مرز رفح مصر با غزه کلید ورود کمک‌ها و خروج مردم است:


یک آمبولانس مصری در 15 نوامبر از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه می شود تا مجروحان وخیم فلسطینی را برای مداوا به مصر منتقل کند.

آیا باتراوی


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آیا باتراوی


یک آمبولانس مصری در 15 نوامبر از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه می شود تا مجروحان وخیم فلسطینی را برای مداوا به مصر منتقل کند.

آیا باتراوی

رفح، مصر — یک گذرگاه مرزی گرد و خاکی و دورافتاده در نوک سینای شمالی مصر به کانون توجه بین المللی تبدیل شده است زیرا در حال حاضر تنها راه ورود و خروج از نوار غزه است.

همچنین احتمالاً 50 زن و کودک اسرائیلی که از 7 اکتبر توسط حماس گروگان گرفته شده بودند، ممکن است پس از توافق پیچیده بین اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر، قطر و ایالات متحده از غزه آزاد شوند. چهار گروگانی که قبلاً ماه گذشته از غزه آزاد شده بودند، با کمک کمیته بین المللی صلیب سرخ از گذرگاه رفح خارج شدند.

گذرگاه رفح همچنین تنها نقطه دسترسی در حال حاضر برای کمک‌ها برای ورود به غزه است، سرزمینی که توسط حماس اداره می‌شود و بیش از 16 سال است که تحت محاصره اسرائیل قرار دارد و مصر نیز رفت و آمد به داخل و خارج از آن را محدود کرده است. این امر رفح را به یک حلقه حیاتی کلیدی برای 2.3 میلیون فلسطینی محبوس در نوار غزه تبدیل می کند.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، حدود 1400 کامیون حامل کمک های بشردوستانه از طریق رفح طی ماه گذشته وارد غزه شده اند. گروه های امدادی می گویند که این کسری از نیاز غزه و در مقایسه با حدود 10000 کامیونی است که هر ماه قبل از جنگ، عمدتاً از اسرائیل وارد غزه می شدند.

غزه از زمان حملات 7 اکتبر تحت محاصره اسرائیل بوده است که در آن اسرائیل می گوید به رهبری حماس ستیزه جویان حدود 1200 نفر را کشتند و حدود 240 گروگان را ربودند. به گفته مقامات بهداشت فلسطین، حملات اسرائیل به نوار غزه از آن زمان تاکنون دست کم 12700 کشته برجای گذاشته است.

محاصره غزه توسط اسرائیل دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم و غذای کافی و همچنین سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی بیمارستان ها، کارخانه های نمک زدایی، پمپ های فاضلاب، خانه ها و خطوط ارتباطی را قطع کرده است.

به عنوان بخشی از توافق منعقد شده بین اسرائیل و حماس، ممکن است در روزهای آینده و در خلال توقف درگیری ها، کمک های بیشتری از طریق رفح وارد غزه شود.

مقداری کمک از مصر به غزه می رود – اما کافی نیست

در بازدید نادری که هفته گذشته توسط مصر برای تعداد کمی از روزنامه نگاران از مرز رفح ترتیب داده شد، کامیون های بزرگ 18 چرخ حامل غذا، آب و دارو را دید که به آرامی از گذرگاه عبور می کردند و از مصر خارج می شدند.

از قاهره تا رفح تقریباً شش ساعت با ماشین راه است و چندین ایست بازرسی نظامی و امنیتی در مسیر وجود دارد.

بخشی از این کمک‌هایی که به غزه می‌رود مستقیماً از مصر می‌آیند و برخی دیگر از سراسر جهان با هواپیما در یک فرودگاه کوچک لجستیکی در شهر العریش مصر فرود می‌آیند. این محموله روی کامیون هایی بار می شود که گاهی روزها قبل از ورود به رفح منتظر می مانند. تأخیرها به دلایل متعددی از جمله گلوله باران و بمباران غزه توسط اسرائیل در نزدیکی مرز و همچنین کمبود سوخت یا خطوط ارتباطی در مواقعی که برای توزیع کمک در داخل غزه لازم است، رخ داده است.

