قطر می‌گوید حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه واکنش مثبتی نشان می‌دهد:


به دلیل حملات اسرائیل که در 30 ژانویه در خان یونس غزه ادامه دارد، فلسطینی ها به مناطق امن تر مهاجرت می کنند.

احمد زقوت/آنادولو از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

احمد زقوت/آنادولو از طریق گتی ایماژ


به دلیل حملات اسرائیل که در 30 ژانویه در خان یونس غزه ادامه دارد، فلسطینی ها به مناطق امن تر مهاجرت می کنند.

احمد زقوت/آنادولو از طریق گتی ایماژ

میانجی قطری که در تهیه این طرح کمک کرد، گفت حماس روز سه شنبه به پیشنهاد آتش بس در غزه در ازای آزادی گروگان به شیوه ای “مثبت” پاسخ داد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، که میانجی کلیدی در تلاش برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه بوده است، گفت که او “خوشبین” است و خاطرنشان کرد که پاسخ گروه فلسطینی به این طرح شامل برخی از نظرات بود اما ” در کل مثبت است.”

او در دوحه قطر در یک کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که پنجمین سفر خود به منطقه را از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر انجام داد، صحبت می‌کرد. کمپین در نوار غزه

مقامات اسرائیلی می گویند که حمله حماس 1200 کشته و حدود 240 گروگان را به غزه بازگرداند. به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله اسرائیل به غزه بیش از 27000 کشته برجای گذاشته است.

بلینکن که پیش از این در سفر خود از عربستان سعودی و مصر دیدن کرده بود، گفت که در جریان سفر به اسرائیل در مورد پیشنهاد حماس با رهبران اسرائیل گفتگو خواهد کرد. مقامات اسرائیلی گفتند که در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

حماس بیانیه خود را منتشر کرد و گفت که آن را با “روحیه مثبت” دریافت کرده است اما همچنان بر آتش بس دائمی و خروج نیروهای نظامی اسرائیل از نوار غزه اصرار دارد که اسرائیل تاکنون آن را رد کرده است. در عوض، اسرائیل می‌گوید که خواهان یک آتش‌بس موقت در ازای آزادی حدود 130 گروگانی است که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشتر گفته بود که نیروهایش تا زمانی که به “پیروزی کامل” بر حماس دست یابند، ادامه خواهند داد.

بلینکن اعتراف کرد که “هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد” اما در گفتگوهای خود در عربستان سعودی گفت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته است که کشورش آماده است تا در صورت برقراری صلح در غزه، روابط با اسرائیل را عادی کند.

در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که “تلاش های مذاکره همچنان ادامه دارد.” کربی افزود که “ما در جایی نیستیم که در مورد آن قطعیت داشته باشیم.”

هفته گذشته، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت که این پیشنهاد شامل آتش بس سه مرحله ای می شود که حماس در مرحله اول گروگان های غیرنظامی باقی مانده را آزاد می کند، سپس در مرحله دوم سربازان را اسیر می کند و در نهایت اجساد گروگان های مرده را اسیر می کند.