مونتانا اولین ایالتی است که TikTok: را به طور کامل ممنوع کرده است


نمایی از نشان‌واره برنامه TikTok، در توکیو، 28 سپتامبر 2020.

کیچیرو ساتو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیچیرو ساتو/AP


نمایی از نشان‌واره برنامه TikTok، در توکیو، 28 سپتامبر 2020.

کیچیرو ساتو/AP

مونتانا اولین ایالتی است که اپلیکیشن محبوب رسانه های اجتماعی TikTok را ممنوع کرده است.

فرماندار گرگ جیانفورته روز چهارشنبه لایحه 419 سنا را امضا کرد و گفت که می خواهد از اطلاعات خصوصی ساکنان ایالت در برابر به خطر افتادن محافظت کند. توسط او به دولت چین به عنوان یک تهدید بالقوه اشاره کرد.

فرماندار Gianforte گفت: «حزب کمونیست چین که از TikTok برای جاسوسی از آمریکایی‌ها، نقض حریم خصوصی آنها و جمع‌آوری اطلاعات شخصی، خصوصی و حساس آنها استفاده می‌کند، کاملاً مستند است.

هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر دسترسی دولت چین به داده های کاربران TikTok وجود ندارد. با این حال، منتقدان TikTok به قوانینی در چین اشاره می‌کنند که به دولت اجازه دسترسی به سوابق مشتریان یک شرکت را می‌دهد.

بر اساس این معیار در مونتانا، پلتفرم هایی که این برنامه را در بازارهای خود ارائه می کنند، مانند فروشگاه گوگل پلی و اپ استور اپل، به دلیل تخلف روزانه تا 10000 دلار جریمه خواهند شد.

این ممنوعیت از 1 ژانویه 2024 اعمال می شود. انتظار می رود که TikTok این لایحه را در دادگاه فدرال به چالش بکشد. این سازمان و گروه هایی مانند اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا گفته اند که این ممنوعیت خلاف قانون اساسی است.

دسامبر گذشته، Gianforte TikTok را در دستگاه‌های الکترونیکی دولتی ممنوع کرد. روز چهارشنبه، او افزود که این ممنوعیت گسترش خواهد یافت و شامل «تمام برنامه‌های کاربردی رسانه‌های اجتماعی است که اطلاعات یا داده‌های شخصی کاربران را جمع‌آوری و در اختیار دشمن خارجی یا شخص یا نهادی واقع در کشوری قرار می‌دهد که به عنوان دشمن خارجی تعیین شده است».

پرزیدنت بایدن در دسامبر گذشته قانونی را برای ممنوعیت این برنامه از دستگاه های دولتی امضا کرد و در صورتی که شرکت مادر TikTok، ByteDance، نتواند خریدار آمریکایی پیدا کند، در حال بررسی یک ممنوعیت همه جانبه است. ایالات متحده و شرکای امنیتی “پنج چشم” آن – استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا – TikTok را از دستگاه های دولت فدرال به دلیل نگرانی های امنیت ملی ممنوع می کنند.