ایالات متحده TikTok را ممنوع می کند مگر اینکه فروخته شود:


پرزیدنت بایدن قانونی را امضا کرده است که به ByteDance تا یک سال فرصت می دهد تا به طور کامل از TikTok صرفنظر کند، در غیر این صورت با ممنوعیت سراسری مواجه خواهد شد.

کیچیرو ساتو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیچیرو ساتو/AP


پرزیدنت بایدن قانونی را امضا کرده است که به ByteDance تا یک سال فرصت می دهد تا به طور کامل از TikTok صرفنظر کند، در غیر این صورت با ممنوعیت سراسری مواجه خواهد شد.

کیچیرو ساتو/AP

رئیس جمهور بایدن روز چهارشنبه قانونی را امضا کرد که تیک تاک متعلق به چین را ممنوع می کند مگر اینکه ظرف یک سال فروخته شود.

این جدی ترین تهدیدی است که تاکنون برای آینده برنامه پخش ویدئو در ایالات متحده وجود دارد و جنگ فناوری آمریکا با چین را تشدید می کند.

با این حال، انتظار نمی رود این قانون باعث ایجاد اختلال فوری در TikTok شود، زیرا یک چالش قانونی پیش رو، و موانع مختلف برای فروش برنامه، به احتمال زیاد باعث تاخیر ماه ها خواهد شد.

این اقدام در لایحه کمک خارجی به اسرائیل، اوکراین و تایوان گنجانده شد. این قانون تصریح می کند که ByteDance باید سهام خود در TikTok را در مدت 12 ماه به خطر تعطیلی بفروشد.

این حرکت نقطه اوج آن است که واشنگتن سال‌ها بر روی TikTok فشار می‌آورد.

غول فناوری چینی ByteDance، در سال 2017، اپلیکیشن محبوب کارائوکه Musical.ly را خریداری کرد و این سرویس را با نام TikTok دوباره راه اندازی کرد. از آن زمان، این اپلیکیشن از ترس نفوذ احتمالی دولت چین زیر ذره بین مقامات امنیت ملی واشنگتن قرار گرفته است.

با وجود نگرانی‌ها در واشنگتن، TikTok افزایش یافته است. این به ترند در دنیای ویدیوهای کوتاه تبدیل شده است و 170 میلیون آمریکایی از آن استفاده می کنند که تقریباً نیمی از کشور است. به گفته مرکز تحقیقات پیو، یک سوم جوانان از آنجا خبرهای خود را دریافت می کنند.

با این حال، قانون‌گذاران و دولت بایدن استدلال می‌کنند که تا زمانی که TikTok متعلق به یک شرکت چینی است، تابع دستورات رژیم استبدادی چین است.

سناتور دموکرات ماریا کانتول، که ریاست کمیته بازرگانی سنا را بر عهده دارد، بعد از ظهر سه شنبه در سخنانی در صحن مجلس سنا گفت: «کنگره برای مجازات ByteDance، TikTok یا هر شرکت فردی دیگر اقدامی نمی کند.

کنگره برای جلوگیری از جاسوسی، نظارت، عملیات بدخیم، آسیب رساندن به آمریکایی‌های آسیب‌پذیر، سربازان و زنان ما، و پرسنل دولت آمریکا، از سوی دشمنان خارجی اقدام می‌کند.»

TikTok قصد دارد دولت بایدن را به دلیل این قانون به دادگاه بکشاند

اگر ظرف یک سال فروخته نشود، این قانون برای سرویس‌های میزبانی وب، پشتیبانی از TikTok را غیرقانونی می‌کند و گوگل و اپل را مجبور می‌کند تا TikTok را از فروشگاه‌های برنامه حذف کنند – و با گذشت زمان این برنامه غیرقابل استفاده می‌شود.

این اولین باری است که ایالات متحده قانونی را تصویب می کند که می تواند باعث ممنوعیت یک پلت فرم رسانه های اجتماعی شود، چیزی که توسط گروه های آزادی مدنی و محققان قانون اساسی محکوم شده است.

TikTok متعهد شده است که دولت بایدن را به دادگاه بکشاند و مدعی است که این قانون آزادی بیان میلیون‌ها آمریکایی را سرکوب می‌کند.

سخنگوی TikTok در بیانیه ای گفت: «ما معتقدیم که حقایق و قانون به وضوح طرف ماست و ما در نهایت پیروز خواهیم شد.

