سنا بسته کمک خارجی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد:


پرچم‌های آمریکا و اوکراین بیرون از ساختمان کنگره در باد به اهتزاز در می‌آیند. سنا در حال پیشبرد کمک 95 میلیارد دلاری جنگ به اوکراین، اسرائیل و تایوان است.

مریم زهیب/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مریم زهیب/AP


پرچم‌های آمریکا و اوکراین بیرون از ساختمان کنگره در باد به اهتزاز در می‌آیند. سنا در حال پیشبرد کمک 95 میلیارد دلاری جنگ به اوکراین، اسرائیل و تایوان است.

مریم زهیب/AP

واشنگتن – سنا کمک 95 میلیارد دلاری جنگی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد و این قانون را پس از ماه ها تأخیر و بحث بحث برانگیز در مورد اینکه ایالات متحده چگونه باید در جنگ های خارجی شرکت کند، برای جو بایدن، رئیس جمهور این کشور ارسال کرد.

این لایحه اواخر روز سه‌شنبه پس از تصویب این بسته در مجلس نمایندگان با 79 رای موافق در مقابل 18 رأی به تصویب رسید. انتظار می رود بایدن که با رهبران کنگره برای جلب حمایت کار می کرد، به سرعت این قانون را امضا کند و روند ارسال تسلیحات به اوکراین را آغاز کند، اوکراینی که برای حفظ خط مقدم خود در برابر روسیه تلاش می کند. این قانون همچنین 26 میلیارد دلار کمک در زمان جنگ به اسرائیل و کمک های بشردوستانه به شهروندان غزه و 8 میلیارد دلار برای مقابله با تهدیدات چین در تایوان و اقیانوس هند و اقیانوس آرام ارسال می کند.

مقامات ایالات متحده گفتند که حدود یک میلیارد دلار از این کمک ها ممکن است به زودی در راه باشد و بخش عمده آن در هفته های آینده دنبال خواهد شد.

در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس کمی قبل از رای گیری، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، DN.Y، گفت که اگر کنگره این کمک ها را تصویب نمی کرد، “آمریکا بهای اقتصادی، سیاسی و نظامی را پرداخت می کرد.”
او گفت: «کارهای بسیار کمی که انجام داده‌ایم به این سطح از اهمیت تاریخی رسیده‌اند.

شومر در صحن مجلس سنا گفت که سنا در حال ارسال پیامی به متحدان ایالات متحده است: “ما در کنار شما خواهیم بود.”

شومر و رهبر جمهوری خواهان سنا، میچ مک کانل، تصویب این قانون را در اولویت اصلی خود قرار دادند و موافقت کردند که کمک های اوکراین و اسرائیل را برای تضمین تصویب آن پیوند بزنند و استدلال کردند که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عواقب ناگواری برای ایالات متحده و بسیاری از متحدان جهانی آن داشته باشد. پرخاشگری کنترل نشده رها می شود. آنها با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، یک جمهوری‌خواه، برای غلبه بر مخالفت‌های ظاهراً سرسخت جمهوری‌خواهان با کمک به اوکراین، به ویژه – کار کردند – در نهایت اکثریت بزرگی را در هر دو مجلس به دست آوردند.

مک کانل در مصاحبه ای جداگانه قبل از رای گیری گفت که “این یکی از بزرگترین روزهایی است که من اینجا بوده ام.”

مک‌کانل گفت: «حداقل در این قسمت، من فکر می‌کنم ما به انزواطلب‌ها روی آوردیم.

مجلس نمایندگان این بسته را در یک سری چهار رای روز شنبه تصویب کرد و بخش اوکراین با 311 رای موافق به 112 رای مثبت داد.

61 میلیارد دلار برای اوکراین در حالی است که این کشور جنگ زده به شدت به قدرت آتش جدید نیاز دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حملات خود را افزایش داده است. سربازان اوکراینی در حالی که روسیه از شتاب میدان جنگ استفاده کرده و قلمرو قابل توجهی را به دست آورده است، با مشکل مواجه شده اند.

بایدن روز دوشنبه به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که به محض تصویب این قانون، ایالات متحده تسلیحات دفاع هوایی مورد نیاز خود را ارسال خواهد کرد.

زلنسکی در پستی در روز دوشنبه در ایکس گفت: «رئیس‌جمهور به من اطمینان داده است که این بسته به سرعت تصویب خواهد شد و قدرتمند خواهد بود و دفاع هوایی و همچنین قابلیت‌های دوربرد و توپخانه ما را تقویت می‌کند.»

