زلزله تایوان ساخت تراشه های نیمه هادی را به طور خلاصه متوقف کرد:


زمین لرزه ای به بزرگی 7.4 ریشتر روز چهارشنبه تایوان را در سواحل شرقی این جزیره لرزاند و به طور موقت تولید در کارخانه های نیمه هادی را که تراشه هایی را تولید می کنند که شرکت های بزرگ سیلیکون ولی برای محصولات و خدمات به آن متکی هستند، مختل کرد.

چیانگ یینگ-یینگ/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

چیانگ یینگ-یینگ/AP


زمین لرزه ای به بزرگی 7.4 ریشتر روز چهارشنبه تایوان را در سواحل شرقی جزیره لرزاند و به طور موقت تولید در کارخانه های نیمه هادی را که تراشه هایی را تولید می کنند که شرکت های بزرگ سیلیکون ولی برای محصولات و خدمات به آن متکی هستند، مختل کرد.

چیانگ یینگ-یینگ/AP

زمین لرزه قدرتمندی که روز چهارشنبه تایوان را لرزاند، به طور موقت ساخت تراشه در کارخانه های ساحل غربی جزیره را متوقف کرد و برای مدت کوتاهی صنعت فناوری را در معرض خطر قرار داد.

و این به این دلیل است که اقتصاد جهانی چقدر به تراشه های نیمه هادی تولید شده در تایوان وابسته است.

تخمین زده می شود که 92 درصد از پیچیده ترین تراشه های جهان توسط یک شرکت تولید می شود: شرکت تولید نیمه هادی تایوان.

این زمین لرزه با قدرت 7.4 ریشتر روز چهارشنبه سواحل شرقی جزیره را لرزاند. کارخانه‌های TSMC، معروف به تولیدات تراشه‌ها، در امتداد ساحل غربی تنگه تایوان، حدود 90 مایلی دورتر از کانون زلزله قرار دارند.

TSMC در بیانیه ای اعلام کرد که برخی از کارخانه های آن روز چهارشنبه برای بازرسی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند اما کارگران بعداً بازگشتند. به گفته TSMC، انتظار می‌رود که آنها تولید تراشه را در طول شب از سر بگیرند.

این شرکت گفت که بازرسی های اولیه نشان می دهد که در هیچ یک از سایت های تراشه مشکل عمده ای وجود ندارد.

سخنگوی TSMC در بیانیه ای به نوشت: “تعداد کمی از ابزارها در برخی از تاسیسات آسیب دیدند و تا حدی بر عملکرد آنها تأثیر گذاشت. با این حال، هیچ آسیبی به ابزارهای حیاتی ما وارد نشده است.”

TSMC تراشه های پیشرفته ای را برای همه چیز از آب ظرفشویی گرفته تا جت های جنگنده تامین می کند.

گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT از تراشه‌های TSMC پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، شرکت هایی مانند اپل، هواوی، انویدیا، تسلا، OpenAI و دیگران به سازنده تراشه وابسته هستند.

به گفته تحلیلگران، اگرچه این اختلال حداقل بود، حتی یک اختلال کوتاه در تولید تراشه در تایوان می‌تواند محموله‌ها را به تاخیر بیاندازد و میلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد. تلفات مالی دقیق زلزله روز چهارشنبه همچنان در دست بررسی است.

در حالی که بدترین اتفاق برای صنعت فناوری محقق نشده بود، کارشناسانی که در مورد بخش تراشه در تایوان مطالعه می‌کنند مدت‌هاست که می‌گویند یک فاجعه طبیعی در جزیره می‌تواند اقتصاد جهانی را ویران کند.

کریس میلر مورخ در کتاب «جنگ تراشه‌ها» که در سال 2022 منتشر شد، نوشت: «نزدیک به یک سوم قدرت محاسباتی جدیدی که هر ساله به آن تکیه می‌کنیم، در تایوان ساخته می‌شود. این امر TSMC را به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل کرده است.

میلر نوشت: “پس از فاجعه ای در تایوان، کل هزینه های کمبود نیمه هادی ها به تریلیون ها اندازه گیری می شود. از دست دادن یک سوم از تولید قدرت محاسباتی ما در هر سال می تواند بسیار پرهزینه تر از همه گیری کووید و قرنطینه فاجعه بار اقتصادی باشد.” .