لطفی غیث، رئیس عملیات هلال احمر مصر، می‌گوید که گذرگاه رفح نمی‌تواند با مقیاس عظیم بحران انسانی غزه همگام شود. تیم داوطلبان و کارکنان او با پوشیدن جلیقه های قرمز روشن در مرز رفح و فرودگاه العریش، بر تلاش های کمک رسانی در مصر نظارت می کنند.

او می گوید 1.5 میلیون آواره غزه به بیش از 9 میلیون لیتر آب آشامیدنی در روز نیاز دارند. روزی که از گذرگاه بازدید کرد، یک کامیون بزرگ یونیسف که جعبه های بطری آب را حمل می کرد، وارد غزه شد، اما کامیون به سختی آب آشامیدنی برای چند هزار نفر را حمل می کرد.

غیث می‌گوید که هلال احمر شروع به ارسال قوطی‌های سفالی با فیلترهای آب برای مردم غزه کرده است، زیرا «تامین این حجم عظیم آب و تعداد محدودی کامیون» بسیار دشوار است.

فلسطینی های دوتابعیتی در 22 نوامبر وارد گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه در سمت مصر می شوند.

رانیا سنجر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

رانیا سنجر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


فلسطینی های دوتابعیتی در 22 نوامبر وارد گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه در سمت مصر می شوند.

رانیا سنجر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

غیث می گوید، تلاش برای تامین آب آشامیدنی کافی برای 2.3 میلیون نفر در غزه از طریق کامیون های رفح هر روز غیرممکن است.

رفح در حال حاضر تنها راه خروج خارجی ها و برخی مجروحان بدحال است

در حالی که کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به آرامی وارد غزه می‌شوند، دروازه دیگری در رفح برای افرادی که از قلمرو محاصره شده خارج می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

در میان چند هزار فلسطینی دارای پاسپورت خارجی که اجازه خروج برای امنیت به خارج از کشور داده شده است، یک مادر و پسران نوجوان او هستند. آنها به تازگی وارد مصر شده‌اند و پس از بمباران خانه‌شان و فروریختن آوار بر روی آنها، چمدان‌هایی را می‌کشند که با هر لباسی که می‌توانند بردارند.

گیج و خسته، زن ترجیح می دهد فقط نام کوچک خود، حنان را بگذارد. او می گوید که معیشت و خاطرات خانواده اش در غزه باقی مانده است.

وقتی از او می پرسند چه کسی را ترک می کند اشک می ریزد.

او با گریه می گوید: پدر و مادرم. پسر کوچکش او را در آغوش می گیرد، سعی می کند او را بخنداند، اما او ناامید است. او در حالی که اشک هایش را پاک می کند و به سمت ماشین انتظار می رود، می گوید: «هیچ امیدی به زندگی نیست.

حدود 400 فلسطینی از حدود 30000 زخمی جنگ در چند هفته گذشته توانسته اند غزه را برای درمان پزشکی در مصر ترک کنند. آمبولانس های زرد و آبی رنگ روشن بیماران را از طریق گذرگاه حمل می کنند.

این هفته، آمبولانس‌های مصری 28 نوزاد نارس را از طریق رفح به بیمارستان‌های مصر منتقل کردند، اما هشت نفر دیگر در غزه جان باختند. همه نوزادان از دستگاه جوجه کشی خود در بیمارستان الشفاء خارج شدند، زیرا سوخت ژنراتورهای آن تمام شد و در طول حمله اسرائیل مجبور به تخلیه بیماران و کارکنان شدند.

با این حال، مصر مرزهای خود را برای ترک غزه برای همه فلسطینی ها باز نکرده است، زیرا می ترسد که این امر می تواند منجر به جابجایی دائمی آوارگان در شمال سینا شود و اسرائیل و مصر را به درگیری مستقیم بکشاند.

