ایلان ماسک نمی تواند بسته پرداختی تسلا را به ارزش بیش از 55 میلیارد دلار نگه دارد، قوانین قاضی:


ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هنگام ورود به جشنواره سیاسی سالانه آترجو، که توسط حزب سیاسی برادران ایتالیایی جورجیا ملونی، در رم، 16 دسامبر 2023 سازماندهی شده است، دست تکان می دهد.

الساندرا تارانتینو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

الساندرا تارانتینو/AP


ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هنگام ورود به جشنواره سیاسی سالانه آترجو، که توسط حزب سیاسی برادران ایتالیایی جورجیا ملونی، در رم، 16 دسامبر 2023 سازماندهی شده است، دست تکان می دهد.

الساندرا تارانتینو/AP

دوور، دل.- یک قاضی دلاور روز سه شنبه حکم داد که ایلان ماسک حق دریافت بسته غرامت برجسته ای را که توسط هیئت مدیره تسلا به ارزش بالقوه بیش از 55 میلیارد دلار است، ندارد.

حکم صدراعظم کاتالین سنت جود مک کورمیک بیش از پنج سال پس از شکایت سهامداران علیه ماسک، مدیرعامل تسلا و مدیران این شرکت صادر شد. آنها متهم به نقض وظایف خود در قبال سازنده وسایل نقلیه الکتریکی و پنل‌های خورشیدی شدند که منجر به هدر رفتن دارایی‌های شرکت و غنی‌سازی ناروا برای ماسک شد.

وکلای این سهامدار استدلال کردند که بسته غرامت باید باطل شود، زیرا ماسک دیکته کرده و محصول مذاکرات ساختگی با مدیرانی است که مستقل از او نیستند. آنها همچنین گفتند که توسط سهامدارانی که در یک بیانیه نیابتی افشای گمراه‌کننده و ناقص ارائه شده‌اند، تایید شده است.

وکلای مدافع پاسخ دادند که طرح پرداخت به طور منصفانه توسط یک کمیته غرامت مورد مذاکره قرار گرفت که اعضای آن مستقل بودند، دارای نقاط عطف عملکرد آنقدر عالی بود که توسط برخی از سرمایه گذاران وال استریت مورد تمسخر قرار گرفتند، و با رای سهامداران که حتی طبق قانون دلاور الزامی نبود، مورد برکت قرار گرفت. آنها همچنین استدلال کردند که ماسک سهامدار کنترل کننده ای نیست زیرا در آن زمان کمتر از یک سوم سهام شرکت را در اختیار داشت.

یک وکیل ماسک و دیگر متهمان تسلا بلافاصله به ایمیلی که به دنبال اظهار نظر بود، پاسخ نداد.

اما ماسک به حکم X، پلتفرم رسانه اجتماعی که قبلاً توییتر نام داشت و مالک آن بود، با ارائه مشاوره تجاری واکنش نشان داد. او گفت: «هرگز شرکت خود را در ایالت دلاور ثبت نکنید. او بعداً اضافه کرد: “من توصیه می کنم اگر ترجیح می دهید سهامداران تصمیم بگیرند، در نوادا یا تگزاس شرکت کنید.”

ماسک که تا روز سه‌شنبه در صدر فهرست ثروتمندترین افراد جهان فوربس قرار داشت، اوایل این ماه هیئت‌مدیره تسلا را به چالش کشیده بود تا طرح جبرانی جدیدی برای او ارائه کند که به او 25 درصد از سهام این شرکت را می‌دهد. ماسک که در حال حاضر 13 درصد از سهام خود را در اختیار دارد، در تماسی که هفته گذشته داشت، توضیح داد که با داشتن 25 درصد سهام، نمی تواند شرکت را کنترل کند، با این حال نفوذ قوی خواهد داشت.

ماسک در شهادت دادگاه در نوامبر 2022، دیکته کردن شرایط بسته غرامت یا شرکت در جلساتی را که در آن این طرح توسط هیئت مدیره، کمیته جبران خسارت آن، یا گروه کاری که به توسعه آن کمک کرده است، مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت، رد کرد.

با این حال، مک کورمیک تشخیص داد که چون ماسک یک سهامدار کنترل کننده با تضاد منافع احتمالی بود، بسته پرداخت باید تابع استانداردهای دقیق تری باشد.

مک کورمیک در این تصمیم 200 صفحه‌ای نوشت: «روندی که منجر به تصویب طرح غرامت ماسک شد، عمیقاً ناقص بود. ماسک روابط گسترده ای با افرادی داشت که از طرف تسلا مذاکره می کردند.

