افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما احتمال افزایش فرزندآوری وجود دارد که نسبتاً ساده و غیر تهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه مواد مغذی که با غذا یا مکمل دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش میکروارگانیسم ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم مواد مغذی و معنای آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این وجود ، برخی تحقیقات امیدوار کننده برای توضیح نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ها ضروری هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به طور همزمان برای افزایش باروری زنان استفاده می شود. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. نظرسنجی سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مزایایی دارد ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین B غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و فولات می تواند باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی خطر باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از غذاهایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش سطح آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به خصوص اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه تایید شده در سال 2018 نشان داد که مصرف CoQ10 پاسخ تخمدان ها را در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند ، بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی.

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایین ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS نشان داد. ویتامین D نقش مهمی در باروری مردان و زنان دارد. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل های بارداری با افزایش خطر زایمان ، نرخ باروری بیشتر و کاهش نقص های عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، توصیه می شود زنانی که قصد باردار شدن یا باردار شدن دارند ، حداقل یک ماه قبل از بارداری ، مکمل اسید فولیک را در دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

اهن

ناباروری ناشی از اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) می تواند ناشی از فقر آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن آهن یا غذاهای آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید با: تبلت Iron Plus Health Brest آشنا شویم

امگا 3

سلامت بارداری را بیش از 35 سال ارتقا می بخشد. هنگام بررسی الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور مرتب از غذاهای دریایی غنی از امگا 3 استفاده نمی کنید ، ممکن است هنگام تلاش برای باردار شدن ، مکمل مصرف کنید.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. مطالعه ای در سال 2015 توضیح می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولی در اطراف تخمک های زن کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از مواد مغذی بر باروری تأثیر می گذارد ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین های با کیفیت بالا به جای مکمل ها آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که حاوی موارد زیر هستند:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline