: رئیس سامسونگ از جرایم مالی مربوط به ادغام 2015 تبرئه شد


رئیس Samsung Electronics، لی جائه یونگ، مرکز، دوشنبه، 5 فوریه 2024 به دادگاه منطقه مرکزی سئول در سئول، کره جنوبی می آید. دادگاه سئول لی را از جرایم مالی تبرئه کرد.

آن یانگ جون/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آن یانگ جون/AP


رئیس Samsung Electronics، لی جائه یونگ، مرکز، دوشنبه، 5 فوریه 2024 به دادگاه منطقه مرکزی سئول در سئول، کره جنوبی می آید. دادگاه سئول لی را از جرایم مالی تبرئه کرد.

آن یانگ جون/AP

سئول، کره جنوبی – دادگاه کره جنوبی روز دوشنبه، لی جائه یونگ، رئیس سامسونگ الکترونیکس را از جرایم مالی مربوط به ادغام مشاجره‌آمیز بین شرکت‌های وابسته سامسونگ در سال 2015 تبرئه کرد که کنترل او را بر بزرگترین شرکت کره جنوبی تشدید کرد.

حکم دادگاه منطقه مرکزی سئول می تواند مشکلات حقوقی پیرامون وارث سامسونگ را کمتر از دو سال پس از عفو او به دلیل محکومیت جداگانه به رشوه در یک رسوایی فساد که به سرنگونی دولت قبلی کره جنوبی کمک کرد، کاهش دهد.

دادگاه گفت که پیگرد قانونی نتوانسته به اندازه کافی ثابت کند که ادغام بین Samsung C&T و Cheil Industries به طور غیرقانونی با هدف تقویت کنترل لی بر Samsung Electronics انجام شده است.

دادستان برای لی متهم به دستکاری قیمت سهام و کلاهبرداری حسابداری پنج سال زندان بود. بلافاصله مشخص نبود که آیا آنها تجدیدنظر خواهند کرد یا خیر. لی انجام تخلف در پرونده فعلی را رد کرده بود و ادغام سال 2015 را به عنوان “فعالیت تجاری عادی” توصیف کرد.

لی 55 ساله هنگام خروج از دادگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد. یو جین کیم، وکیل لی، این حکم را تحسین کرد و گفت که این حکم قانونی بودن ادغام را تایید می کند.

لی، وارث نسل سوم شرکتی که در اکتبر 2022 رسماً به عنوان رئیس شرکت سامسونگ الکترونیک منصوب شد، از سال 2014، زمانی که پدر مرحومش، رئیس سابق لی کان هی، دچار حمله قلبی شد، رهبری گروه شرکت های سامسونگ را بر عهده داشت.

لی جائه یونگ پس از محکومیت در سال 2017 به اتهام رشوه خواری در رابطه با معامله سال 2015، 18 ماه در زندان گذراند. او ابتدا به دلیل ارائه رشوه به ارزش 8.6 میلیارد وون (6.4 میلیون دلار) به رئیس جمهور وقت پارک گئون هی و معتمد نزدیک او برای جلب حمایت دولت برای ادغام در سال 2015، که برای تقویت کنترل او بر این کشور کلیدی بود، به پنج سال زندان محکوم شد. امپراتوری تجاری سامسونگ و تحکیم جانشینی رهبری پدر به پسر.

پارک و معتمد او نیز در این رسوایی مجرم شناخته شدند و کره جنوبی خشمگین ماه ها اعتراضات گسترده ای را برای پایان دادن به روابط مبهم بین تجارت و سیاست برگزار کردند. این تظاهرات در نهایت منجر به برکناری پارک از سمت خود شد.

لی در سال 2021 با آزادی مشروط آزاد شد و در آگوست 2022 توسط یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی مورد عفو قرار گرفت، با اقداماتی که سابقه ملایمت نسبت به جنایات بزرگ یقه سفیدها در کره جنوبی و رفتار ترجیحی با سرمایه‌داران محکوم را گسترش داد.

برخی از سهامداران با ادغام سال 2015 مخالفت کرده بودند و گفتند که این ادغام به طور ناعادلانه به نفع خانواده لی بوده و در عین حال به سهامداران اقلیت آسیب می رساند.

همچنین خشم عمومی در مورد اینکه چگونه سهام صندوق بازنشستگی ملی در Samsung C&T، شرکت ادغام شده، به میزان صدها میلیون دلار کاهش یافت، پس از اینکه پارک خدمات بازنشستگی ملی را برای حمایت از این معامله تحت فشار قرار داد.

دادستان ها استدلال کرده اند که لی و دیگر مقامات سامسونگ با دستکاری دارایی های شرکت برای مهندسی ادغام که به نفع Cheil، یک پارک تفریحی و شرکت پوشاک بود، به سهامداران Samsung C&T، که یک شرکت ساختمانی بزرگ بود، آسیب رساندند. سهامدار

دادستان ها همچنین ادعا کردند که مدیران سامسونگ از طریق کلاهبرداری حسابداری، ارزش سامسونگ بیولوژیکس، یکی از شرکت های تابعه Cheil را بیش از 4 تریلیون وون (3 میلیارد دلار) افزایش داده اند تا این معامله را منصفانه جلوه دهند.

در حکم روز دوشنبه، دادگاه اعلام کرد که شواهد دادستان برای اثبات اینکه ادغام سال 2015 از طریق اقدامات غیرقانونی انجام شده است یا تنها با هدف تقویت کنترل لی بر سامسونگ الکترونیکس انجام شده است، کافی نیست و گفت که احتمالاً ملاحظات تجاری گسترده‌تری در این امر دخیل بوده است. دادگاه گفت مشخص نیست که شرایط معامله به طور ناعادلانه به منافع سهامداران لطمه می زند و افزود که دادستان ها نتوانستند ثابت کنند که مقامات سامسونگ مرتکب تقلب حسابداری شده اند.

رهبران شرکت های کره جنوبی اغلب مجازات های نسبتا ملایمی برای فساد، بی نظمی های تجاری و سایر جرایم دریافت می کنند و قضات اغلب نگرانی هایی را برای اقتصاد این کشور ذکر می کنند.

لی یکی از سخت ترین مراحل خود را به عنوان رهبر یکی از بزرگترین سازندگان تراشه های کامپیوتری و گوشی های هوشمند در جهان پشت سر گذاشته است، با جنگ روسیه علیه اوکراین و دیگر آشفتگی های ژئوپلیتیکی که به اقتصاد جهان آسیب می رساند و هزینه های فناوری را کاهش می دهد.

این شرکت هفته گذشته کاهش سالانه 34 درصدی سود عملیاتی در سه ماهه اکتبر تا دسامبر را گزارش کرد، زیرا تقاضای ضعیف برای تلویزیون ها و سایر محصولات الکترونیکی مصرفی آن، سودهای به دست آمده از بازار تراشه های حافظه را به آرامی جبران کرد.