سیل در جنوب برزیل در طول 7 روز حداقل 75 نفر را کشته است:


ساکنان از محله ای که در اثر باران های شدید سیل شده است، در Canoas، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل، شنبه، 4 می 2024، تخلیه می شوند.

کارلوس مکدو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کارلوس مکدو/AP


ساکنان از محله ای که در اثر باران های شدید سیل شده است، در Canoas، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل، شنبه، 4 می 2024، تخلیه می شوند.

کارلوس مکدو/AP

ریودوژانیرو – مقامات محلی روز یکشنبه اعلام کردند سیل‌های عظیم در ایالت ریوگرانده دو سول در جنوب برزیل دست‌کم 75 نفر را در هفت روز گذشته کشته و 103 نفر دیگر مفقود شده‌اند.

حداقل 155 نفر مجروح شدند، در حالی که خسارات ناشی از باران بیش از 88000 نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد. تقریباً 16000 نفر به مدارس، سالن‌های ورزشی و دیگر پناهگاه‌های موقت پناه بردند.

سیل ویرانی هایی از جمله رانش زمین، جاده های شسته شده و فروریختن پل ها در سراسر ایالت را به دنبال داشت. اپراتورها از قطع برق و ارتباطات خبر دادند. به گفته آژانس دفاع مدنی که ارقام شرکت آب کورسان را ذکر کرده است، بیش از 800000 نفر بدون منبع آب هستند.

بر اساس تصاویری که از آتش نشانان نظامی گرفته شده، یک تیم امدادی یک مرد سالخورده را که در وضعیت پزشکی وخیم قرار داشت، از یک منطقه دورافتاده در شهرداری Bento Gonçalves به داخل هلیکوپتر بردند. سیلاب‌های آب قهوه‌ای روی سدی در آن نزدیکی می‌ریخت.

بر اساس تصاویر ویدئویی که توسط شبکه خبری محلی UOL به اشتراک گذاشته شده است، عصر شنبه، ساکنان شهر کانواس در آب گل آلود تا شانه های خود ایستادند و یک زنجیره انسانی برای کشیدن قایق هایی که افراد را به محل امن می بردند، تشکیل دادند.

رودخانه گوایبا صبح یکشنبه در ساعت 8 صبح به وقت محلی به سطح رکورد 5.33 متر (17.5 فوت) رسید که از سطحی که در طول سیل تاریخی سال 1941 مشاهده شد، پیشی گرفت، زمانی که رودخانه به 4.76 متر رسید.

ادواردو لیته فرماندار ایالت صبح یکشنبه گفت: «تکرار می کنم و اصرار می کنم: ویرانی که ما در معرض آن قرار گرفته ایم بی سابقه است. او قبلا گفته بود که ایالت برای بازسازی به “نوعی “طرح مارشال” نیاز دارد.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، روز یکشنبه برای دومین بار از ریو گرانده دو سول، خوزه موسیو، وزیر دفاع، فرناندو حداد، وزیر دارایی و مارینا سیلوا، وزیر محیط زیست و دیگران بازدید کرد. رهبر چپ و تیمش از طریق یک هلیکوپتر خیابان های سیل زده پورتو آلگره را بررسی کردند.

لولا پس از آن به خبرنگاران گفت: “ما باید از دویدن در پشت فجایع دست برداریم. باید از قبل ببینیم چه بلاهایی ممکن است رخ دهد و باید کار کنیم.”

مردم بر روی تخته موج‌سواری از محله‌ای که در اثر باران‌های شدید سیل شده است، در کانواس، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل، شنبه، 4 می 2024، تخلیه می‌شوند.

کارلوس مکدو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کارلوس مکدو/AP


مردم بر روی تخته موج‌سواری از محله‌ای که در اثر باران‌های شدید سیل شده است، در کانواس، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل، شنبه، 4 می 2024، تخلیه می‌شوند.

کارلوس مکدو/AP

پاپ فرانسیس در جریان نماز یکشنبه در واتیکان گفت که برای جمعیت این ایالت دعا می کند. او گفت: «خداوند به اموات خوش آمد بگوید و به خانواده‌های آنها و کسانی که مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند دلداری دهد.

بارش باران از دوشنبه آغاز شد و انتظار می‌رود تا یکشنبه ادامه داشته باشد. طبق اعلام موسسه ملی هواشناسی برزیل که با نام اختصاری INMET پرتغالی شناخته می شود، در برخی مناطق مانند دره ها، دامنه کوه ها و شهرها، در کمتر از یک هفته بیش از 300 میلی متر باران بارید.

پس از سیل در جولای، سپتامبر و نوامبر 2023 که منجر به کشته شدن 75 نفر شد، باران های شدید چهارمین فاجعه زیست محیطی این ایالت در یک سال گذشته بود.

آب و هوا در سراسر آمریکای جنوبی تحت تأثیر پدیده آب و هوایی ال نینو است، یک رویداد دوره ای و طبیعی که آب های سطحی در منطقه اقیانوس آرام استوایی را گرم می کند. در برزیل، ال نینو از نظر تاریخی باعث خشکسالی در شمال و بارندگی شدید در جنوب شده است.

امسال، تأثیرات ال نینو با خشکسالی تاریخی در آمازون به ویژه چشمگیر بوده است. دانشمندان می گویند آب و هوای شدید به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان بیشتر اتفاق می افتد.

سولی آرائوخو، هماهنگ کننده سیاست های عمومی در رصدخانه آب و هوا، شبکه ای متشکل از ده ها گروه زیست محیطی و اجتماعی، گفت: “این تراژدی ها به وقوع خواهند پیوست، به طور فزاینده ای بدتر و مکرر تر.”

او در بیانیه ای جمعه با اشاره به فرآیندی که به عنوان سازگاری شناخته می شود، گفت: برزیل باید خود را با اثرات تغییرات آب و هوایی وفق دهد.