حماس می گوید آخرین مذاکرات آتش بس پایان یافته است. اسراییل قول می دهد به زودی عملیات نظامی انجام دهد:


سربازان اسرائیلی روز یکشنبه با یک تانک در نزدیکی مرز با نوار غزه در جنوب اسرائیل رانندگی کردند.

تسافریر آبایوف/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

تسافریر آبایوف/AP


سربازان اسرائیلی روز یکشنبه با یک تانک در نزدیکی مرز با نوار غزه در جنوب اسرائیل رانندگی کردند.

تسافریر آبایوف/AP

اورشلیم – گروه شبه نظامی حماس روز یکشنبه با تکرار درخواست های کلیدی که اسرائیل دوباره آنها را رد کرد، گفت: آخرین دور مذاکرات آتش بس غزه پس از “مذاکرات عمیق و جدی” در قاهره به پایان رسید. پس از نشانه‌های قبلی پیشرفت، به نظر می‌رسد که با قول نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای مقاومت در برابر فشار بین‌المللی برای توقف جنگ، چشم‌انداز تیره‌تر شده است.

اسرائیل پس از حمله حماس به غزه، گذرگاه اصلی خود را به دلیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه بست. وزیر دفاع یوآو گالانت مدعی شد حماس در مورد توافق جدی نیست و نسبت به “عملیاتی قدرتمند در آینده نزدیک در رفح و سایر نقاط در سراسر غزه” هشدار داد.

اسرائیل هیأتی را به مذاکرات با میانجیگری مصر و قطر اعزام نکرد. رسانه های دولتی مصر گزارش دادند که هیئت حماس برای مذاکره در قطر که این گروه دفتر سیاسی دارد، رفته و روز سه شنبه برای مذاکرات بیشتر به قاهره بازخواهد گشت.

تهدید دیگری برای گفتگوها زمانی مطرح شد که اسرائیل به دفاتر محلی شبکه خبری ماهواره ای الجزیره قطر دستور تعطیلی آن را داد و این شبکه را به پخش تحریکات ضد اسرائیلی متهم کرد. به نظر نمی رسد این ممنوعیت بر فعالیت های این کانال در غزه یا کرانه باختری تأثیر بگذارد.

نتانیاهو، تحت فشار تندروهای دولتش، به کاهش انتظارات برای توافق آتش بس ادامه داد و خواسته های کلیدی حماس را “افراطی” خواند – از جمله خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و پایان دادن به جنگ. او گفت که این به معنای تسلیم شدن پس از حمله حماس در 7 اکتبر است که جنگ را آغاز کرد.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس در بیانیه‌ای پیشتر گفته بود که این گروه ستیزه جو در مورد مذاکرات جدی و مثبت است و توقف تجاوز اسرائیل به غزه اولویت اصلی است.

اما دولت اسراییل بار دیگر متعهد شد که عملیات نظامی خود را در رفح، جنوبی ترین شهر غزه در مرز با مصر ادامه دهد، جایی که بیش از نیمی از 2.3 میلیون نفر ساکن غزه اکنون در برابر حملات اسرائیل پناه گرفته اند. رفح یک نقطه ورودی کلیدی برای کمک است.

یک گذرگاه اصلی برای ارسال کمک به غزه اکنون بسته است

Kerem Shalom که اکنون بسته شده است، دیگری است. ارتش اسرائیل گزارش داد که 10 پرتابه به گذرگاهی در جنوب اسرائیل شلیک شده است و گفت که جنگنده‌های این رژیم بعداً به این منبع حمله کردند. حماس گفته است که سربازان اسرائیلی را در این منطقه هدف قرار داده است. کانال 12 تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که 10 نفر زخمی شدند که حال سه نفر وخیم است. مشخص نبود این گذرگاه تا چه زمانی بسته خواهد شد.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل و “پاسخگویی در مورد بی‌اعتنایی آشکار کارکنان بشردوستانه” شد. او همچنین گفت که اسرائیل این هفته برای دومین بار از ورود او به غزه منع کرد.

