درگیری‌ها در پی تلاش مقامات پاکستانی برای دستگیری عمران خان نخست‌وزیر سابق: آغاز شد


حامیان حزب عمران خان، نخست وزیر سابق، روز سه شنبه با افسران پلیس ضدشورش در بیرون محل اقامت خان در لاهور پاکستان درگیر شدند.

KM Chaudhary/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

KM Chaudhary/AP


حامیان حزب عمران خان، نخست وزیر سابق، روز سه شنبه با افسران پلیس ضدشورش در بیرون محل اقامت خان در لاهور پاکستان درگیر شدند.

KM Chaudhary/AP

لاهور، پاکستان – پلیس و مقامات گفتند که پلیس پاکستان با حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق، در روز سه شنبه در حالی که افسران به بیرون از خانه او آمدند تا او را به دلیل عدم حضور در دادگاه به اتهام اختلاس دستگیر کنند، درگیر شد.

عملیات پلیس باعث درگیری بین هواداران خان و پلیس در شهرهای بزرگ کشور شد.

پلیس در شرق شهر لاهور قصد داشت با صدور حکمی برای حضور در دادگاه اواخر این هفته به خان خدمت کند. در حالی که هواداران رهبر 71 ساله اپوزیسیون به سمت مأموران سنگ و آجر پرتاب کردند، آنها به سمت خانه گاز اشک آور پرتاب کردند.

پس از 10 ساعت درگیری، پلیس به دستگیری خان نزدیک نشده بود و با افزایش تعداد هواداران خان، افسران نیمه شب به عقب برگشتند.

حدود 12 پلیس و حدود 35 تن از هواداران خان زخمی شدند. در حالی که پیروان خان با باتوم هایی که برای مقاومت در برابر پلیس آورده بودند به مقابله پرداختند، گلوله های گاز اشک آور و تکه های آجر سنگفرش را پر کرده بود.

خان که آوریل گذشته در یک رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شد، روز جمعه در برابر قاضی در اسلام آباد حاضر شد تا به اتهامات فروش غیرقانونی هدایای دولتی که در دوره نخست وزیری دریافت کرده بود و مخفی کردن دارایی هایش پاسخ دهد.

نخست‌وزیر سابق از ماه نوامبر که در یک حمله مسلحانه در یک تجمع اعتراضی در استان پنجاب مجروح شد، از حضور در دادگاه اجتناب کرد و مدعی شد که از نظر پزشکی برای سفر از لاهور به اسلام‌آباد برای مواجهه با کیفرخواست مناسب نیست.

او هفته گذشته برای حضور در سه دادگاه به اسلام آباد رفت، اما در دادگاه چهارم حاضر نشد تا در پرونده اختلاس که یک روند قانونی برای شروع محاکمه او است، کیفرخواست صادر شود.

خان مدعی شده است که مجموعه پرونده های علیه او که شامل اتهامات تروریستی می شود، توطئه ای از سوی دولت جانشین وی، نخست وزیر شهباز شریف، برای بی اعتبار کردن ستاره سابق کریکت که به یک سیاستمدار اسلامگرا تبدیل شده است.

روز سه شنبه، شریف به تلویزیون جیو پاکستان گفت که دستگیری خان به دستور دادگاه بوده و این یک قربانی سیاسی نیست.

شهزاد بخاری، معاون بازرسی کل پلیس اسلام آباد، پیشتر در لاهور به خبرنگاران گفت: “ما او را دستگیر خواهیم کرد و به دستور دادگاه این کار را انجام خواهیم داد.” بخاری نیز بعداً در این خشونت ها به طور خفیف مجروح شد و از پزشکان پلیس در محل حادثه کمک های اولیه دریافت کرد.

با این حال، شاه محمود قریشی، یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان، گفت که دولت سعی دارد با فرستادن پلیس به خانه خان، نظم و قانون را برهم بزند.

وی گفت: “ما آماده ایم از طریق گفتگو با پلیس راه میانه ای پیدا کنیم، اما باید بدانیم هدف از حمله امروز پلیس چیست.” قریشی از پلیس پرسید: “وضعیت را بدتر نکنید، بگذارید بنشینیم و در مورد آنچه می خواهید صحبت کنیم.” او گفت که خان می‌تواند داوطلبانه پیشنهاد دستگیری خود را بدهد، “اما اجازه دهید ابتدا صحبت کنیم.”

فواد چودری، یکی دیگر از رهبران ارشد حزب، گفت که تیم حقوقی خان در حال ارائه درخواستی به دادگاه عالی اسلام آباد برای تعلیق حکم ها علیه خان است. وکلای خان همچنین از نظر قانونی این حکم را در دادگاه دیگری در اسلام آباد در اواخر روز سه شنبه به چالش کشیدند.

خان از داخل خانه‌اش در پیامی در توییتر از پیروانش خواست حتی در صورت دستگیری او مبارزه کنند. او گفت: «آنها فکر می کنند وقتی عمران خان زندانی شود، این ملت به خواب خواهند رفت. “شما باید به آنها ثابت کنید که اشتباه می کنند.”

پلیس گفت که نیروهای کمکی برای کنترل اوضاع به سمت خانه خان در راه بودند.

تصاویر تلویزیونی نشان می دهد که گلوله های گاز اشک آور در داخل خانه خان فرو می ریزد.

حامیان او که از دستگیری مورد انتظار خان خشمگین بودند، به خیابان‌ها در سراسر پاکستان آمدند و برخی از جاده‌های کلیدی نزدیک اسلام‌آباد را مسدود کردند و از دولت خواستند که از دستگیری خان خودداری کند.

رعنا صنع الله خان، وزیر داخله که با نخست وزیر سابق ارتباط ندارد، گفت: «ما به دستور دادگاه این مرد را دستگیر خواهیم کرد و او برای جلوگیری از دستگیری فرار کرد. او گفت که خان به دادگاه معرفی خواهد شد.

اوایل روز سه‌شنبه، دولت شریف تغییراتی را اعمال کرد که به تصویب کابینه رسید تا قوانینی را که مقامات را از نگهداری هدایای ارزشمند دولتی که در دوران ریاست جمهوری دریافت کرده بودند، منع کند. این ممنوعیت تصریح می‌کند که هیچ مقامی – از جمله نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و وزرای کابینه – نمی‌تواند هدیه‌ای را که ارزش آن بیش از 300 دلار است نگه دارد.

این ممنوعیت می گوید که هر گیرنده باید چنین هدیه ای را ظرف یک ماه پس از دریافت آن به انبار دولتی که در زبان اردو به نام توشاخانا شناخته می شود، واریز کند. این هدایا از این پس به عنوان دارایی دولتی تلقی خواهند شد.

پاکستان فقیر درگیر یک بحران اقتصادی عمیق شده است و در تلاش است تا برای جلوگیری از نکول در مورد کمک مالی به شدت مورد نیاز صندوق بین المللی پول مذاکره کند.

تا زمان برکناری وی، دولت خان از انتشار هرگونه اطلاعات در مورد هدایایی که مقامات از مقامات بلندپایه دریافت می کردند، جلوگیری کرده بود. در گذشته، مقامات دریافت کننده هدیه – صرف نظر از ارزش آن – به طور نمادین خزانه دولت را با مبلغ کمی بازپرداخت می کردند و هدیه را نگه می داشتند.

در یک چرخش بزرگ، دولت شریف روز دوشنبه فهرستی از هدایایی که به مقامات دولت های گذشته داده شده بود را منتشر کرد که در آن ارزش هر کالا و مبالغ جزئی پرداخت شده توسط دریافت کنندگان از سال 2002 ذکر شده بود.