گوگل رسانه های خبری کالیفرنیا را به دلیل قانون جدید مسدود می کند:


برخی از کاربران کالیفرنیایی گوگل در روز جمعه پس از اینکه غول فناوری لینک های خبری را در این ایالت در پاسخ به لایحه ای که غول فناوری را مجبور به پرداخت به ناشران می کرد، محدود کرد، قادر به دسترسی به اخبار محلی نبودند.

دان رایان/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

دان رایان/AP


برخی از کاربران کالیفرنیایی گوگل در روز جمعه پس از اینکه غول فناوری لینک های خبری را در این ایالت در پاسخ به لایحه ای که غول فناوری را مجبور به پرداخت به ناشران می کرد، محدود کرد، قادر به دسترسی به اخبار محلی نبودند.

دان رایان/AP

این شرکت روز جمعه اعلام کرد که گوگل شروع به مسدود کردن مقالات خبری برای برخی افراد در کالیفرنیا کرده است.

داستان‌های سازمان‌های خبری مستقر در کالیفرنیا برای تعداد نامشخصی از ساکنان ایالتی که از Google برای جستجو در وب استفاده می‌کنند، در دسترس نخواهد بود، زیرا گوگل تلاش می‌کند پیشنهاد ایالتی را که سال‌ها با آن مبارزه می‌کرد، رد کند.

این رویکردی است که گوگل قبلاً در مواجهه با قوانینی که شرکت را مجبور به پرداخت هزینه روزنامه‌نگاری می‌کند، به کار گرفته است. منتقدان تاکتیک های هاردبال غول فناوری آن را با باج خواهی مقایسه کرده اند.

در کالیفرنیا، قانون معلق مورد بحث، شرکت‌های فناوری مانند گوگل و متا را مجبور می‌کند برای محتوای خبری به ناشران پول بپردازند.

حامیان می گویند که راه نجاتی برای سازمان های خبری کالیفرنیا است که مدت هاست شغل خود را از دست داده اند.

اما گوگل در برابر این لایحه مقاومت می کند و استدلال می کند که مشمول آنچه «مالیات لینک» می نامد برای ارتباط ساکنان کالیفرنیا با مقالات خبری «غیرقابل اجرا» است.

جفر زیدی، مدیر اجرایی گوگل، در پست وبلاگ خود گفت: قانون معلق، قانون حفظ روزنامه نگاری کالیفرنیا، رویکرد اشتباهی برای حمایت از روزنامه نگاری است.

زیدی نوشت: «در صورت تصویب، CJPA ممکن است منجر به تغییرات قابل توجهی در خدماتی شود که ما می توانیم به کالیفرنیایی ها ارائه دهیم و ترافیکی را که می توانیم به ناشران کالیفرنیایی ارائه دهیم.

به گفته زیدی، خاموشی مقالات خبری کالیفرنیا در انتظار تصویب این لایحه است. او گفت که این حرکت موقتی است و “درصد کمی از کاربران کالیفرنیا” را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در سال 2023، گوگل 307 میلیارد دلار بیشتر از طریق تبلیغات دیجیتال به دست آورد.

گوگل و متا در پاسخ به تلاش‌هایی که غول‌های فناوری را ملزم به حمایت مالی از صنعت اخبار بیمار می‌کند، چیزی شبیه به کتاب بازی توسعه داده‌اند.

سخنگوی متا به سؤالاتی در مورد اینکه آیا این کشور نیز شروع به محدود کردن اخبار کالیفرنیا خواهد کرد، پاسخی نداد. پیش از این متا قول داده بود که این کار را انجام دهد.

در کانادا، گوگل تهدید کرد که پس از تصویب قانونی که این شرکت را مجبور می‌کند به رسانه‌ها برای محتوا غرامت بدهد، تمام لینک‌های خبری در این کشور را حذف خواهد کرد. اما گوگل قبل از اینکه مقالات خبری را از بین ببرد، با مقامات دولتی در آنجا قراردادی منعقد کرد. در همین حال، متا همچنان به مسدود کردن مقالات خبری در کانادا در اینستاگرام و فیس بوک ادامه می دهد.

قانون کانادا از قوانین مشابهی در استرالیا الگوبرداری شد، جایی که متا همچنین اخبار را قبل از مذاکرات پرتنش که متا و گوگل در نهایت با ناشران اخبار منعقد کردند، مسدود کرد.

بر اساس قانون کالیفرنیا، گوگل و متا باید به رسانه های خبری برای فروش تبلیغات در برابر لینک های خبری پول بپردازند.

بافی ویکس، عضو دموکرات مجلس، که حامی این لایحه بود، گفت که حداقل 100 سازمان خبری در این ایالت در دهه گذشته بسته شده اند.

ویکس در بیانیه ای گفت: “این یک لایحه در مورد انصاف اولیه است – این در مورد اطمینان از اینکه پلتفرم ها برای محتوایی که مجدداً استفاده می کنند پرداخت می کنند.”

ویکز استدلال می کند که این لایحه در زمانی که ناشران شاهد کاهش شدید اشتراک و درآمد تبلیغاتی بوده اند، صنعت خبری کالیفرنیا را با حمایت بسیار مورد نیاز همراه خواهد کرد.

به گفته شرکت چلنجر، گری و کریسمس که آمار اشتغال را دنبال می کند، تنها در سال گذشته بیش از 20000 شغل در رسانه ها در سراسر کشور کاهش یافت. این بالاترین رقم از سال 2020 است، زمانی که خبرگزاری ها حدود 30000 کارگر را در طول همه گیری اخراج کردند.

طبق گفته Insider Intelligence، حداقل 70 درصد از درآمد تبلیغات دیجیتال توسط گوگل و متا جمع آوری شده است.

وزارت دادگستری از گوگل به دلیل تسلط بر تبلیغات دیجیتال شکایت کرده است و مقامات فدرال مدعی هستند که با نقض قوانین رقابت ایالات متحده چنین قدرتی را جمع آوری کرده است.

در کالیفرنیا، مدافعان این لایحه می گویند که سیلیکون ولی مسئولیت دارد به ناشران اخبار برای سودهای نجومی که از ارائه مقالات خبری به مردم به دست آورده است، بپردازد.

با این حال، شرکت‌های بزرگ فناوری تنها کسانی نبوده‌اند که از این فشار انتقاد می‌کنند. سایر شکاکان می گویند که اگر هزینه ای برای نمایش پیوندها برای بقیه اینترنت اعمال شود، با کمتر کردن دسترسی به اطلاعات، «وب باز» را از بین می برد.

کریستینا وارن، مدافع صریح مهندسان نرم افزار، در پستی در X، که قبلا توییتر بود، پرداخت برای هایپرلینک ها را نامید. “زشت” از آنجایی که آنها “متضاد با وب باز و هر چیزی که مخفف آن است” هستند.

با این وجود، حامیان این لایحه، که سال گذشته نیز ارائه شد، اما مورد توجه قرار نگرفت، امیدوارند که پیشرفت کند و به دست فرماندار گاوین نیوسام برسد، که هنوز در قانون سنجیده نشده است.

کورتنی رادش، سرپرست مرکز روزنامه‌نگاری و آزادی در بازارهای آزاد، می‌نویسد: «بیش از یک دهه، غول‌های فناوری با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان را از پشت روزنامه‌نگاران ساختند در حالی که درآمد ناشران اخبار را با ایجاد انحصارهای تبلیغاتی دیجیتال کاهش دادند. موسسه.

او گفت این قانون “فقط قانونی برای صنعت رسانه نیست، بلکه گامی مهم در جهت حفظ منافع عمومی در کالیفرنیا است.”