مک کورمیک به طور خاص به روابط طولانی تجاری و شخصی ماسک با رئیس کمیته غرامت ایرا ارنپریس و عضو کمیته آنتونیو گراسیاس اشاره کرد. او همچنین خاطرنشان کرد که گروه کاری که بر روی بسته پرداخت کار می کند شامل تاد مارون مشاور عمومی است که وکیل سابق طلاق ماسک بود.

قاضی می‌نویسد: «در واقع، مارون یکی از حامیان اصلی ماسک و کمیته بود و مشخص نیست که مارون خود را از چه کسی می‌دید. با این حال، بسیاری از اسنادی که متهمان به عنوان اثبات یک روند عادلانه به آنها اشاره می کنند، توسط مارون تهیه شده است.

مک کورمیک به این نتیجه رسید که تنها راه حل مناسب این است که بسته غرامت ماسک لغو شود. او نوشت: “در تحلیل نهایی، ماسک یک فرآیند خودران را راه اندازی کرد و سرعت و جهت را در طول مسیر آن طور که صلاح دید دوباره تنظیم کرد.” “فرآیند با قیمت ناعادلانه ای رسید. و از طریق این دعوای قضایی، شاکی درخواست فراخوان می کند.”

گرگ وارالو، وکیل اصلی شاکی سهامدار، تصمیم مک کورمیک را برای لغو بسته پرداختی “بیشتر از حد” ماسک ستایش کرد.

دان آیوز، تحلیلگر اوراق بهادار Wedbush، گفت: «این واقعیت که آنها این را در دادگاه دلاور از دست دادند، این یک فروپاشی فک است. “این بی‌سابقه است، حکمی مانند این. من فکر می‌کنم ورود سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند که این فقط یک سر و صدای معمولی قانونی است و هیچ چیزی در مورد آن بیرون نمی‌آید. این یک تصمیم قانونی بزرگ است.”

ماسک در طول شهادت محاکمه‌اش این تصور را که دوستی‌اش با برخی از اعضای هیئت‌مدیره تسلا، از جمله گاهی اوقات تعطیلات با هم، به این معنی است که آنها احتمالاً به دستور او عمل می‌کنند، کم اهمیت جلوه داد.

این طرح از ماسک خواسته بود که اگر تسلا که در آستین، تگزاس مستقر است، به ارزش بازار و نقاط عطف عملیاتی دست یابد، میلیاردها دلار درو کند. ماسک که در زمان تصویب این طرح مالک حدود 22 درصد از سهام تسلا بود، به ازای هر رویدادی که به طور همزمان یک نقطه عطف ارزش بازار و یک نقطه عطف عملیاتی را برآورده می کرد، سهامی معادل 1 درصد از سهام موجود در زمان اعطای کمک به دست می آورد. اگر ارزش بازار شرکت تا 600 میلیارد دلار افزایش یابد، علاقه او به این شرکت به حدود 28 درصد افزایش می یابد.

هر نقطه عطف شامل افزایش ارزش بازار تسلا به میزان 50 میلیارد دلار و رسیدن به اهداف رشد درآمد و سود قبل از مالیات بود. ماسک تنها با هدایت تسلا به ارزش بازار 650 میلیارد دلاری و درآمدها و درآمدهای بی سابقه ظرف یک دهه، از مزایای کامل طرح پرداخت، 55.8 میلیارد دلار، بهره مند شد.

تسلا به تمام دوازده نقطه عطف ارزش بازار و یازده نقطه عطف عملیاتی دست یافته است و بر اساس یک گزارش مختصر پس از محاکمه که توسط وکلای شاکی ارائه شده است، نزدیک به 28 میلیارد دلار سود اختیاری برای ماسک فراهم کرده است. با این حال، اعطای اختیار سهام مشمول یک دوره نگهداری پنج ساله است.

ایوان چسلر، وکیل مدافع در دادگاه استدلال کرد که بسته غرامت یک معامله “پرخطر و با پاداش بالا” است که نه تنها ماسک، بلکه سهامداران تسلا را نیز به نفع خود دانست. پس از اجرای این طرح، ارزش شرکت از 53 میلیارد دلار به بیش از 800 میلیارد دلار رسید و برای مدت کوتاهی به یک تریلیون دلار رسید.

چسلر همچنین گفت تسلا مطمئن شد که رقم غرامت 55 میلیارد دلاری در بیانیه نیابتی گنجانده شده است، زیرا شرکت می‌خواهد سهامداران بدانند که “این رقم شگفت‌انگیزی بود که آقای ماسک می‌توانست به دست آورد.”