منتقدان این قانون، از جمله کیت روان، مدیر پروژه بیان آزاد مرکز دموکراسی و فناوری، می گویند این قانون خلاف قانون اساسی است و ضربه ای به آزادی بیان در ایالات متحده است.

روان گفت: “کنگره نباید در کار ممنوع کردن پلتفرم ها باشد.” “آنها باید تلاش کنند تا قوانین جامع حریم خصوصی را تصویب کنند که از داده های خصوصی ما محافظت کند بدون توجه به جایی که ما انتخاب می کنیم آنلاین باشیم.”

فروش TikTok چندان آسان نخواهد بود

هر شرکت یا مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران که قصد خرید TikTok را داشته باشند باید از برکت دولت چین برخوردار شوند و مقامات پکن به شدت در برابر فروش اجباری مقاومت کرده‌اند.

به طور خاص، ByteDance مالک موتور TikTok است، الگوریتم فوق‌شخصی‌شده آن که افراد را به داخل می‌کشد و آنها را به شدت با فید خود درگیر می‌کند.

مقامات چینی الگوریتم‌های توصیه محتوا را در لیستی که به عنوان فهرست کنترل صادرات شناخته می‌شود قرار داده‌اند، به این معنی که دولت در مورد نحوه فروش این فناوری اظهار نظر بیشتری دارد.

قانون TikTok را غافلگیر کرد

تقریباً با هر معیاری، قانون به سرعت تصویب شد و بسیاری را در داخل TikTok غافلگیر کرد، به ویژه به این دلیل که این شرکت تازه نفس راحتی کشیده بود.

ماه گذشته، مجلس لایحه‌ای را تصویب کرد تا تیک‌تاک را مجبور به یافتن خریدار کند یا با ممنوعیت سراسری مواجه شود، اما این تلاش در سنا متوقف شد.

این قانون به TikTok یک فرصت شش ماهه برای یافتن خریدار داد، که برخی از سناتورها گفتند که زمان بسیار کمی است.

یک فشار جدید، این بار با پیوست کردن شرط واگذاری یا ممنوعیت به کمک های خارجی، این پیشنهاد را سریع دنبال کرد. این تلاش ماه گذشته را منعکس می‌کند، اما مهلت فروش را تمدید می‌کند و اکنون به TikTok 9 ماه فرصت می‌دهد تا خریدار پیدا کند، با گزینه تمدید سه ماهه در صورت خرید احتمالی.

سناتور مارکی: شرکت‌های آمریکایی همین کار را انجام می‌دهند.

قانونگذاران هر دو حزب استدلال کرده‌اند که TikTok برای آمریکایی‌ها خطری برای امنیت ملی ایجاد می‌کند، زیرا دولت چین می‌تواند از این برنامه برای جاسوسی از آمریکایی‌ها استفاده کند یا بر آنچه کاربران آمریکایی در فیدهای TikTok خود می‌بینند تأثیر بگذارد، چیزی که در یک سال انتخابات فوریت جدیدی پیدا کرده است. .

اما برخی از آنها از جمله سناتور دموکرات ادوارد مارکیوف ماساچوست عقب نشینی کرده اند. او روز سه‌شنبه در مجلس سنا گفت که «هیچ مدرک معتبری» وجود ندارد که نشان دهد TikTok یک تهدید واقعی امنیت ملی را تنها به این دلیل که شرکت مادر آن در چین است، ارائه می‌کند.

قوانین اطلاعات ملی در چین، ByteDance را ملزم می کند که در صورت درخواست مقامات آمریکایی، داده های آمریکایی ها را تحویل دهد، اما TikTok می گوید هرگز چنین درخواستی را دریافت نکرده است.

مارکی گفت که نگرانی‌ها در مورد امنیت دیجیتال، سلامت روان جوانان و حفظ حریم خصوصی داده‌ها باید با قوانین جامعی که کل صنعت فناوری را در بر می‌گیرد، نه فقط TikTok، برطرف کرد.

مارکی گفت: “TikTok خطری جدی برای حفظ حریم خصوصی و سلامت روان جوانان ما دارد.” او گفت: «اما این مشکل منحصر به TikTok نیست و مطمئناً ممنوعیت TikTok را توجیه نمی کند. شرکت های آمریکایی نیز همین کار را انجام می دهند.