آمون باندی دستور پرداخت 50 میلیون دلار را صادر کرد. اما آیا بیمارستان هرگز این پول را خواهد دید؟ :


آمون باندی، مرکز، که سال گذشته تظاهراتی را در بیمارستان Boise رهبری کرد، در روز دوشنبه، 24 اوت 2020، روی پله‌های ایالت آیداهو در بویز، آیداهو ایستاده است.

کیت ریدلر/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیت ریدلر/AP


آمون باندی، مرکز، که سال گذشته تظاهراتی را در بیمارستان Boise رهبری کرد، در روز دوشنبه، 24 اوت 2020، روی پله‌های ایالت آیداهو در بویز، آیداهو ایستاده است.

کیت ریدلر/AP

هیئت منصفه آمون باندی، افراطی ضد دولتی و همکارانش را به پرداخت بیش از 50 میلیون دلار غرامت به بزرگترین بیمارستان آیداهو در ارتباط با اعتراضات مسلحانه در سال گذشته که منجر به قرنطینه امنیتی شد، محکوم کرد.

تصمیمی که اواخر روز دوشنبه صادر شد پس از یک دادگاه مدنی ده روزه است که باندی در آن حضور نداشت و وکلای بیمارستان سنت لوک آنچه را که کمپین گسترده قلدری، ارعاب و اطلاعات نادرست خطاب به پزشکان و کارکنان پزشکی می‌خواند را تشریح کردند که به گفته آنها امروز نیز ادامه دارد.

کریس راث، مدیر عامل سیستم سلامت سنت لوک، در بیانیه‌ای گفت: “ایستادن در برابر تهدید، قلدری، ارعاب، اخلال و اقدامات خود خدمتی ضروری بود. انفعال نشان می‌دهد که رفتار تهدیدآمیز آنها قابل قبول است.”

این درام به مارس 2022 بازمی‌گردد، زمانی که باندی یک سری اعتراضات تنش‌آمیز را علیه بستری شدن یکی از نوه‌های شیرخوار همکارش که به گفته مددکاران اجتماعی دچار سوءتغذیه بود، رهبری کرد. بر اساس اسناد دادگاه، معترضان، تعدادی مسلح، سعی کردند به زور وارد خروجی های قفل شده بیمارستان شوند. برخی تابلوهای “تحت تعقیب” در دست داشتند که نام پزشکان و پرستاران را نشان می‌داد و حتی ورودی آمبولانس را با صدای بوق ماشین مسدود کردند.

در جلسه محاکمه، ابی آبونداندولو، مدیر امنیتی بیمارستان به هیئت منصفه گفت که دستور قرنطینه امنیتی را صادر کرده و تمام آمبولانس‌های ورودی را به بیمارستان‌های دیگر هدایت کرده است، زیرا می‌ترسید باندی و پیروان شبه‌نظامی‌اش در آستانه تصرف بیمارستان و انجام یک حمله به سبک «پیتزاگیت» باشند.

آبونداندولو گفت: “این فقط یک مرد سرکش نیست. او مانند یک رهبر نظامی است که می تواند اقدامات را هماهنگ کند و مردم را در جبهه های مختلف بسیج کند.”

محاکمه هیئت منصفه دریچه ای به دنیای تاریک افراط گرایی راست افراطی با ارعاب و تهدید مقامات ارشد حتی در یکی از محافظه کارترین ایالت های کشور ارائه داد.

آمون باندی که در سال 2022 برای فرمانداری آیداهو نامزد شد و حدود 90000 رای به دست آورد، به طور معمول در رسانه های اجتماعی به رهبران جمهوری خواه این ایالت از جمله فرماندار محافظه کار آن حمله می کند. باندی و پیروانش مکرراً تئوری‌های توطئه Q Anon را منتشر کردند مبنی بر اینکه سنت لوک و کارکنان آن که از نوه شیرخوار مراقبت می‌کردند، بخشی از یک گروه جهانی قاچاق جنسی کودکان بودند.

در همین حال، مشخص نیست که آیا هر یک از 50 میلیون دلار غرامت، که نیمی از آنها جزایی است، چقدر پرداخت خواهد شد. سنت لوکز می‌گوید که قصد دارد این پول را پس از جمع‌آوری به یکی از سازمان‌های خدمات سلامت کودکان خود اهدا کند.

باندی، که از حکم بازداشت مدنی سرپیچی کرده است، به نظر می رسد که در خانه خود در منطقه ای روستایی در خارج از بویز، جایی که به اشتباه ادعا می کند که هیچ دارایی برای گرفتن ندارد، مخفی مانده است.

باندی در واکنش به این حکم در توییتی گفت: “افراد در هیئت منصفه تصمیم می گیرند که چقدر سنت لوک از کسانی که حقیقت را در مورد آنها افشا می کنند، یک تمسخر برای عدالت است. وقتی نوزادی متولد می شود، به مالکیت مدیران ایالت یا بیمارستان تبدیل نمی شود.”

این فقط آخرین درام حقوقی برای باندی است، که هیئت منصفه در سال 2016 او را به دلیل رهبری 41 روزه تسخیر مسلحانه یک پناهگاه پرندگان فدرال در اورگان تبرئه کرد. باندی همچنین اخیراً چندین بار به دلیل تجاوز به منطقه Boise دستگیر شده است که حتی منجر به محرومیت او از حضور در مرکز ایالت آیداهو به مدت یک سال شده است.

گری رانی، یک کلانتر بازنشسته در شهرستان آدا، پرجمعیت‌ترین منطقه آیداهو، می‌گوید: «آنها تا حدی تروریست هستند. و سپس برمی‌گردد و خود را شهید یا قربانی می‌کند، که این خیلی مضحک است».

قبل از محاکمه مدنی، رینی به مجریان قانون محلی توصیه کرد که منتظر همه چیز باشند و بلافاصله وارد دادگاه نشوند و حکم را ارائه کنند. کلانتر محلی در اوایل سال جاری هشدار داده بود که باندی به طور فزاینده ای نسبت به معاونان خود تهاجمی می شود.

رینی به گفت که فکر می‌کند باندی به زودی سرویس می‌شود، اما تا زمانی که عصبانیت‌ها در حال افزایش است، عجله‌ای وجود ندارد.

رانی گفت: “مخمصه فقط ایمن نگه داشتن جامعه در آنجا با همه اینها است – من از اصطلاح فنی استفاده خواهم کرد – یاهوهایی که در ملک باندی زندگی می کنند و سعی می کنند از او در برابر چه کسی محافظت کنند.”