: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، مخالفان را به توطئه متهم کرد


عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان (مرکز) پس از حضور در دادگاه برای وثیقه حفاظتی در رابطه با دو پرونده، در 21 مارس در لاهور، آنجا را ترک کرد. خان با صحبت کرد. نسخه صبح پنجشنبه.

عارف علی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

عارف علی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان (مرکز) پس از حضور در دادگاه برای وثیقه حفاظتی در رابطه با دو پرونده، در 21 مارس در لاهور، آنجا را ترک کرد. خان با صحبت کرد. نسخه صبح پنجشنبه.

عارف علی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

اسلام آباد – عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان به می گوید که معتقد است مخالفانش تلاش خواهند کرد تا او را بکشند یا به زندان بیاندازند، و پیش بینی می کند که آنها تلاش خواهند کرد تا انتخابات فدرال را که برای پاییز امسال در نظر گرفته شده است، به تعویق بیاندازند – انتخاباتی که او معتقد است حزبش “جلو خواهد کرد”.

دولت این ادعاها را رد می کند و می گوید که آنها برای شلاق زدن حامیان خان ساخته شده اند.

اظهارات خان قطبی شدن عمیق در پاکستان را نشان می دهد، کشوری که به نظر می رسد از بحرانی به بحران دیگر در حال حرکت است. با این حال، تحلیلگران می گویند که این کشور، پنجمین کشور پرجمعیت جهان و کشوری که دارای سلاح هسته ای است، با لحظه ای خاص مواجه است.

تورم فزاینده خانواده ها را مجبور به کاهش مواد غذایی کرده است، میلیون ها نفر نزدیک به گرسنگی هستند و کشور در آستانه نکول اقتصادی قرار دارد زیرا صندوق بین المللی پول در بازپرداخت بخشی از کمک مالی فعلی خود به کشور متوقف شده است.

پلیس در 18 مارس برای متفرق کردن هواداران عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در مقابل دادگاه اسلام آباد گاز اشک آور پرتاب کرد.

فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


پلیس در 18 مارس برای متفرق کردن هواداران عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در مقابل دادگاه اسلام آباد گاز اشک آور پرتاب کرد.

فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

این وضعیت با یک بحران سیاسی تشدید می شود، زیرا خان خواستار انتخاباتی است که تقریباً به طور قطع ائتلاف حاکم غیرمحبوب را سرنگون می کند. حامیان خان همچنین با نیروهای امنیتی پاکستان درگیر شده اند در صحنه هایی که به گفته تحلیلگران در تاریخ پر فراز و نشیب پاکستان بی سابقه است.

خان گفت: «آنچه در حال وقوع است این است که دولت از انتخابات متحجر شده است. خان که از یک سوء قصد به جان خود در ماه نوامبر و در اثر یک مرد مسلح جان سالم به در برد، گفت: “آنها از این می ترسند که ما در انتخابات پیروز شویم. بنابراین، آنها همه تلاش می کنند تا من را از راه دور کنند، از جمله ترور.” به پای او شلیک کرد.

خان از خانه اش در شهر لاهور پاکستان که او آن را قلعه نامید، با استیو اینسکیپ از از طریق زوم صحبت کرد. خان با لبخند گفت: «قلعه لاهور». او گفت که خانه اش مورد حمله پلیس و نیروهای شبه نظامی موسوم به تکاوران قرار گرفت. او گفت: برای ربودن من، نه دستگیری. اینجا زمان های هیجان انگیزی بوده است.

خان به تلاش پلیس برای دستگیری او در سه‌شنبه گذشته، پس از رد شدن از جلسات دادگاه درباره پرونده فسادی که در آن درگیر است، اشاره می‌کرد – یکی از ده‌ها پرونده‌ای که در حال حاضر با او درگیر است. حامیان خان که در بیرون از محل اقامت وی ​​به طور مداوم بیدار هستند، نزدیک به 24 ساعت با پلیس درگیر شدند و آنها را با سنگ پرتاب کردند و آنها را با چوب ضرب و شتم کردند که نیروها با رگبار گاز اشک آور پاسخ دادند. درگیری ها روز شنبه دوباره در اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز شد، زیرا خان تلاش کرد برای جلوگیری از دستگیری در جلسه دادگاه شرکت کند.

