مصر فعالان حقوق بشر را به اتهام تروریسم به زندان محکوم کرد:


قاهره- مصر روز یکشنبه ۱۴ نفر از جمله فعالان حقوق بشر را به اتهامات مرتبط با تروریسم به حبس های بین ۵ تا ۱۵ سال در دادگاهی که توسط گروه های حقوق بشری ناعادلانه محکوم شد، محکوم کرد.

این احکام – جدیدترین محکومیت های دسته جمعی در مصر – توسط ابتکار مصر برای حقوق شخصی، یکی از برجسته ترین گروه های حقوق بشر در این کشور گزارش شده است. مظنونان در سال 2018 به عنوان بخشی از سرکوب گسترده مقامات علیه مخالفان دستگیر شدند.

دو وکیل فعال – عزت غنیم از سازمان هماهنگی حقوق و آزادی های مصر و محمد ابوحراریره – هر کدام به 15 سال زندان محکوم شدند. آنها به دلیل پیوستن به یک گروه تروریستی و حمایت مالی از آنها محکوم شدند، که اصطلاح دولتی برای اخوان المسلمین است.

مقامات مصری در سال 2013 این گروه اسلام گرا را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کردند، سالی که ارتش پس از یک سال حکومت تفرقه افکنانه، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر را که از اخوان المسلمین بود، از قدرت برکنار کرد.

همسر ابوحراریره، عایشه الشاطر، که همچنین دختر خیرات الشاطر است، که مدت ها به عنوان قدرتمندترین رهبر اخوان المسلمین شناخته می شد، به اتهاماتی که شامل انتشار اخبار نادرست در مورد اتهامات نقض حقوق توسط نیروهای امنیتی نیز می شود، به 10 سال زندان محکوم شد. .

هدی عبدالمنعم، وکیل و فعال دیگر، به پنج سال حبس محکوم شد.

دادگاه در پایان هر حکم محکومان، یک دوره آزمایشی پنج ساله اضافه کرد که شامل ممنوعیت سفر و دستور گزارش منظم به پاسگاه پلیس است.

عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوق بشر دستگیری 14 نفر را محکوم کرده و گفته اند که محاکمه آنها منعکس کننده “نقض فاحش حق آنها برای محاکمه عادلانه” است.

احکام روز یکشنبه قابل تجدیدنظر نیست و تنها رئیس جمهور کشور صلاحیت عفو یا حذف احکام را دارد.

گروه های حقوق بشر مکرراً از محکومیت های توده ای که در سال های گذشته در مصر در محاکمات مربوط به اخوان یا مخالفان رایج بود انتقاد کرده اند و از مقامات خواسته اند که محاکمه های عادلانه را تضمین کنند.

دولت مصر در سال‌های اخیر هزاران نفر، عمدتاً اسلام‌گرا، و همچنین فعالان سکولار را که در قیام بهار عربی در سال 2011 دخیل بودند، زندانی کرده است.