وزارت امور خارجه اجازه می دهد تا فروش جت های F-16 به ترکیه ادامه یابد:


یک جت جنگنده F-16 در سانتیاگو، شیلی، در سپتامبر 2023 به تصویر کشیده شده است. وزارت خارجه ایالات متحده در حال پیشبرد فروش به ترکیه است.

خاویر تورس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

خاویر تورس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


یک جت جنگنده F-16 در سانتیاگو، شیلی، در سپتامبر 2023 به تصویر کشیده شده است. وزارت خارجه ایالات متحده در حال پیشبرد فروش به ترکیه است.

خاویر تورس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اجازه فروش 23 میلیارد دلار جنگنده و تجهیزات به ترکیه را می دهد، که این یکی از آخرین گام ها در یک معامله با تاخیر بسیار است که روابط بین آنکارا و واشنگتن را به شدت متشنج کرده است.

فروش 40 فروند جنگنده اف 16 و ارتقاء ده ها جت دیگر با پیوستن سوئد به ناتو مرتبط شد و ایالات متحده انتقال هواپیمای ساخت لاکهید مارتین را تا زمانی که دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عضویت سوئد را تایید کرد به تعویق انداخت. این هفته گذشته

اعضای جدید ناتو نیاز به تایید متفق القول توسط اعضای فعلی دارند. این واقعیت که مقامات سوئدی به چندین تن از منتقدان کرد دولت ترکیه پناهندگی داده بودند، به مانعی برای پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی تبدیل شده بود، اقدامی که سوئد از لحاظ تاریخی بی طرف تصمیم گرفت بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال 2022 انجام دهد. ترکیه. سوئد را متهم کرده است که به کردهای دارای ارتباط با تروریسم اجازه اقامت در آنجا را می دهد.

دولت سوئد با تشدید قوانین داخلی ضد تروریسم و ​​اتخاذ سایر اقدامات مرتبط با امنیت به نگرانی های ترکیه پاسخ داده بود. اکنون مجارستان تنها عضو ناتو است که همچنان از پذیرش الحاق سوئد خودداری می کند.

فروش هواپیما زمانی که وزارت امور خارجه روز جمعه به کنگره این طرح را به همراه مجموعه دیگری از 20 فروند جنگنده رادارگریز F-35 لاکهید مارتین که ایالات متحده به یونان اجازه خواهد داد به مبلغ 8.6 میلیارد دلار خریداری کند، علنی شد.

توقف فروش ترکیه همچنین شامل تعاملات گاه جنگ طلبانه بین آنکارا و آتن بود. اما تنش در آنجا نیز در ماه‌های اخیر به لطف تلاش‌های شدید دیپلمات‌های آمریکایی، از جمله وزیر امور خارجه، بلینکن، که به دنبال افزایش تعامل عمومی بین دو همسایه با سابقه طولانی خصومت بود، کاهش یافت.

کنگره با خرید هواپیما از سوی یونان مخالفت نکرده بود، اما از اکتبر 2021 روند معاملات ترکیه را کند کرده بود.

به محض این که پارلمان ترکیه پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو را در هفته گذشته تایید کرد، بایدن در نامه‌ای از رهبران کنگره در واشنگتن خواسته بود که این فروش را “بدون تاخیر” تایید کنند.

برخی از دموکرات‌ها گفتند که نگرانی‌های خود را در مورد سابقه حقوق بشر ترکیه و سیاست‌های آن در قبال روسیه، اسرائیل و حماس حفظ کرده‌اند و همچنین فروش F-16 را صریحاً به پیشنهاد سوئد مرتبط کرده‌اند.

پس از اطلاعیه رسمی وزارت امور خارجه، کنگره هنوز دو هفته فرصت دارد تا به فروش ترکیه اعتراض کند. با وجود پرسش‌های مداوم در مورد انتخاب‌های سیاست خارجی و داخلی ترکیه، انتظار نمی‌رود کنگره تلاشی برای جلوگیری از این فروش داشته باشد.