خان گفت که حامیانش “بسیار نگران” هستند که نیروهای امنیتی “مرا می ربایند یا می کشند.”

وزیر کشور پاکستان، رعنا ثنا الله، از این حامیان به عنوان “باند مسلح” یاد می کند و خان ​​را به انتشار اکاذیب با ادعای اینکه نیروهای امنیتی قصد حمله علیه وی را دارند متهم کرده است.

وزیر دفاع پاکستان، خواجه آصف، همچنین ادعاهایی مبنی بر وجود نقشه ای برای کشتن خان را رد می کند. آصف در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه در اسلام آباد برگزار کرد، در پاسخ به سوال گفت: «این ادعا بسیار رسواکننده است. او آن را به عنوان ادعایی توصیف کرد که خان برای شلاق زدن حامیان خود که آنها را به یک “فرقه” تشبیه می کرد، استفاده می کرد. “این ادعای توطئه برای قتل او – من فکر می کنم، می دانید، این موضوع کمی بیش از حد طولانی است.”

خان به پرونده‌های دادگاهی که با آن روبه‌رو است، به عنوان تلاش مخالفانش برای خسته کردن او و رد صلاحیت او از شرکت در انتخابات یاد کرد. او اتهامات وارده به خود را رد کرده و گفته است که “این برای این است که من را از سر راه بردارند.”

حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، در تظاهرات روز 19 مارس در کراچی، شعارهایی سر دادند و خواستار آزادی کارگران دستگیر شده حزب در درگیری های اخیر پلیس شدند.

رضوان تبسم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

رضوان تبسم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، در تظاهرات روز 19 مارس در کراچی، شعارهایی سر دادند و خواستار آزادی کارگران دستگیر شده حزب در درگیری های اخیر پلیس شدند.

رضوان تبسم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

تحلیلگران می گویند که طرح اتهامات متعدد علیه شخصیت های برجسته راهی است که دستگاه نظامی به ویژه برای سرنگونی رقبای خود از آن استفاده می کند.

اما خان اصرار داشت که این امر باعث کاهش محبوبیت حزبش نمی شود. او گفت: “این مهم نیست زیرا حزبی که من اکنون رهبری می کنم موج محبوبیتی دارد که در تاریخ ما بی سابقه است. بنابراین چه در زندان باشم یا نه، حزب به هر حال انتخابات را جارو می کند.”

تاخیر در انتخابات

روز پنجشنبه، کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرد که انتخابات پنجاب، پرجمعیت ترین استان پاکستان، از 30 آوریل تا 8 اکتبر به تعویق افتاده است، علیرغم حکم دادگاه عالی مبنی بر برگزاری به موقع انتخابات. خان گفت که نگران است که دولت در آینده انتخابات فدرال را که انتظار می رود در ماه اکتبر برگزار می شود، به تعویق بیندازد.

تحلیلگران گفته اند که دولت ائتلافی کنونی نخست وزیر شهباز شریف امیدوار است که انتخابات را به تعویق بیندازد زیرا تلاش می کند محبوبیت خود را که در بحبوحه بحران اقتصادی کشور ویران شده است، تقویت کند.

ولی مثل اینکهوزیر دفاع تاکید کرد که آنها طبق برنامه برگزار خواهند شد. آصف گفت: «انتخابات ملی در ماه اکتبر برگزار خواهد شد و به موقع برگزار خواهد شد.

احزاب تشکیل‌دهنده دولت کنونی نیز نگران این هستند که اگر خان – که از سال 2018 تا سال گذشته نخست‌وزیر بود – دوباره نخست‌وزیر شود، سرکوب مخالفان خود را از سر خواهد گرفت.

خان به می‌گوید که پرونده‌های فساد را دنبال خواهد کرد، به‌ویژه علیه دو سلسله سیاسی که در چند دهه گذشته بر دولت‌های غیرنظامی پاکستان تسلط داشته‌اند – بوتوها و شریف‌ها. طرفداران او به طور گسترده ای هر دو خانواده را فاسد می دانند.

