رهبران مالی G7 با وعده حمایت مستمر از اوکراین: به جلسه پایان می دهند


تصویری قبل از جلسه بانک مرکزی گروه هفت وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی در نیگاتا، ژاپن، در روز شنبه، 13 می 2023.

کیوشی اوتا/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیوشی اوتا/AP


تصویری قبل از جلسه بانک مرکزی گروه هفت وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی در نیگاتا، ژاپن، در روز شنبه، 13 می 2023.

کیوشی اوتا/AP

نیگاتا، ژاپن – رهبران ارشد مالی گروه هفت روز شنبه در حمایت از اوکراین و عزم خود برای اجرای تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تجاوزگری‌اش متحد شدند، اما از هرگونه اشاره آشکار به چین خودداری کردند.

وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی مذاکرات سه روزه خود را در نیگاتا، ژاپن، با بیانیه ای مشترک به پایان رساندند که در آن قول دادند تورم را تحت کنترل درآورند و در عین حال به کسانی که بیشترین آسیب را از افزایش قیمت ها متحمل شده اند کمک کنند.

آنها همچنین متعهد به همکاری برای ایجاد زنجیره های تامین پایدارتر و متنوع تر برای توسعه منابع انرژی پاک و “افزایش انعطاف پذیری اقتصادی در سطح جهانی در برابر شوک های مختلف” شدند.

این بیانیه هیچ اشاره خاصی به چین یا اظهاراتی در مورد “اجبار اقتصادی” در تعقیب اهداف سیاسی، مانند جریمه کردن شرکت های کشورهایی که دولت های آنها اقداماتی انجام می دهند که باعث خشم یک کشور دیگر می شود، نمی شود.

صحبت های این هفته در مورد “اجبار اقتصادی” توسط چین با سرزنش های خشمگین پکن مواجه شد. مقامات شرکت کننده در مذاکرات در این شهر بندری، بنا به گزارش ها، از محکومیت آشکار چین خودداری کرده اند، با توجه به سهم بزرگی که بیشتر کشورها در روابط خوب با قدرت در حال رشد و اقتصاد شماره 2 دارند.

مذاکرات رهبران مالی زمینه را برای نشست سران گروه هفت در هیروشیما فراهم کرد که انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن در آن شرکت کند، علی‌رغم بحرانی که بر سر سقف بدهی ایالات متحده وجود دارد و در صورت عدم حل این مشکل می‌تواند منجر به نکول ملی شود. هفته های آینده

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داده است که این فاجعه اقتصادی، صدها هزار شغل را از بین می برد و به طور بالقوه بازارهای مالی در سراسر جهان را مختل می کند. در بیانیه رهبران مالی هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در حالی که مذاکرات مالی به پایان می رسد، گفت: خطرات اقتصاد و ثبات جهانی بالا است.

کیشیدا در بیانیه‌ای که اواخر روز جمعه منتشر شد، گفت: جامعه بین‌المللی با یک نقطه عطف تاریخی مواجه است، با اختلافات و درگیری‌هایی مانند حمله روسیه به اوکراین و سودان.

کیشیدا گفت که گروه 7 “با قاطعیت تهدید یا استفاده از سلاح های هسته ای را رد خواهد کرد و از نظم بین المللی مبتنی بر حاکمیت قانون حمایت خواهد کرد.” من به عنوان رئیس G-7، اراده قوی خود را برای تأثیرگذاری بر تاریخ بیان خواهم کرد.»

تعهد G-7 به حفاظت از آنچه که “نظم بین المللی مبتنی بر قوانین” نامیده می شود، تنها در بیانیه ای که روز شنبه منتشر شد، مورد اشاره قرار گرفت.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، در سمت راست دوم، و وزیر دارایی ژاپن، شونیچی سوزوکی، در سمت چپ، در جریان نشست وزرای دارایی G-7 و روسای بانک مرکزی در نیگاتا، ژاپن، در روز شنبه، 13 می 2023، دیدار خود را برگزار کردند.

