گزارش WHO می‌گوید شیرین‌کننده آسپارتام «احتمالاً سرطان‌زا» است. FDA مخالف است: شات


کوکاکولا در دهه 1980 شروع به ترکیب آسپارتام به کوکای رژیمی کرد. این شیرین کننده مصنوعی در بسیاری از محصولات از نوشابه های رژیمی گرفته تا مرباهای کم قند، ماست، غلات و آدامس استفاده می شود.

جاستین سالیوان/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جاستین سالیوان/گتی ایماژ


کوکاکولا در دهه 1980 شروع به ترکیب آسپارتام به کوکای رژیمی کرد. این شیرین کننده مصنوعی در بسیاری از محصولات از نوشابه های رژیمی گرفته تا مرباهای کم قند، ماست، غلات و آدامس استفاده می شود.

جاستین سالیوان/گتی ایماژ

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، کمیته ای متشکل از 25 متخصص بین المللی تشخیص داده اند که آسپارتام ممکن است “احتمالا” باعث ایجاد سرطان در افراد شود.

این طبقه بندی جدید، که بر اساس بررسی «شواهد محدود» است، انجام می شود نه محدودیت توصیه شده در مصرف روزانه شیرین کننده مصنوعی را تغییر دهید.

دکتر فرانچسکو برانکا، مدیر بخش تغذیه و ایمنی غذا در سازمان جهانی بهداشت، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: «نتایج ما نشان نمی‌دهد که مصرف گاه به گاه باید برای بیشتر مصرف‌کنندگان خطر ایجاد کند». او گفت که مشکل برای “مصرف کنندگان زیاد” نوشابه رژیمی یا سایر غذاهای حاوی آسپارتام است. برانکا گفت: «به یک معنا، پرچمی را در اینجا برافراشته‌ایم» و او خواستار تحقیقات بیشتر شد.

اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده می گوید که با این طبقه بندی جدید مخالف است و به شواهدی مبنی بر ایمنی اشاره می کند. در یک بیانیه کتبی، یک مقام FDA به گفت که برچسب زدن آسپارتام توسط WHO “احتمالاً سرطان زا برای انسان” به این معنی نیست که آسپارتام در واقع با سرطان مرتبط است.

سازمان جهانی بهداشت مدت‌هاست میزان مصرف روزانه قابل قبول یا ADI آسپارتام را حداکثر 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز تعیین کرده است. بنابراین، فردی با وزن 60 کیلوگرم (حدود 130 پوند)، می‌تواند تا 2400 میلی‌گرم در روز مصرف کند، که تقریباً معادل 12 قوطی کوکای رژیمی است – بسیار بیشتر از مصرف بیشتر مردم.

در حالی که WHO میزان مصرف روزانه قابل قبول را تغییر نمی دهد، برانکا می گوید “ما فقط توصیه می کنیم کمی اعتدال را رعایت کنید.” برانکا می‌گوید: اگر مردم آسپارتام را به‌عنوان راهی برای اجتناب از قند و کنترل وزن مصرف کنند، فایده‌ای ندارد.

بر اساس یک بررسی از سال 2022 که نشان می‌دهد هیچ اتفاق نظر روشنی در مورد اینکه آیا شیرین‌کننده‌ها برای مدیریت طولانی‌مدت وزن مؤثر هستند وجود ندارد، WHO اکنون استفاده از شیرین‌کننده‌های غیر قندی را برای کنترل وزن بدن توصیه می‌کند.

در سال 1974 آسپارتام برای استفاده به عنوان یک شیرین کننده در ایالات متحده مورد تایید قرار گرفت. کوکاکولا در دهه 1980 شروع به ترکیب شیرین کننده مصنوعی با کوکای رژیمی کرد و نوشیدنی بدون کالری را با کمپین های تبلیغاتی پرشور محبوب کرد و طعم آن را ترویج کرد. اما با همه محبوبیت آن، مدت‌هاست که شک‌ها و منتقدان وجود داشته است، و در سال‌های اخیر، مطالعات کوچک نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است میل به غذا را در برخی افراد افزایش داده و میکروبیوم را تغییر دهند. علاوه بر این، چند مطالعه اخیر به خطرات بالقوه سرطان اشاره می کنند، به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی تصمیم به بررسی همه داده ها کرد.

دو کمیته جداگانه سازمان بهداشت جهانی شواهد مربوط به آسپارتام را بررسی کردند. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان از یک سیستم طبقه‌بندی برای رتبه‌بندی پتانسیل آسپارتام برای ایجاد سرطان در انسان استفاده کرد که بر روی ۲B قرار گرفت که به معنای «احتمالاً سرطان‌زا برای انسان» است.

