گوگل 700 میلیون دلار به مصرف‌کنندگان آمریکایی پرداخت می‌کند


گوگل روز دوشنبه اعلام کرد که با پرداخت 700 میلیون دلار برای حل و فصل یک پرونده ضد انحصاری که توسط گروهی از ایالت‌ها متمرکز بر فروشگاه اپلیکیشن قدرتمند این غول فناوری است، موافقت کرده است.

جف چیو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جف چیو/AP


گوگل روز دوشنبه اعلام کرد که با پرداخت 700 میلیون دلار برای حل و فصل یک پرونده ضد انحصاری که توسط گروهی از ایالت‌ها متمرکز بر فروشگاه اپلیکیشن قدرتمند این غول فناوری است، موافقت کرده است.

جف چیو/AP

این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد، گوگل موافقت کرده است که 700 میلیون دلار بپردازد و تغییراتی را در فروشگاه اپلیکیشن خود ایجاد خواهد کرد که سال ها در برابر آن مقاومت کرده است تا شکایت ضد انحصاری را که توسط دادستان کل ایالت مطرح شده حل و فصل کند.

به عنوان بخشی از این قرارداد، گوگل اعلام کرد که اکنون به توسعه دهندگان اپلیکیشن اجازه می دهد تا به جای پرداخت صورت حساب از طریق گوگل، که این شرکت می تواند تا 30 درصد کاهش دهد، به طور مستقیم از مصرف کنندگان هزینه دریافت کنند.

این غول فناوری همچنین گفت که فرآیند در دسترس قرار دادن برنامه‌ها برای دانلود در خارج از بازار برنامه‌های خودش، معروف به فروشگاه Google Play، را نیز ساده‌تر می‌کند.

این تغییرات در فروشگاه برنامه گوگل با توجه به اینکه توسعه دهندگان برنامه، سیاست گذاران و سایرین مدت هاست بر گوگل فشار آورده اند تا کنترل خود را بر نحوه دانلود و پرداخت هزینه برنامه ها در دستگاه های اندرویدی کاهش دهد، قابل توجه است. اما تنها در حال حاضر، با ادغام فشار قانونی و نظارتی در اطراف فروشگاه اپلیکیشن، گوگل امتیازات عمده‌ای می‌دهد.

ویلسون وایت، معاون امور دولتی و سیاست عمومی گوگل، در یک پست وبلاگی شرکت گفت: “ما از حل و فصل پرونده خود با ایالت ها خرسندیم و برای حل و فصل به پیش می رویم.”

در حالی که ایالت ها در ماه سپتامبر از توافق با گوگل خبر دادند، جزئیات آن ناشناخته بود تا زمانی که این شرکت به طور عمومی شرایط توافق را در روز دوشنبه فاش کرد.

بیش از 30 ایالت در دادخواستی که منجر به این توافق شد، در ماه جولای ارائه شد، بیش از 30 ایالت گوگل را متهم کردند که با سرکوب رقابت و پرداخت هزینه بیش از حد از مصرف کنندگان برای اشتراک در برنامه های تلفن همراه و سایر خریدها در فروشگاه برنامه گوگل، فروشگاه برنامه خود را مانند یک انحصار غیرقانونی کار می کند.

گوگل 630 میلیون دلار به یک صندوق تسویه حساب برای مصرف کنندگان کمک خواهد کرد و 70 میلیون دلار به ده ها ایالتی که علیه این غول فناوری شکایت قانونی کردند، ارائه خواهد شد.

شرایط تسویه حساب محرمانه نگه داشته شد زیرا یک پرونده حقوقی دیگر با هدف فروشگاه برنامه Google آشکار شد. این یکی که توسط Epic Games، سازنده بازی ویدیویی موفق Fortnite ارائه شد، هفته گذشته با هیئت منصفه کالیفرنیا به اتفاق آرا به پایان رسید که Play Store گوگل قوانین رقابت ایالات متحده را با سرکوب رقابت و آسیب رساندن به مصرف کنندگان نقض کرده است.

یک قاضی فدرال در ماه ژانویه جلساتی را درباره تغییراتی که گوگل باید انجام دهد تا مشکلات ضد تراست مطرح شده در دادگاه در دادگاه را اصلاح کند، برگزار خواهد کرد.

فروشگاه اپلیکیشن گوگل در کانون توجه قانونگذاران سراسر جهان قرار گرفته است. هم در کره جنوبی و هم در اتحادیه اروپا، قوانینی تصویب شده است که گوگل را ملزم می کند تا فروشگاه اپلیکیشن خود را با انجام کارهایی مانند اجازه دادن به مصرف کنندگان برای دانلود و پرداخت مستقیم برنامه ها از توسعه دهندگان، باز کند.

در آیفون‌ها، اپل یک فروشگاه اپلیکیشن را تحت شرایطی مشابه گوگل راه‌اندازی می‌کند، و همچنین در پرونده‌های قضایی و سیاست‌گذاران هدف بررسی دقیق قرار گرفته است. اپیک گیمز همچنین از اپل به دلیل سیاست‌های فروشگاه اپلیکیشن شکایت کرد. در سپتامبر 2021، یک قاضی فدرال تا حد زیادی از اپل حمایت کرد، اما اپیک گیمز در حال اعتراض به این حکم به دادگاه عالی ایالات متحده است.

وایت، مدیر اجرایی گوگل، گفت که این شرکت در حال اعتراض به رای هیئت منصفه هفته گذشته علیه فروشگاه اپلیکیشن است و گفت که این پرونده “به پایان رسیده است.”

گوگل، یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان، اکنون بیش از هر زمان دیگری با چالش های ضد انحصار مواجه شده است، زیرا چندین نبرد حقوقی دیگر بر سر اینکه آیا این شرکت از قدرت عظیم خود سوء استفاده می کند یا خیر، معلق مانده است. در میان آنها، پرونده ای توسط وزارت دادگستری با محوریت گوگل به دلیل نقض قانون در حفظ تسلط خود بر جستجو و تبلیغات آنلاین مطرح شد.

انتظار می رود که یک قاضی فدرال در سال 2024 در مورد این پرونده تصمیم گیری کند.