مرز مصری که اسرائیل در آن نفوذ دارد

اسراییل اسامی فلسطینی‌هایی را که از نوار غزه خارج می‌شوند، از جمله حدود 400 مجروح بدحال که در هفته‌های گذشته اجازه خروج برای معالجه به مصر را داشته‌اند، تأیید می‌کند.

اسرائیل همچنین هر کامیونی را که از طریق رفح وارد غزه می‌شود در یک ایست بازرسی دیگر در جنوب آن بازرسی می‌کند، و این امر به تعداد معوقه دریافت کمک‌ها می‌افزاید. اسرائیل می‌گوید این بازرسی‌ها برای اطمینان از ورود هیچ سلاحی به غزه لازم است.

علیرغم درخواست های چند هفته ای مصر برای سوخت و کمک بیشتر برای ورود به غزه، دو هفته از آغاز جنگ طول کشید تا اسرائیل بر سر 20 کامیون اولیه کمک برای ورود از گذرگاه رفح در 21 اکتبر به توافق برسد. دیدار پرزیدنت بایدن از اسرائیل، که در آن او خواستار اجازه دادن کمک به غزه شد.

همچنین تنها هفته گذشته، در 18 نوامبر بود که اسرائیل برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، علیرغم آمادگی مصر برای تحویل سوخت خیلی زودتر از طریق رفح، اجازه ورود سوخت به غزه را داد.

داوطلبان و کارکنان هلال احمر مصری در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح مصر ایستاده اند و کامیون های حامل کمک های بشردوستانه منتظر ورود به نوار غزه در 15 نوامبر هستند.

آیا باتراوی


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آیا باتراوی


داوطلبان و کارکنان هلال احمر مصری در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح مصر ایستاده اند و کامیون های حامل کمک های بشردوستانه منتظر ورود به نوار غزه در 15 نوامبر هستند.

آیا باتراوی

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفته است که محاصره غزه توسط اسرائیل تا حدی با هدف سوق دادن فلسطینیان به شبه جزیره سینا است. ایالات متحده و سایر کشورهای عربی نیز علناً انتقال فلسطینیان به سینا را به عنوان راه حل احتمالی برای بحران رد کرده اند. با این حال، این ترس موضع مصر را مبنی بر اینکه نیاز به کمک های بیشتری برای ورود فوری به غزه دارد، تقویت کرده است.

آژانس های سازمان ملل می گویند کمک های بسیار بیشتری مورد نیاز است

سازمان ملل می گوید که بر اساس آخرین قوانین اسرائیل، کمتر از نیمی از 200 هزار لیتر سوخت در روز که برای توزیع مواد غذایی و سایر کمک ها نیاز دارد، وارد غزه می شود.

مارتین گریفیتس، مسئول امداد بشردوستانه سازمان ملل از اسرائیل خواسته است تا یکی از گذرگاه های مرزی خود با غزه را باز کند تا کمک های بیشتری به مردم برسد.

وی با بیان اینکه “مردم باید بدانند که فردا یا فردای آن روز کمک هایی خواهد آمد”، افزود که حدود 60 درصد کامیون هایی که قبل از جنگ وارد غزه می شدند، در طول سال های محاصره از مرز کرم شالوم اسرائیل عبور می کردند.

گریفیث هفته گذشته در ژنو در اظهار نظری به خبرنگاران گفت: “پس لطفا کرم شالوم. لطفا اسرائیل، آن را برای گذرگاه ما به ما بدهید.”

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد که به فلسطینیان کمک می کند، آنروا، می گوید که در حال توزیع کمک هایی است که به غزه می رسد، از جمله آرد، غذاهای کنسرو شده، تشک، چادر و سایر لوازم اولیه.

این آژانس گفت: “اما برای پاسخگویی به نیازهای صدها هزار نفر کافی نیست – ما اکنون به تعداد بیشتری نیاز داریم.” روز سه شنبه در پستی در X گفت، سایتی که قبلا با نام توییتر شناخته می شد.