، مانند مصالح ساختمانی و لوازم خانگی.

اما ممنوعیت EPA محصولات خاصی را که همچنان آزبست حمل می کنند، از جمله برخی واشرها و محصولات پس از فروش خودرو هدف قرار می دهد. همچنین استفاده از دیافراگم های آزبست توسط صنعت کلر قلیایی که مواد شیمیایی مختلف تولید می کند را متوقف می کند.

آرتور فرانک، استاد بهداشت محیط و شغلی در دانشگاه درکسل، گفت که این قانون همه اشکال آزبست را غیرقانونی نمی‌داند و این ماده هنوز در بسیاری از ساختمان‌ها و محصولات موجود در سراسر کشور وجود دارد.

فرانک گفت: «این یک ممنوعیت کامل به هیچ وجه نیست. “این یک گام متواضعانه است که قرار گرفتن در معرض آینده را کاهش می دهد.”

چرا اینقدر طول کشیده تا EPA آزبست را غیرقانونی کند

رگولاتورهای فدرال روز دوشنبه گفتند که این ممنوعیت اولین قانونی است که بر اساس قانون به روز شده کنترل مواد سمی، قانون ملی ایمنی شیمیایی که در سال 2016 بازنگری شد، نهایی شد.

تلاش‌های قبلی برای منع استفاده از آزبست بی‌ثمر بود.

EPA در اواخر دهه 1980 تلاش کرد آزبست را به طور کامل ممنوع کند، اما شرکت ها با آن مقابله کردند. زمانی که آژانس در سال 1989 ممنوعیت استفاده از پنبه نسوز را اعلام کرد، برای صنعت کلر در نظر گرفته شد.

سپس، دو سال بعد، هیئتی از قضات فدرال این قانون را بیش از حد طاقت فرسا دانستند و آن را لغو کردند و برای چندین دهه هرگونه تلاش اضافی توسط EPA برای ممنوعیت آزبست و سایر مواد شیمیایی خطرناک را زیر پا گذاشتند.

سناتور جف مرکلی، D-Ore، در بیانیه‌ای گفت: «ممنوعیت فوری واردات آزبست کریزوتیل برای صنعت کلر-قلیایی گامی طولانی به جلو برای سلامت عمومی است. با این حال، وقتی صحبت از حذف تدریجی سایر الیاف خطرناک آزبست می شود، نمی توان پایان راه باشد، و کنگره در اینجا نقشی برای ارائه حفاظت های قوی تر برای سلامت ما دارد.

این ممنوعیت چه خواهد کرد

اگرچه استفاده از آزبست در ایالات متحده رو به کاهش بوده است، اما به طور کلی از بین نرفته است.

صنعت کلر قلیایی از فیلترهای بزرگ حاوی آزبست به نام دیافراگم برای ساخت مواد شیمیایی مانند هیدروکسید سدیم و کلر استفاده می کند که می تواند برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی و فاضلاب استفاده شود.

EPA بلافاصله واردات آزبست کریزوتیل را برای صنعت ممنوع می کند و هشت کارخانه کلر قلیایی در ایالات متحده را ملزم می کند که هنوز از دیافراگم های آزبست استفاده می کنند تا به تدریج استفاده از آنها را متوقف کنند.

آژانس اشاره کرد که آزبست برای تولید کلر لازم نیست و دو سوم کلر ساخته شده در ایالات متحده بدون استفاده از آزبست انجام می شود.

تولیدکنندگان پنج سال فرصت خواهند داشت تا از دیافراگم‌های آزبستی به دیافراگم‌هایی که حاوی این ماده نیستند، تبدیل شوند. آنهایی که از دیافراگم های آزبستی به فناوری غشای غیر آزبستی تغییر می کنند، پنج سال برای تبدیل اولین تاسیسات، هشت سال برای تبدیل دوم و 12 سال برای تبدیل سومین خود فرصت خواهند داشت.

این ممنوعیت همچنین استفاده از آزبست را در برخی محصولات ممنوع می کند. بلوک‌های ترمز میدان نفتی، ترمزها و لنت‌های خودرو پس از فروش، و سایر محصولات اصطکاکی خودرو و واشرها شش ماه پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، از داشتن آزبست منع خواهند شد.

واشرهای ورق حاوی آزبست نیز دو سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون غیرقانونی خواهند بود، اگر چه زمانی که از آن برای ساخت دی اکسید تیتانیوم یا برای دفع مواد هسته ای استفاده می شود استثنائاتی وجود خواهد داشت.