این آژانس بر اساس بررسی چندین مطالعه که از مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی به عنوان جایگزینی برای قرار گرفتن در معرض آسپارتام استفاده می‌کرد، شواهد «محدود» پیدا کرد مبنی بر اینکه آسپارتام ممکن است باعث سرطان کبد شود. همچنین شواهد یک مطالعه بزرگ فرانسوی، مطالعه NutriNet-Santé، که در سال 2022 منتشر شد، بررسی کرد که نشان داد افرادی که بیشترین آسپارتام را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد، حدود 15 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان، از جمله سرطان‌های سینه و چاقی هستند. که آسپارتام مصرف نکردند

آژانس تحقیقاتی به این نتیجه رسید که اینها مطالعات “باکیفیت” هستند، اما نمی تواند رد کند که یافته ها به دلیل شانس، سوگیری یا “متغیرهای مخدوش کننده” نبوده است، به این معنی که مطمئن نیست که افزایش سرطان وجود داشته باشد. علت آن آسپارتام بود. می‌توان آن را با عادات دیگر سبک زندگی یا قرار گرفتن در معرض سایر مواد سرطان‌زا توضیح داد. “محدودبرای سرطان کبد وناکافیبر اساس تجزیه و تحلیل منتشر شده در انواع دیگر سرطان ها انکولوژی Lancet.

کمیته دوم، کمیته مشترک تخصصی افزودنی های غذایی یا JECFA نیز شواهد را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که “شواهد ارتباط بین مصرف آسپارتام و سرطان در انسان قانع کننده نیست”، طبق خلاصه منتشر شده توسط WHO. این گروه به شواهد متناقض اشاره کردند و تعیین کردند که سطوح مصرف روزانه قابل قبول باید باقی بماند.

FDA در پاسخ کتبی خود گفت که با این نتیجه که مطالعات از طبقه‌بندی آسپارتام به عنوان یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان پشتیبانی می‌کنند، مخالف است. “دانشمندان FDA اطلاعات علمی موجود در این فهرست را بررسی کردند [International Agency for Research on Cancer’s] یکی از سخنگویان FDA در ایمیلی نوشت: بررسی در سال 2021، زمانی که برای اولین بار در دسترس قرار گرفت و کاستی های قابل توجهی در مطالعات شناسایی شد. ما متذکر می شویم که JECFA نگرانی های ایمنی را در مورد آسپارتام در سطوح فعلی مصرف مطرح نکرده و میزان قابل قبول را تغییر نداده است. مصرف روزانه ….”

دانشمندان خواستار تحقیقات طولانی‌مدت بیشتری شده‌اند و اشاره می‌کنند که ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا سرطان پس از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا ایجاد شود. دکتر ویلیام داهوت، مدیر ارشد علمی در انجمن سرطان آمریکا، می‌گوید: «فکر می‌کنم در واقع تحقیقات درازمدت بسیار کمی انجام شده است.

مردم در مورد اینکه آیا مصرف آسپارتام می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، یک پاسخ ساده بله یا خیر می خواهند. او می گوید: «ما هنوز شواهدی در دست نداریم. بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی افراد میزان آسپارتام مصرفی افراد در طول زمان را ردیابی نکرده اند، بنابراین یک منطقه خاکستری وجود دارد.

یکی از پیوندهایی که نیاز به ارزیابی بیشتر دارد این است که آیا آسپارتام باعث افزایش التهاب در بدن می شود که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. داهوت می گوید: «ما در واقع در حال انجام تحقیقات خود در آن منطقه هستیم.

داهوت می‌گوید که ارتباط احتمالی آسپارتام با سرطان بسیار کمتر از مواردی مانند چاقی و سیگار است، اما او می‌گوید که منطقی است که در مورد مصرف خود محتاط باشید. داهوت توصیه می کند: «از آنجایی که یک پیوند احتمالی وجود دارد، مطمئناً معقول است که مصرف فرد را تا زمانی که مطالعات قطعی تری در دسترس است محدود کنیم.

انجمن نوشیدنی آمریکا، یک گروه لابی گری که شامل شرکت کوکاکولا، پپسی کو و کوریگ دکتر پپر است، می گوید تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای باقی گذاشتن «مصرف روزانه قابل قبول» که قبلاً تعیین شده بود، موضع FDA را تقویت می کند. کوین کین، رئیس موقت و مدیرعامل American Beverage، در پاسخ به بررسی سازمان بهداشت جهانی درباره آسپارتام می‌گوید: «آسپارتام بی‌خطر است».

شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا نوشابه رژیمی به افراد کمک می کند وزن خود را مدیریت کنند یا کالری دریافتی خود را کاهش می دهد وجود دارد. مطالعات هر دو جهت را طی کرده است. اگرچه تجزیه و تحلیل WHO به کمبود مزایای طولانی مدت اشاره می کند، برخی از مطالعات نشان داده اند که تعویض نوشیدنی های کالری با جایگزین های بدون کالری می تواند مفید باشد.

والتر ویلت، پزشک دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، می گوید: برای افرادی که در حال حاضر نوشابه رژیمی مصرف می کنند، بدترین تصمیم ممکن این است که به نوشابه معمولی شیرین شده با شکر روی آورند. نوشیدنی های شیرین می توانند خطر چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهند. ویلت می گوید: بهترین نوشیدنی ها برای مصرف روزانه آب، قهوه و چای هستند.

ویلت شواهد مرتبط با آسپارتام را با سرطان در افراد ضعیف می‌داند، و علیرغم عدم قطعیت در مورد عواقب طولانی‌مدت، او نقش نوشابه رژیمی را برای افرادی که سعی در مدیریت وزن خود و محدود کردن مصرف قند دارند، می‌داند. او نوشابه رژیمی را به یک پچ نیکوتین تشبیه می کند: “احتمالاً برای برخی افراد برای گذار از وابستگی مفید است، اما بهترین راه حل طولانی مدت نیست.”