سپاه پاسداران ایران یک کشتی کانتینری را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد:


این تصویر از ویدئویی که یک مقام دفاعی خاورمیانه در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده است، حمله هلیکوپتری را نشان می دهد که روز شنبه یک کشتی را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار می دهد.

AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

AP


این تصویر از ویدئویی که یک مقام دفاعی خاورمیانه در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده است، حمله هلیکوپتری را نشان می دهد که روز شنبه یک کشتی را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار می دهد.

AP

دبی، امارات متحده عربی – تکاوران شبه‌نظامی سپاه پاسداران ایران از یک هلیکوپتر به یک کشتی کانتینری وابسته به اسرائیل در نزدیکی تنگه هرمز فرود آمدند و کشتی را توقیف کردند که آخرین مورد از یک سری حملات بین دو کشور است.

خاورمیانه به دلیل حمله احتمالی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه در اوایل ماه جاری که منجر به کشته شدن 12 نفر از جمله یک ژنرال ارشد گارد که زمانی فرماندهی نیروی قدس آن را برعهده داشت، برای انتقام گیری احتمالی ایران آماده شده بود.

جنگ گسترده‌تر اسرائیل علیه حماس در نوار غزه اکنون 6 ماه می‌گذرد و تنش‌های چند دهه‌ای را در سراسر منطقه شعله‌ور می‌کند.

ایرنا دولتی ایران اعلام کرد که یگان نیروی ویژه نیروی دریایی گارد این حمله را به کشتی انجام داده است که رسانه های دیگر کشور به طور گسترده آن را MSC Aries با پرچم پرتغال، یک کشتی کانتینری مرتبط با شرکت Zodiac Maritime مستقر در لندن معرفی کردند.

Zodiac Maritime بخشی از گروه زودیاک Eyal Ofer میلیاردر اسرائیلی است. Zodiac از اظهار نظر خودداری کرد و سوالات را به MSC ارجاع داد که بلافاصله پاسخ نداد.

پیش از این، یک مقام دفاعی خاورمیانه که به شرط ناشناس ماندن در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت کرد، ویدئویی از این حمله را با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشت. در آن، کماندوها دیده می‌شوند که روی دسته‌ای از کانتینرها روی عرشه کشتی نشسته‌اند.

یکی از خدمه کشتی شنیده می شود که می گوید: “بیرون نرو.” او سپس به همکارانش می‌گوید که با پایین آمدن کماندوهای بیشتری روی عرشه، به پل کشتی بروند. یکی از کماندوها را می توان دید که بالای سر بقیه زانو زده است تا آتش پوششی احتمالی برای آنها فراهم کند.

این ویدئو با جزئیات شناخته شده MSC Aries مطابقت دارد. بالگرد مورد استفاده همچنین به نظر می رسد یک هلیکوپتر Mil Mi-17 متعلق به دوران شوروی باشد که هم گارد و هم شورشیان حوثی یمن تحت حمایت ایران در گذشته از آن برای انجام حملات کماندویی به کشتی ها استفاده کرده اند.

عملیات بازرگانی دریایی ارتش بریتانیا بدون ذکر جزئیات این کشتی را “توسط مقامات منطقه ای” در خلیج عمان در نزدیکی شهر بندری فجیره امارات توقیف کرده است.

کشتی MSC Aries آخرین بار روز جمعه در نزدیکی دوبی و به سمت تنگه هرمز واقع شده بود. این کشتی داده های ردیابی خود را که برای کشتی های وابسته به اسرائیل در حال حرکت در منطقه رایج بوده است، خاموش کرده بود.

ایران از سال 2019 درگیر توقیف یک سری کشتی‌ها بوده و حملات به کشتی‌ها در بحبوحه تنش‌های مداوم با غرب بر سر برنامه هسته‌ای به سرعت در حال پیشرفت‌اش به آن نسبت داده شده است.

خلیج عمان نزدیک تنگه هرمز، دهانه باریک خلیج فارس است که یک پنجم کل نفت تجارت جهانی از آن عبور می کند. فجیره، در سواحل شرقی امارات متحده عربی، بندر اصلی در منطقه برای کشتی‌ها برای حمل محموله‌های نفتی جدید، دریافت منابع یا معاوضه خدمه است.

از سال 2019، آب‌های فجیره شاهد مجموعه‌ای از انفجارها و هواپیماربایی‌ها بوده است. نیروی دریایی ایالات متحده ایران را مقصر حملات مین های لخته شده به کشتی هایی دانست که به نفتکش ها آسیب رساندند.