گزارش آتش‌سوزی‌های مائوئی به خرابی‌های ارتباطات اشاره می‌کند:


اعضای تیم جستجو و نجات در منطقه مسکونی ویران شده توسط آتش‌سوزی جنگلی در لاهاینا، هاوایی، در 18 اوت 2023 کار می‌کنند.

Jae C. Hong/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Jae C. Hong/AP


اعضای تیم جستجو و نجات در منطقه مسکونی ویران شده توسط آتش‌سوزی جنگلی در لاهاینا، هاوایی، در 18 اوت 2023 کار می‌کنند.

Jae C. Hong/AP

هونولولو – طبق گزارشی که در ماه اوت گذشته آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر مائوئی رخ داد، رئیس آژانس مدیریت اضطراری در بحبوحه بحرانی که در حال شکل‌گیری بود به این جزیره بازگشت، در حالی که یک اختلال گسترده ارتباطات مقامات را در تاریکی و ساکنان را بدون هشدارهای اضطراری رها کرد. چهارشنبه منتشر شد

در گزارش دادستان کل هاوایی آمده است که شرکت برق هاوایی نیز با مشکلات ارتباطی مواجه شده است، به طوری که مقامات نمی توانند تایید کنند که خطوط برق تا زمانی که شعله های آتش باعث آسیب گسترده شده بود، قطع شده است.

این دومین مورد از دو ارزیابی مهمی بود که این هفته درباره مرگبارترین آتش سوزی آمریکا در یک قرن انجام شد. گزارشی که روز سه‌شنبه توسط انجمن روسای آتش‌نشانی غربی منتشر شد، چالش‌های پیش روی آتش‌نشانی مائوئی را در طول یک سری آتش‌سوزی بی‌سابقه، از جمله آتش‌سوزی که ۱۰۱ نفر را در شهر تاریخی لاهاینا کشته بود، تشریح کرد.

آن لوپز، دادستان کل، این گزارش را در یک کنفرانس خبری به همراه استیو کربر، معاون موسسه تحقیقات ایمنی آتش نشانی ارائه کرد.

“زمانی که دادستان کل لوپز با ما تماس گرفت، واضح است که ما توجه زیادی به آنچه در لاهاینا می گذشت داشتیم و واقعاً همان سوالی را داشتیم که او داشت. چگونه ممکن است چنین اتفاقی بیفتد؟” کربر گفت.

گزارش جدید می‌گوید که پنج روز قبل از شروع شعله‌ها، هواشناسان هشدار هولناکی صادر کردند مبنی بر اینکه بادهای قوی ناشی از طوفان اقیانوس آرام در جنوب هاوایی می‌تواند خطر شدید آتش‌سوزی در سراسر جزایر را در 8 اوت ایجاد کند. «اعتماد به توسعه یک پیش‌بینی‌کننده خدمات ملی هواشناسی در ایمیلی به مخاطبین آتش‌سوزی هاوایی در 3 آگوست گفت: شرایط آب و هوایی بحرانی آتش‌سوزی در این چند روز دیگر بسیار نادر است، و ما معتقدیم که این امر شما را تضمین می‌کند.

آژانس مدیریت اضطراری مائوئی در 6 آگوست در فیس بوک در مورد یک “آتش سوزی جدی و خطر باد مخرب” به دلیل شرایط خشک مداوم با عبور طوفان دورا پست کرد.

مدیر آژانس، هرمان آندایا، در کنفرانسی در اوآهو در 8 آگوست با تشدید آتش‌سوزی‌های مائویی، از جزیره خارج شد. تماس و سوابق متنی او نشان می دهد که او از Gaye Gabuat، یک دستیار اداری، به روز رسانی دریافت می کرد. بر اساس این گزارش، پس از یک سری تخلیه در لاهاینا، گاباوت به Andaya اظهار داشت که “چند نفر غرق به نظر می رسند”. آندایا پرسید که آیا باید به خانه بیاید که گابوات پاسخ داد، “تا شاید خوب به نظر برسد.”

پس از اینکه آتش برای بیش از پنج ساعت شعله ور بود، گابوات به آندایا گفت که شعله های آتش به خیابان فرانت، یک نقطه داغ توریستی در لاهاینا رسیده است. تنها پس از آن آندایا پاسخ داد که “بهتر است فردا به خانه بیاید.”

گزارش وضعیت تهیه شده توسط آژانس خود آندایا نشان می دهد که در آن زمان، چندین منطقه در لاهاینا تخلیه شده بودند. خیابان فرانت به همراه جاده کنارگذر لاهاینا، یکی دیگر از معابر کلیدی، بسته شده بود. تنها در لاهاینا، 29 تیر برق سقوط کرده است.

بر اساس گزارش کارکنان موجود در این گزارش، گروه های آتش نشانی نیز در این جهنم گیر افتاده بودند. حوالی ساعت 16:30 دو موتور منهدم شد. طبق گزارش ها، یک آتش نشان از یکی از موتورها مجبور شد با استفاده از یک SUV اداره پلیس Maui خدمه را نجات دهد.