کازوهیرو نوگی/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کازوهیرو نوگی/AP


جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، در سمت راست دوم، و وزیر دارایی ژاپن، شونیچی سوزوکی، در سمت چپ، در جریان نشست وزرای دارایی G-7 و روسای بانک مرکزی در نیگاتا، ژاپن، در روز شنبه، 13 می 2023، دیدار خود را برگزار کردند.

کازوهیرو نوگی/AP

رهبران متعهد می شوند که هم در داخل گروه G-7 و هم با سایر کشورها برای “افزایش انعطاف پذیری اقتصادی در سطح جهانی در برابر شوک های مختلف، محکم برای محافظت از ارزش های مشترکمان و حفظ کارایی اقتصادی با حمایت از سیستم چندجانبه آزاد، منصفانه و مبتنی بر قوانین، کار کنند. “

اقتصادهای G-7 تنها یک دهم جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما حدود 30 درصد از فعالیت های اقتصادی را تشکیل می دهند که در مقایسه با 40 سال قبل تقریباً نصف کاهش یافته است. اقتصادهای در حال توسعه مانند چین، هند و برزیل به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌اند و پرسش‌هایی را در مورد ارتباط و نقش G-7 در رهبری اقتصاد جهانی متکی به رشد در کشورهای کمتر ثروتمند ایجاد کرده‌اند.

چین اظهارات ایالات متحده و سایر کشورهای G-7 مبنی بر اینکه آنها از “نظم بین المللی مبتنی بر قوانین” در برابر “اجبار اقتصادی” پکن و سایر تهدیدها محافظت می کنند، به عنوان ریاکاری محکوم کرد.

همچنین انتظار می‌رفت این گروه با وجود آشفتگی‌های اخیر در صنعت بانکداری و احتمال عدم پرداخت بدهی ملی ایالات متحده، اگر بایدن و کنگره به‌زودی بن‌بست سقف بدهی را به‌زودی حل و فصل نکنند، به سیستم مالی جهانی ابراز اعتماد کنند. وجوه برای پرداخت قبوض خود.

ژاپن به‌عنوان میزبان G-7 در سال جاری، به دنبال حمایت برای راه‌اندازی یک «مشارکت» برای تقویت زنجیره‌های تأمین برای کاهش خطر اختلالات مشابه آنچه در طول همه‌گیری مشاهده شد، زمانی که عرضه انواع اقلام، از دارو گرفته تا روغن خوراکی به تراشه های کامپیوتری با تکنولوژی بالا، در بسیاری از کشورها کوتاه بود.

تنش ها با چین و روسیه بر سر جنگ این کشور با اوکراین، در جریان مذاکرات ژاپن، تنها عضو آسیایی G-7، ظاهر شد.

وزرای دارایی G-7 و روسای بانک مرکزی گفتند که در مورد راه هایی برای جلوگیری از آنچه آنها “اجبار اقتصادی” توسط چین می خوانند گفتگو خواهند کرد. این امر با واکنش های تند پکن مواجه شد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که چین قربانی اجبار اقتصادی است.

وانگ در یک نشست خبری معمول گفت: “اگر باید به هر کشوری به دلیل اجبار اقتصادی مورد انتقاد قرار گیرد، باید ایالات متحده باشد. ایالات متحده مفهوم امنیت ملی را بیش از حد گسترش داده است، از کنترل صادرات سوء استفاده می کند و اقدامات تبعیض آمیز و ناعادلانه را علیه شرکت های خارجی انجام می دهد.” .

چین واشنگتن را متهم می‌کند که از طریق محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری که به گفته یلن برای حفاظت از امنیت اقتصادی آمریکا هدف قرار گرفته‌اند، مانع از ظهورش به عنوان کشوری مدرن و مرفه می‌شود.