کره جنوبی از دولت به دلیل تغییرات آب و هوایی به عنوان موضوع حقوق بشر شکایت کرد:


شاکیان، وکلا و فعالان در مقابل دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در سئول قبل از جلسه دادرسی عمومی برای دعوای آب و هوا در روز سه شنبه، 23 آوریل 2024، گرد هم می آیند.

آنتونی کوهن/آنتونی کوهن


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آنتونی کوهن/آنتونی کوهن


شاکیان، وکلا و فعالان در مقابل دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در سئول قبل از جلسه دادرسی عمومی برای دعوای آب و هوا در روز سه شنبه، 23 آوریل 2024، گرد هم می آیند.

آنتونی کوهن/آنتونی کوهن

سئول – در حالی که شاکیان، وکلا و فعالان در روز سه شنبه در مقابل دادگاه قانون اساسی کره جنوبی شعار سر دادند، دارکوب 17 ماهه قهقهه زد و موج خنده را در میان جمعیت به راه انداخت.

دارکوب نام مستعار چوی هیوو، جوانترین شاکی در میان بیش از 250 شاکی درگیر در دارکوب et است. al. علیه کره جنوبی، یکی از چهار دادخواست ارائه شده از سال 2020 که دادگاه با هم در یک پرونده تاریخی در حال بررسی است.

شاکیان استدلال می کنند که با عدم مقابله مؤثر با تغییرات آب و هوایی، دولت آنها حقوق بشر شهروندان خود را نقض می کند.

در حالی که پرونده های دیگری در جاهای دیگر در حال انجام است، این اولین مورد در آسیا است که یک جلسه دادرسی علنی دارد و شاکیان می گویند که رأی دادگاه، زمانی که مطرح شود، احتمالاً اولین رأی دادگاه در آسیا نیز خواهد بود.

مادر دارکوب و نماینده قانونی لی دونگهیون او را در حالی که هنوز در شکمش بود شاکی کرد. او می گوید که دولت کره جنوبی وظیفه کاهش انتشار کربن را به دولت های آینده و نسل های جوان موکول می کند.

او می‌گوید: «هرچه بیشتر فکر کنیم می‌توان این کار را اکنون به تأخیر انداخت، بار نسل‌های آینده ما بیشتر خواهد بود». فکر می‌کنم این مانند بدهکاری به فرزندانتان است.»

محیط بانان از اهداف کاهش انتشار کربن انتقاد می کنند

شاکیان استدلال می کنند که هدف کره جنوبی برای کاهش 40 درصدی انتشار کربن تا سال 2030 در مقایسه با سطوح سال 2018 کافی نیست – این امر منجر به تغییرات آب و هوایی فاجعه بار و نقض حقوق قانونی آنها خواهد شد.

گروه‌های زیست‌محیطی خاطرنشان می‌کنند که هدف کره جنوبی کمتر جاه‌طلبانه است، زیرا این کاهش با سطوح سال 2018 مقایسه شده است، در حالی که سایرین در مقایسه با سال 2010 یا قبل از آن هستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر کره جنوبی نظری را به دولت تسلیم کرده است و بیان می کند که تغییرات آب و هوایی یک موضوع حقوق بشری است و بنابراین دولت موظف است از شهروندان در برابر آن محافظت کند.

لی خاطرنشان می‌کند که تغییرات آب و هوا کار کشاورزی را برای والدینش سخت می‌کند و موج گرمای تابستان فرزندانش را مجبور می‌کند زمین‌های بازی خود را ترک کنند و “در نهایت کودکان را از حق آنها برای رشد سالم محروم می‌کند.”

سال گذشته، کره جنوبی اهداف آلایندگی بخش صنعتی خود را کاهش داد. دولت احتمالاً در جلسات استماع استدلال می کند که هر کاری می تواند برای به حداقل رساندن تغییرات آب و هوایی انجام می دهد و در عین حال از اقتصاد کشور که به شدت به سوخت های فسیلی و صنایع کربن فشرده مانند خودروها و نیمه هادی ها وابسته است، حمایت می کند.

لی جونگ سوک، رئیس دادگاه قانون اساسی گفت: “دادگاه اهمیت و منافع عمومی این پرونده را تشخیص می دهد و تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات به طور کامل انجام می شود.”

لی دونگیون می گوید که او احساس می کند که به عنوان یک فرد مبارزه با تغییرات آب و هوایی دشوار است. او تلاش می‌کند تا همشهریان خود را برای صرفه‌جویی در مصرف برق سازمان‌دهی کند، اما می‌گوید که بدون اصلاحات اساسی، کره جنوبی نمی‌تواند حتی به اهداف کوچک خود دست یابد.

او استدلال می‌کند: «به همین دلیل است که فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که دولت صنایع و مصرف ما را به گونه‌ای سازماندهی کند که انتشار کربن را کاهش دهد».

قانون اساسی حق داشتن محیط زیست سالم را تضمین می کند

Thae Khwarg، وکیل ایالات متحده، که وکالت دانش آموزان دبیرستانی و دبیرستانی را در دادخواست دیگری به دادگاه بر عهده دارد، می گوید که وکلا در نظر دارند یک دعوی مدنی یا اداری طرح کنند.

او می گوید، اما آنها تصمیم گرفتند به دادگاه قانون اساسی بروند، تا حدی به این دلیل که این دادگاه عاری از مداخله سیاسی تلقی می شود، بلکه به این دلیل که اساساً پرونده مربوط به حقوق اساسی است.

وی به طور خاص خاطرنشان می کند که ماده 35 قانون اساسی کره جنوبی حق شهروندان را برای داشتن محیط زیست سالم تضمین می کند.

او می‌گوید: «ما درخواست خسارت نداریم، ما واقعاً از دادگاه می‌خواهیم فقط بگوید که فکر می‌کند برای نسل جوان چه باید کرد».

خورگ استدلال می کند که مجبور کردن نسل های جوان به کاهش انتشار کربن برای حل بحران ایجاد شده توسط انتشارات نسل های قدیمی نوعی تبعیض است.

جلسات عمومی دو هفته پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی حقوق بشر اروپا رای داد که دولت سوئیس با انجام ندادن اقدامات کافی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، حقوق شهروندان خود را نقض کرده است.

خورگ می گوید: «اگر دادگاه قانون اساسی قوانین کنونی در مورد مسائل آب و هوایی را مغایر با قانون اساسی اعلام کند، این می تواند سابقه ای برای سایر کشورهای آسیایی ایجاد کند که از آن پیروی کنند.»

سه یون گونگ از به این گزارش در سئول کمک کرد.

سه یون گونگ