در تلاش برای کسب آرای بیشتر، جمهوری‌خواهان در اکثریت مجلس نمایندگان همچنین لایحه‌ای را به بسته کمک‌های خارجی اضافه کردند که می‌تواند اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی TikTok را در ایالات متحده ممنوع کند، اگر صاحبان چینی آن سهام خود را ظرف یک سال به فروش نرسانند. این قانون از حمایت گسترده دو حزبی در هر دو مجلس برخوردار بود.

لایحه TikTok یکی از چندین ترفند جانسون در بسته ای بود که سنا در ماه فوریه تصویب کرد، زیرا او سعی کرد با وجود مخالفت های قابل توجه در کنفرانس خود، این لایحه را از طریق مجلس منتقل کند. سایر موارد اضافه شده عبارتند از شرطی مبنی بر اینکه 9 میلیارد دلار از کمک اقتصادی به اوکراین به شکل “وام های قابل بخشش” است. مقرراتی که به ایالات متحده اجازه می دهد تا دارایی های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را برای بازسازی اوکراین مصادره کند. و لوایح اعمال تحریم علیه ایران، روسیه، چین و سازمان های جنایی که فنتانیل را قاچاق می کنند.

سناتور کارولینای جنوبی، لیندسی گراهام، شاهین قدیمی که در ماه فوریه به بسته کمک خارجی رای منفی داد، زیرا این بسته با قوانینی برای جلوگیری از مهاجرت در مرز همراه نبود، یکی از جمهوری خواهانی بود که رای خود را تغییر داد. گراهام گفت: “اگر ما اکنون به اوکراین کمک نکنیم، این جنگ گسترش خواهد یافت و آمریکایی هایی که درگیر آن نیستند، درگیر خواهند شد.”

این بسته از زمانی که بایدن برای اولین بار تابستان گذشته این پول را درخواست کرد، از حمایت گسترده کنگره برخوردار بود. اما رهبران کنگره باید مخالفت شدید تعداد فزاینده‌ای از محافظه‌کاران را که دخالت ایالات متحده در جنگ‌های خارجی را زیر سوال می‌برند و استدلال می‌کنند که کنگره باید به جای آن بر موج مهاجرت در مرز ایالات متحده و مکزیک متمرکز شود، مقابله کنند.

جی دی ونس، سناتور اوهایو، جمهوری خواه که از متحدان نزدیک دونالد ترامپ است، گفت که علیرغم حمایت شدید از حمایت مالی از دفاع اوکراین، مخالفت در میان جمهوریخواهان در حال افزایش است.

ونس گفت: «ایالات متحده خیلی ضعیف است و من فکر می‌کنم که این استدلال مردم آمریکا را برنده می‌کند و به آرامی در حال پیروزی در سنا است، اما این یک شبه اتفاق نمی‌افتد».

خط گسل رو به رشد در حزب جمهوری خواه بین محافظه کارانی که به این کمک ها بدبین هستند و “جمهوری خواهان ریگان” سنتی تر که قویاً از آن حمایت می کنند، ممکن است برای دو رهبر ارشد جمهوری خواه تعیین کننده شغل باشد.

مک کانل که کمک به اوکراین را در اولویت اصلی خود قرار داده است، ماه گذشته گفت که پس از فاصله گرفتن فزاینده از بسیاری در کنفرانس خود در مورد کمک به اوکراین و سایر مسائل، از رهبری کناره گیری خواهد کرد. جانسون که گفت لوایح را پس از دعا برای راهنمایی بر زمین گذاشته است، پس از رای مخالف اکثریت جمهوری خواهان به کمک به اوکراین، با تهدید برکناری مواجه است.

جانسون پس از تصویب مجلس نمایندگان گفت که “ما کارمان را اینجا انجام دادیم و فکر می کنم تاریخ به خوبی درباره آن قضاوت خواهد کرد.”

مخالفان مجلس سنا، مانند مجلس نمایندگان، شامل برخی از سناتورهای چپ هستند که مخالف کمک به اسرائیل هستند، زیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر غزه را بمباران کرده و هزاران غیرنظامی را کشته است. سناتورهای برنی سندرز، I-Vt.، و جف مرکلی، D-Oregon، به این بسته رای منفی دادند.

سندرز گفت: ما باید به همدستی خود در این جنگ وحشتناک پایان دهیم.