تورم دسامبر ایالات متحده 3.4% افزایش یافت:


تورم در دسامبر افزایش یافت و قیمت ها نسبت به سال گذشته 3.4 درصد افزایش یافت.

جاستین سالیوان/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جاستین سالیوان/گتی ایماژ


تورم در دسامبر افزایش یافت و قیمت ها نسبت به سال گذشته 3.4 درصد افزایش یافت.

جاستین سالیوان/گتی ایماژ

تورم در ماه دسامبر به دلیل افزایش هزینه های مسکن و بیمه خودرو اندکی افزایش یافت.

بر اساس داده های وزارت کار در روز پنجشنبه، هزینه کلی زندگی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته 3.4 درصد افزایش یافته است که کمی بیشتر از نرخ 3.1 درصدی در ماه نوامبر است.

بهای تمام شده بیمه وسایل نقلیه موتوری در آذرماه نسبت به ماه قبل 1.5 درصد افزایش یافته و نسبت به سال قبل 20.3 درصد افزایش داشته است.

هزینه مسکن بیش از نیمی از افزایش ماهانه قیمت مصرف کننده را به خود اختصاص داده است. قیمت مواد غذایی و انرژی نیز در ماه دسامبر افزایش یافت. نرخ تورم موسوم به «هسته ای» که به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی است، در ماه گذشته 3.9 درصد بود.

با این حال، تورم کلی از زمانی که در سال 2022 به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته رسید، تعدیل شده است، که فدرال رزرو را در مسیر افزایش نرخ‌ها با سرعتی قرار داد که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده بود.

با کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر، فدرال رزرو نشان داده است که احتمالاً نرخ بهره را افزایش داده است و می‌تواند در اواخر سال جاری شروع به کاهش نرخ کند.

داده های روز پنجشنبه حاکی از آن است که سیاست گذاران برای شروع کاهش نرخ ها عجله ای نخواهند داشت. در حالی که قیمت کالاها در ماه های اخیر ثابت یا کاهش یافته است، تورم خدمات ثابت شده است که پایدارتر است.

رافائل بوستیک، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا، این هفته گفت که او و همکارانش در کمیته تعیین نرخ هیچ چیز را بدیهی نمی‌دانند.

بوستیک به باشگاه روتاری آتلانتا گفت: “این بیماری همه گیر بارها و بارها توپ های منحنی پرتاب کرده است. بنابراین من حتی در فکر اعلام پیروزی هم راحت نیستم.”

بوستیک یادآور شد که در دهه 1970، بانک مرکزی فکر می‌کرد که قیمت‌ها را تحت کنترل دارد و شروع به کاهش نرخ‌های بهره زودهنگام کرد، اما تورم دوباره بازگشت. بنابراین او و همکارانش نمی خواهند این اشتباه را دوباره تکرار کنند.