گزارش اولیه همچنین اختلال در ارتباط بین نیروهای پلیس، آتش نشانان و مقامات اورژانس پس از قطع شدن شبکه های تلفن همراه را توصیف می کند. بر اساس این گزارش، پلیس و ادارات آتش نشانی هر دو مجبور بودند با استفاده از رادیوهای دستی یا ماشین خود در کانال های بسته ای که مقامات دولتی و دیگران نمی توانستند به آنها گوش دهند، ارتباط برقرار کنند.

در همین حال، یک مرکز اعزامی گسترده و محدود دارای اپراتورهای منفرد بود که پنج یا شش کانال را در یک زمان نظارت می کردند تا از اتفاقات روی زمین مطلع شوند.

نویسندگان این گزارش می‌نویسند: «بدون ارتباط تلفن همراه، ساکنان و گردشگران قادر به دریافت هشدارهای اضطراری، ارتباط با عزیزان و/یا دریافت تماس‌ها/متون‌های ورودی یا خروجی نبودند».

آنها بازگو کردند که چگونه یک افسر پلیس به دیگر پاسخ دهندگان گفت که دخترش در محله ای که در اوایل آتش سوزی شده بود از کودک نگهداری می کرد. بدون ارتباطات سلولی او هیچ راهی برای بررسی فرار او نداشت. دو روز طول کشید تا او تایید کرد که خوب است و آن را حل کرده است.

در 8 اوت در حدود ساعت 6:40 صبح MPD Central Dispatch با هاوایی الکتریک تماس گرفت تا گزارشی مبنی بر سقوط خط برق و ایجاد آتش سوزی در منطقه Lahainaluna Road و Lahaina Intermediate ارسال کند.

اعزام کننده گفت هیچ کس در صحنه نبود و “آنها اکنون به آنجا رفته اند، اما نزدیک یک سازه است، بنابراین ما باید آن را نیز بی انرژی کنیم”.

مخاطب هاوایی الکتریک پاسخ داد، “فکر می کنم به تازگی خاموش شده است.” که طبق گزارش به معنی قطع شدن برق است.

از گزارش قبلی ما، می دانیم که حدود ساعت 6:37 صبح آتش سوزی لاهاینا – حدود 3 هکتار – در منطقه جاده لاهاینالونا گزارش شد. Shane Treu، ساکن لاهاینا، که در 807 S Niheu Pl زندگی می‌کند، در حیاط خلوت خود روبه‌روی جاده لاهاینالونا است که صدای ناگهانی تیر برق را می‌شنود و شاهد شعله‌ور شدن علف‌های خشک شده توسط سیم برق است. او با 911 تماس می گیرد تا آتش سوزی را گزارش کند.

گزارش دادستان کل مرحله اول یک ارزیابی جامع است که شامل جدول زمانی 72 ساعت قبل، حین و پس از آتش سوزی است. این گزارش می‌گوید که بازرسان به «همه حقایق شناخته‌شده موجود» مربوط به آتش‌سوزی و اقداماتی که آژانس‌های محلی، ایالتی و فدرال برای آماده‌سازی برای آتش‌سوزی‌های خطرناک انجام داده‌اند، تکیه کرده‌اند.

این یک جدول زمانی دقیق از گسترش آتش سوزی لاهاینا با استفاده از پست های رسانه های اجتماعی، سوابق اعزام، ارتباطات بین پرسنل اورژانس و سایر منابع را بازسازی می کند.

فاز 2 این گزارش بر نحوه عملکرد سیستم حفاظت از آتش مائوئی در طول شرایط اضطراری متمرکز خواهد بود، به ویژه اینکه چه شرایطی باعث تغذیه جهنم شده است، تلاش برای جلوگیری از گسترش آن و تخلیه ساکنان. در این گزارش آمده است که مرحله سوم سعی خواهد کرد به این سوال مهم پاسخ دهد “چگونه از تکرار این اتفاق جلوگیری کنیم؟”

“این تراژدی به عنوان یادآوری هشیارکننده ای عمل می کند که تهدید آتش سوزی در مراتع، آتش سوزی های جنگلی و آتش سوزی های شهری ناشی از آتش سوزی های جنگلی، ناشی از تغییرات آب و هوایی و تجاوز شهری به مناطق وحشی، واقعیتی است که باید با نهایت فوریت و دقت مورد توجه قرار گیرد – نه فقط در هاوایی، اما در سراسر جهان،” نویسندگان نوشتند.

گزارش روز سه‌شنبه انجمن روسای آتش نشانی، آتش‌نشانانی را توصیف می‌کند که قربانیان را از طریق خطوط برق سقوط کرده به محل امن منتقل کرده و بازماندگان را در موتورهای خود پناه داده‌اند. یکی دیگر از واکنش‌دهنده‌های اولیه، بارها و بارها با موتورسیکلت وارد محله‌ای در حال سوختن شد و مردم را یکی یکی از خطر دور کرد.

