تلاطم در هواپیما چقدر خطرناک است؟ در اینجا چیزی است که باید بدانید:


یک هواپیمای ایرباس A330 D-AIKQ لوفت‌هانزا در 14 نوامبر 2022 به پرواز درآمد. در هفته گذشته، هفت نفر در یک پرواز لوفت‌هانزا با جراحات ناشی از تلاطم به بیمارستان اعزام شدند.

کریستین کاسپار-بارتکه/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کریستین کاسپار-بارتکه/گتی ایماژ


یک هواپیمای ایرباس A330 D-AIKQ لوفت‌هانزا در 14 نوامبر 2022 به پرواز درآمد. در هفته گذشته، هفت نفر در یک پرواز لوفت‌هانزا با جراحات ناشی از تلاطم به بیمارستان اعزام شدند.

کریستین کاسپار-بارتکه/گتی ایماژ

طی هفته گذشته، تلاطم قابل توجهی باعث مرگ یک نفر و بستری شدن در بیمارستان در یک هواپیمای تجاری و هفت بستری شدن در بیمارستان در یک پرواز تجاری شد. تلاطم معمولاً فقط باعث یک سواری ناهموار می شود، اما شدت آن بسیار متفاوت است و می تواند باعث آسیب به هواپیما و صدمات به مسافران و خدمه هواپیما شود – بدون ذکر ترس و اضطراب جدی در بین پروازها.

در اینجا چیزی است که باید در مورد اینکه چگونه خود را ایمن نگه دارید و چرا آشفتگی اتفاق می افتد بدانید.

هر چند وقت یکبار تلاطم باعث صدمات جدی می شود؟

مطمئناً صدمات ناشی از تلاطم نادر است. پل ویلیامز، استاد علوم جوی در دانشگاه می‌گوید: در سطوح پروازی، تنها حدود 3 درصد جو دارای تلاطم سبک، حدود 1 درصد دارای تلاطم متوسط ​​و چند دهم درصد دارای تلاطم شدید در هر زمان معین است. خواندن چه کسی در مورد آشفتگی تحقیق می کند.

ویلیامز می گوید: «شما تقریباً مطمئن هستید که ایمن هستید.

بر اساس داده های اداره هوانوردی فدرال، از سال 2009 تا 2021، 30 مسافر و 116 خدمه به دلیل تلاطم از میلیون ها نفری که هر سال پرواز می کنند، به شدت مجروح شدند.

FAA جراحات جدی را به آسیب هایی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای بیش از 48 ساعت یا منجر به شکستگی استخوان ها، آسیب شدید ماهیچه ها یا تاندون ها، آسیب به اندام های داخلی یا سوختگی درجه دو یا سه می شود، تعریف می کند. خطوط هوایی ملزم به گزارش صدمات جزئی بیشتر نیستند، به این معنی که تعداد کل جراحات کمتر گزارش شده است.

بر اساس گزارش هیئت ملی ایمنی حمل و نقل در سال 2021، اکثر مسافرانی که در اثر تلاطم به شدت آسیب دیده اند، کمربند ایمنی خود را نمی بستند، اغلب به این دلیل که از دستشویی استفاده می کردند یا از راهرو بالا یا پایین می رفتند. صدمات می تواند ناشی از افتادن چمدان ها از سطل های بالای سر و برخورد با سر افراد، تلو تلو خوردن یا پرتاب شدن افراد به داخل صندلی ها یا کناره های کابین یا هجوم گاری های غذا به داخل افراد باشد.

گزارش NTSB نشان می‌دهد که همین امر در مورد اعضای خدمه نیز صدق می‌کند، که معمولاً هنگام آماده‌سازی کابین برای فرود یا انجام سرویس کابین – مانند سرو غذا یا نوشیدنی یا جمع‌آوری زباله، آسیب دیده‌اند.

NTSB نگفته است که آیا مسافری که روز جمعه در یک پرواز تجاری از نیوهمپشایر به ویرجینیا جان باخت، کمربند ایمنی بسته بود یا خیر. آژانس هنوز در حال بررسی اتفاقات رخ داده است، اما به AP گفت که مرگ و میر ناشی از تلاطم بسیار نادر است.

واقعاً تلاطم چیست؟

تلاطم حرکت نامنظم هوا است که باعث تغییرات نامنظم در ارتفاع یا زاویه هواپیما می شود که برای افراد حاضر در هواپیما مانند برجستگی، پارگی یا پرت شدن است.

به گفته FAA فشار اتمسفر، هوای اطراف کوه‌ها و جبهه‌های آب و هوا یا طوفان‌ها می‌توانند باعث تلاطم شوند. جریان های جت – نوارهای باریک باد شدید در سطوح بالایی جو – نیز یکی از دلایل رایج تلاطم هستند.

یکی از خطرناک ترین انواع تلاطم، آن چیزی است که به عنوان تلاطم هوای صاف شناخته می شود، که هیچ هشدار قابل مشاهده ای نمی دهد و اغلب زمانی رخ می دهد که خلبان علامت کمربند ایمنی را روشن نکرده باشد.

ویلیامز، محقق آب و هوا، می گوید: «با چشم غیرمسلح، رادار، ماهواره ها کاملاً نامرئی است. “تنها اطلاعاتی که ما در مورد آن داریم، واقعاً زمانی است که یک هواپیما از آن عبور می کند.”

تغییرات اقلیمی باعث بی ثباتی بیشتر در جریان های جت شده و سرعت باد را سریعتر می کند، که باعث ایجاد تلاطم بیشتر در زمانی که آسمان صاف به نظر می رسد. ویلیامز در تحقیقات خود دریافت که تا سال 2050، خلبانان در سراسر جهان می توانند انتظار داشته باشند که حداقل دو برابر بیشتر با تلاطم شدید هوا مواجه شوند.

تلاطم هوای صاف همان چیزی است که باعث شد یک پرواز لوفت هانزا که از تگزاس به آلمان در حرکت بود، در هفته گذشته به طور غیرمنتظره 1000 فوت سقوط کند. آشفتگی ناگهانی در حین سرو غذا، زمانی که خدمه و مسافران در حال حرکت در داخل کابین بودند، رخ داد. هواپیما به فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس تغییر مسیر داد و هفت نفر با جراحات جزئی به بیمارستان منتقل شدند.

صرف نظر از اینکه یک پرواز ممکن است با چه نوع آشفتگی روبرو شود، کارشناسان می گویند بهترین کاری که مسافران برای جلوگیری از آسیب دیدگی باید انجام دهند این است که کمربند ایمنی خود را بسته نگه دارند، محدودیت های حمل و نقل را رعایت کنند و به دستورالعمل های خلبانان و مهمانداران هواپیما گوش دهند.

تلاطم همچنین می تواند به معنای آسیب برای هواپیما باشد

به گفته مرکز ملی تحقیقات جوی، در مجموع، سالانه حدود 65000 پرواز با تلاطم متوسط ​​و حدود 5500 پرواز با تلاطم شدید مواجه می شوند.

تقریباً ناشناخته است که تلاطم باعث تصادف شود، اما می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه برای حامل ها شود. معمولاً هنگام افتادن چمدان یا برخورد افراد با آنها، آسیب به اجزای کابین مانند صندلی ها و سطل های بالای سر وارد می شود. خسارات، تأخیرها و صدمات ناشی از آشفتگی برای خطوط هوایی تا 500 میلیون دلار در سال هزینه دارد.