آنچه در مورد شیرین کننده آسپارتام و سرطان باید بدانید:


محصولات غذایی حاوی شیرین کننده مصنوعی آسپارتام روز جمعه در شهر نیویورک به نمایش گذاشته می شود.

اسپنسر پلات/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اسپنسر پلات/گتی ایماژ


محصولات غذایی حاوی شیرین کننده مصنوعی آسپارتام روز جمعه در شهر نیویورک به نمایش گذاشته می شود.

اسپنسر پلات/گتی ایماژ

اعلام این هفته توسط یک آژانس جهانی بهداشت مبنی بر اینکه شیرین کننده مصنوعی آسپارتام – که در محصولات کم کالری مانند دیت کک، آدامس Trident و Jell-O بدون قند استفاده می شود – “احتمالاً برای انسان سرطان زا است” بسیاری از افراد را شگفت زده کرد که آیا این ماده غذایی افزودنی برای مصرف بی خطر است.

اعلامیه روز پنجشنبه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان WHO یا IARC، آسپارتام را که از دهه 1980 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و با نام های تجاری مانند NutraSweet و Equal به فروش می رسد، مجدداً طبقه بندی می کند.

در یک کنفرانس خبری در ژنو، دکتر فرانچسکو برانکا، مدیر بخش تغذیه و ایمنی غذا در WHO، گفت که نگرانی فقط برای “مصرف کنندگان زیاد” نوشابه رژیمی و سایر غذاهای حاوی آسپارتام است و گفت که IARC به سادگی ” پرچمی را برافراشتند تا تحقیقات بیشتری انجام شود.

دکتر Mary Schubauer-Berigan، یکی از مقامات ارشد IARC، تاکید کرد که “این واقعا نباید به عنوان یک بیانیه مستقیم که نشان می دهد خطر سرطان شناخته شده ای از مصرف آسپارتام وجود دارد، تلقی شود.”

مصرف روزانه قابل قبول آسپارتام تغییر نکرده است

در همین حال، کمیته مشترک FAO/WHO در مورد افزودنی های غذایی (JECFA) که به طور مشترک توسط WHO و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اداره می شود، گفت که میزان مصرف روزانه قابل قبول آسپارتام تغییر نکرده است. برای فراتر از این حد، یک بزرگسال با وزن 154 پوند باید 9 تا 14 قوطی نوشابه رژیمی حاوی 200 یا 300 میلی گرم آسپارتام مصرف کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده می گوید که از نتایج هر دو IARC و JECFA آگاه است، اما این “به این معنا نیست که آسپارتام در واقع با سرطان مرتبط است.”

WHO از یک سیستم طبقه بندی چهار لایه استفاده می کند: سرطان زا. احتمالا سرطان زا احتمالا سرطان زا؛ و غیر سرطان زا است.

به عنوان یک مقاله در علوم پایه اشاره می کند، “مواد دیگری که به عنوان “احتمالا سرطان زا” طبقه بندی می شوند عبارتند از عصاره آلوئه ورا، سبزیجات ترشی سنتی آسیایی، برخی از سوخت خودروها و برخی مواد شیمیایی مورد استفاده در خشکشویی، نجاری و چاپ. IARC همچنین گوشت قرمز را به عنوان “احتمالا سرطان زا” طبقه بندی کرده است. گوشت فرآوری شده سرطان زا است.

کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

Marjorie McCullough، مدیر ارشد علمی تحقیقات اپیدمیولوژی در انجمن سرطان آمریکا می گوید: «این بدان معناست که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا ارتباطی با آسپارتام وجود دارد یا خیر.

دانیل ویکوف، سم شناس، دانشمند اصلی در ToxStrategies، در تعدادی از مطالعات مربوط به آسپارتام به سفارش انجمن نوشیدنی آمریکا یا ABA، یک گروه لابیگری که نماینده صنعت نوشیدنی است، شرکت داشته است. او می‌گوید نتیجه کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه در ژنو این است که اساساً هیچ تغییری وجود ندارد.

مطالعات مربوط به آسپارتام که توسط IARC ذکر شده است “در واقع بخش کوچک و کوچکی از پایه شواهد کلی است.” ویکاف می‌گوید که تصویر کامل «بسیار بزرگ‌تر است و ایمنی را نشان می‌دهد». اکثریت قریب به اتفاق این مطالعات از عدم ارتباط بین آسپارتام و سرطان حمایت می کنند.

کوین کین، رئیس و مدیر عامل موقت ABA، می‌گوید که «ناامیدکننده» است که IARC در ذهن مصرف‌کنندگان سردرگمی ایجاد کرده است. او می‌گوید: FDA و 95 آژانس ایمنی غذا در سراسر جهان آسپارتام را بی خطر تشخیص داده‌اند. “مصرف کنندگان باید در آینده مطمئن باشند.”

با این حال، دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و استاد دانشکده علوم و سیاست تغذیه فریدمن دانشگاه تافتس، تحقیق در مورد تأثیر آسپارتام بر انسان را “به طرز تاسف باری ناکافی” توصیف می کند.

او به «تعداد بسیار محدود» کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده اشاره می‌کند که روی آسپارتام و سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی انجام می‌شود. “آنچه نگران کننده است این است که در حالی که استفاده از آنها در غذاها انفجاری رخ داده است، انفجاری در علم برای اطمینان از ایمن بودن آنها رخ نداده است.”

مصرف کنندگان همچنان باید نوشابه معمولی شیرین را محدود کنند

دکتر فرانک هو، پروفسور تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، نیز نگرانی هایی در مورد اینکه تا چه حد اثرات احتمالی آسپارتام مورد مطالعه قرار گرفته است، دارد. او می گوید مشکل از دو جهت است.

او می‌گوید: «مطالعه در جمعیت‌های آزاد برای به دست آوردن یک تخمین عالی از میزان مصرف واقعی مردم دشوار است.

هو می‌گوید چالش دیگر این است که در مورد سرطان‌های نادر مانند سرطان کبد، که سازمان جهانی بهداشت به طور خاص به آن اشاره کرده است، محققان به صدها هزار نفر، شاید میلیون‌ها نفر نیاز دارند که تحت تعقیب قرار گیرند و قدرت آماری کافی برای به دست آوردن قابل اعتماد به دست آورند. پاسخ می دهد.”

تمرکز آسپارتام تا حد زیادی بر روی نوشابه های رژیمی کم کالری بوده است، اما در مورد استفاده از آن در سایر نوشیدنی ها چطور؟

هو می‌گوید: «اگر دو بسته شیرین‌کننده را در قهوه یا چای خود قرار دهید، فکر نمی‌کنم برای اکثریت قریب به اتفاق مردم مشکلی ایجاد شود.

برای مظفریان تافت، علیرغم نگرانی‌هایش، می‌گوید برای کسی که نمی‌تواند عادت نوشابه را ترک کند، باز هم بهتر است از انواع رژیمی بنوشد. ما می دانیم که مقادیر زیاد نوشابه معمولی واقعاً برای افزایش وزن یا چاقی یا دیابت برای خطر حمله قلبی مضر است.

بنابراین… بله، بهتر است به رژیم غذایی روی بیاورید [soda]او می گوید: “اما حتی بهتر است از رژیم غذایی به آب گازدار بدون شیرینی تغییر دهید.”