بر اساس این گزارش، کارکنان سازمان آتش نشانی “در تلاشی شجاعانه برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی و نجات جان جان خود را به خطر انداختند” و اکنون “با سوالاتی در مورد اینکه چه کاری می توانستند به گونه ای متفاوت انجام دهند، دست و پنجه نرم می کنند، بازتابی که احتمالاً در تمام مدت ادامه خواهد داشت. بقیه حرفه آنها.”

هر دو گزارش مشکلات و شرایط دلخراشی را که برای آتش‌نشان‌ها در بازگشت به آتش‌سوزی مجدد لاهاینا با آن مواجه هستند، از جمله منابع زیادی که در جاهای دیگر مستقر شده‌اند، سازه‌هایی که در میان بادهای شدید به سرعت آتش می‌گیرند و خطوط برق قطع شده مانع حرکت می‌شوند، توصیف می‌کنند.

از جمله چالش‌هایی که این بخش با آن مواجه بود، ماشین‌های آتش‌نشانی نامناسب، هیدرانت‌هایی که منبع آب را از دست دادند، و فقدان توافق‌نامه‌های کمک متقابل بین شهرستان‌های هاوایی و تجهیزات محدود بود.

روسای آتش نشانی توصیه کردند که بخش Maui تمام وسایل نقلیه پشتیبان را آماده حرکت کند. بر اساس این گزارش، موتورهای اضافی که برای حوادث بزرگ در حالت آماده باش بودند، یک ساعت طول کشید تا به کار بپردازند، زیرا نیاز به تجهیز مناسب داشتند. در این گزارش گفته نشده است که چه چیزی گم شده اند.

سایر توصیه‌ها شامل ایجاد یک برنامه کمک‌های متقابل در سراسر ایالت و یک طرح تخلیه برای ساکنان و گردشگرانی است که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند.

بسیاری از عواملی که در این فاجعه نقش داشته اند قبلاً شناخته شده اند: طوفان بادی که جزیره را درنوردید، خطوط برق را از بین برد و بخش هایی از پشت بام ها را منفجر کرد و آوار جاده ها را در سراسر لاهاینا مسدود کرد.

هاوایی الکتریک اذعان کرده است که یکی از خطوط برق این شرکت سقوط کرده و باعث آتش سوزی در لاهاینا در اوایل 8 اوت شده است، اما شرکت برق انکار می کند که آتش سوزی صبحگاهی باعث شعله های آتش در شهر شده است.

تقریباً 40 درصد از منابع آتش‌نشانی شهرستان مائوئی قبلاً برای مقابله با سایر آتش‌سوزی‌های جنگلی در بخش دیگری از جزیره استفاده شده بود.

تلفن همراه و خدمات اینترنت نیز در برخی مواقع در منطقه قطع می‌شد، بنابراین تماس برای کمک یا دریافت اطلاعات در مورد آتش سوزی برای برخی دشوار بود. و مقامات اورژانس از شبکه گسترده آژیرهای اضطراری هاوایی برای هشدار به ساکنان لاهاینا استفاده نکردند. گزارش پس از اقدام همچنین به مقامات توصیه می کند که تجزیه و تحلیل سیستم سلولی جزیره را انجام دهند.

وزش بادهای شدید گاهی اوقات برقراری ارتباط با رادیوهای خود را برای اولین پاسخ دهندگان سخت می کرد و اپراتورهای 911 و اعزام کنندگان اورژانس با صدها تماس غرق شدند.

پلیس و گروه های برق سعی کردند مردم را از جاده هایی که تا حدی یا به طور کامل توسط خطوط برق مسدود شده بودند هدایت کنند. در همین حال، افرادی که سعی در فرار از محله های در حال سوختن داشتند، معدود معابر داخل و خارج شهر را پر کردند.

راه بندان باعث شد که عده ای در خودروهایشان محبوس شوند که آتش آنها را فرا گرفت و برخی دیگر که نزدیک اقیانوس بودند برای فرار به داخل پریدند.

این گزارش‌ها همچنین آسیب‌پذیری را نشان می‌دهد که ریشه در تغییرات چشمگیر مائویی از زمان ورود غربی‌ها و تبدیل زمین‌ها به مزارع آناناس و شکر در قرن نوزدهم داشته است. هنگامی که در اواخر دهه 1900 بسته شدند، زمین های آیش پوشیده از علف های مهاجم شدند. گزارش روز سه‌شنبه می‌گوید این خشکسالی و خشکسالی طولانی‌مدت باعث ایجاد «بستر سوخت فرار» برای آتش‌سوزی شد.

به گفته مقامات ایالتی، زمانی که آتش سوزی لاهینا را فرا گرفت، تقریباً 3000 ملک ویران شد و به گفته مقامات ایالتی بیش از 5.5 میلیارد دلار خسارت برآورد شد.