خان گفت: “این سختی قوانین نیست، بلکه قطعیت مجازات است که جلوی جنایت را در پاکستان می گیرد. قدرتمندان همیشه با دزدی پول از کشور فرار کرده اند، زیرا آنها فراتر از قانون هستند.” “بنابراین من در پاکستان خواهم جنگید تا نخبگان قدرتمند را تحت قانون قرار دهم. این مبارزه است. لحظه ای که ما این کار را انجام می دهیم، میدان بازی مساوی را برای مردم خود فراهم می کنیم تا به برتری برسند.”

آصف در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که در پافشاری خان بر حاکمیت قانون تناقض آشکاری وجود دارد: نخست وزیر سابق بارها از حضور در دادگاه صرف نظر کرده است و حامیان وی به طور معمول با نیروهای امنیتی درگیر می شوند.

منتقدان خان می‌گویند که حملات مستمر وی به رقبای سیاسی‌اش تا حدودی عامل دوقطبی شدن عمیق امروز پاکستان است. زمانی که خان در قدرت بود، نتوانست با موفقیت پرونده هایی را علیه رقبای خود پیگیری کند. منتقدان او می گویند این به این دلیل بود که شواهد کافی وجود نداشت، در حالی که خان اصرار داشت که فرمانده سابق ارتش به آنها کمک کرد تا از پیگرد قانونی خودداری کنند.

علاوه بر این، درک فساد در پاکستان در دوران حکومت خان بدتر شد. گروه کمک های ضد فساد شفافیت بین الملل در گزارش سال 2022 خود اعلام کرد که پاکستان رتبه 140 را به خود اختصاص داده است – در دولت قبلی رتبه 124 را به خود اختصاص داده بود که 180 فاسدترین آنها بود.

رابطه پرتنش با ارتش پاکستان

روابط خان با ارتش – که زمانی بسیار نزدیک به حساب می آمد – با برکناری او از قدرت در آوریل سال گذشته پس از رای عدم اعتماد به حکومتش تیره شد. این امر پس از آن صورت گرفت که ارتش، قدرتمندترین نهاد پاکستان، نشان داد که دیگر از خان حمایت نخواهد کرد.

خان ابتدا واشنگتن را مقصر برکناری خود دانست، اما اخیراً، او روایت پیچیده‌تری ارائه کرده است که در آن ادعا می‌کند فرمانده سابق ارتش، ژنرال قمر جاوید باجوا، کارزاری را برای برانگیختن واشنگتن علیه او ترتیب داده است.

آصف، وزیر دفاع، این ادعاها را «کاملاً غیرمنطقی» توصیف کرد.

خان گفت که روابط پاکستان و ایالات متحده “باید دو چیز را در بر گیرد – عزت و احترام”.

خان گفت: «متاسفانه روابط پاکستان و ایالات متحده همیشه نامتعادل بوده است، عمدتاً به این دلیل که ما مدام درخواست پول می کنیم. بنابراین، او گفت که ایالات متحده با پاکستان مانند “افرادی که برای پول گدایی می کنند” رفتار می کند.

دولت ائتلافی کنونی در تلاش است تا صندوق بین المللی پول را متقاعد کند که کمک مالی را برای تقویت ذخایر خارجی در حال اتمام کشور از سر بگیرد. انتظار می رود که این کمک مالی، در همه موارد، تا تابستان منقضی شود. اقتصاددانان ابراز تردید کرده اند که این موسسه با کمک مالی دیگری در آستانه انتخابات موافقت کند.

خان گفت که برگزاری انتخابات عادلانه “ثبات سیاسی را به ارمغان می آورد، زیرا دولتی با ماموریت پنج ساله وارد میدان می شود تا اصلاحات گسترده انجام دهد.”

اینسکیپ با عمران خان از واشنگتن دی سی مصاحبه کرد. حدید از اسلام آباد گزارش داد. الی شوایتزر مصاحبه صوتی با خان را ویرایش کرد و مجد الوحیدی آن را برای وب تهیه کرد.