بسته شدن «کرم شالوم» اندکی پس از آن صورت گرفت که رئیس برنامه جهانی غذا سازمان ملل اعلام کرد «قحطی تمام عیار» در ویران‌شده شمال غزه، یکی از برجسته‌ترین هشدارهای تاکنون در مورد محدودیت‌های ورود کمک‌ها به این منطقه. این نظرات یک اعلامیه رسمی قحطی نبود.

سیندی مک‌کین، رئیس برنامه جهانی غذا، در اظهارات گسترده‌ای در حین انتشار مصاحبه کامل NBC گفت که قحطی در غزه در حال حرکت به سمت جنوب است و تلاش‌های اسرائیل برای اجازه دادن به کمک‌های بیشتر کافی نیست. او گفت: “ما در حال حاضر توده ای در مرزهای خارجی داریم، تقریباً کامیون ها و غذای کافی برای 1.1 میلیون نفر برای حدود سه ماه. ما باید آن را وارد کنیم.”

نیازهای بشردوستانه گسترده غزه بر پیگیری آتش بس فشار می آورد. پیشنهادی که میانجی‌گران مصری به حماس ارائه کردند، یک فرآیند سه مرحله‌ای را تعیین می‌کند که آتش‌بس فوری شش هفته‌ای و آزادی بخشی از گروگان‌های اسرائیلی را که در 7 اکتبر گرفتار شده بودند، به همراه خواهد داشت و شامل نوعی خروج اسرائیل نیز می‌شود. مرحله اولیه 40 روز طول می کشد. حماس در ازای آزادی اسرای فلسطینی که توسط اسرائیل نگهداری می‌شوند، شروع به آزادی زنان غیرنظامی گروگان خواهد کرد.

نتانیاهو مدعی شد که اسرائیل تمایل خود را برای دادن امتیاز نشان داده است، اما گفت که “تا زمانی که به همه اهدافش دست یابد به جنگ ادامه خواهد داد.” این شامل هدف اعلام شده از سرکوبی حماس نیز می شود. اسرائیل می گوید که باید رفح را هدف قرار دهد تا به جنگنده های باقی مانده در آنجا حمله کند، علیرغم هشدارهای ایالات متحده و دیگران در مورد خطر برای غیرنظامیان.

به گفته بیمارستان ابویوسف النجار، حمله اسرائیل یکشنبه به خانه خانواده العطار در اردوگاه آوارگان شهری در نزدیکی رفح، چهار کودک از جمله یک نوزاد و دو بزرگسال را کشت.

به گفته بیمارستان شهدای اقصی که اجساد را تحویل گرفت، حمله دیگری به اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز غزه باعث کشته شدن حداقل پنج نفر شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که مرکز فرماندهی حماس در مرکز غزه را هدف قرار داده است. به تلفات اشاره ای نکرد.

نتانیاهو در یک سخنرانی آتشین برای روز یادبود سالانه هولوکاست اسرائیل افزود: من به رهبران جهان می گویم هیچ فشاری و هیچ تصمیمی از سوی هیچ مجمع بین المللی نمی تواند اسرائیل را از دفاع از خود باز دارد.

حمله برون مرزی حماس در 7 اکتبر حدود 1200 نفر را کشت و 250 نفر دیگر را گروگان گرفت. اسرائیل می گوید که شبه نظامیان هنوز حدود 100 گروگان و بقایای بیش از 30 نفر دیگر را در اختیار دارند. نتانیاهو تحت فشار فزاینده ای از سوی خانواده های برخی از گروگان ها قرار دارد تا برای پایان دادن به جنگ و آزادی گروگان ها توافق کند.

به گفته مقامات بهداشت فلسطین، که تفاوتی بین غیرنظامیان و جنگجویان قائل نیستند، اما معتقدند زنان و کودکان اکثر کشته شدگان را تشکیل می دهند، حملات هوایی و زمینی اسرائیل بیش از 34500 کشته برجای گذاشته است.

اسرائیل حماس را مسئول کشتار غیرنظامیان می داند و آن را به جاسازی در مناطق مسکونی و عمومی متهم می کند. ارتش اسرائیل می گوید که 13000 شبه نظامی را کشته است، بدون اینکه مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه کند.