چند نکته رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آسم


اگرچه رژیم غذایی زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، اما مطالعات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و علائم بیماری را کاهش می دهد. برخی از غذاها همچنین علائم آسم را بدتر می کنند یا احتمال ابتلا به آنها را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای در Nutrition Reviews ، آسم بیشتر در آمریکایی های آفریقایی تبار و در جوامع پایین دیده می شود.

مقاله ای که در مورد آن می خوانید در مورد غذاهایی است که پزشکان آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین عواملی که می تواند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کند.

غذایی که می تواند مفید باشد

غذاهای زیر ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند به طور قابل توجهی خطر حمله شدید آسم را که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود ، کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده تخم مرغ
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 به دلیل بسیاری از مطالعات منتشر شد نشان می دهد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند تنگی نفس ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر آسیب رسان به بافت های بدن کمک می کند.

علاوه بر این ، میوه ها و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

در زیر لیستی از منابع غنی ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • kantalúpa
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • انواع آجیل مانند بادام ، بادام زمینی و فندق
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • اسکواش
  • فلفل قرمز و زرد
  • kantalúpa
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. پسندیدن:

  • سیب
  • انواع کتک زدن
  • عصبانیت
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • مرغداری
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات

غلات کامل

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل حاوی جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و بلغور جو دوسر است.

همچنین بخوانید: اثرات چاقی بر COPD یا COPD

غذای مفید برای آسم

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانند علائم آسم را افزایش دهند شناسایی کرده است ، از جمله:

مواد غذایی حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که معمولاً در غذاها و نوشیدنی های کنسرو شده و ماندگاری طولانی مانند الکل ، ترشی ، آب لیمو ، کارخانه ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت زیاد در رژیم غذایی بیماران مبتلا به آسم می تواند علائم بیماری را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه شراب ، حتی می توانند باعث حمله آسم شوند. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع چای ، قهوه ، غذاهای تند یا غذاهای تند یافت می شوند. در موارد نادر ، برخی از افراد به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف علائم تکراری را تجربه کنند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین که حاوی سالیسیلات است در برخی افراد آسم را تشدید می کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 که سرعت مصرف فست فود را در کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد ؛ افرادی که این غذا را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند بیشتر در معرض آسم و بیماری های دیگر هستند.

محرک دیگری که باید از آن اجتناب کرد

پزشکان آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را تشدید می کند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از پیشنهادات و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه کرده است:

  • داروهای قابل خرید بدون نسخه پزشک ؛ مانند آسپرین و NSAIDs
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به آجیل و پنیر
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای نامساعد مانند هوای طوفانی ، بادی ، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، اگزوز خودرو و گازهای شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیوانات با خز یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و عوامل بیماری زا

نکات مفید دیگر برای مدیریت علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال بیماری را مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از محرک ها و مصرف داروهای م effectiveثر به موقع کمک کند.

پایش و ثبت علائم به بیماران کمک می کند تا نحوه اجتناب از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حمله آسم می شوند را درک کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. ورزش سالم و چربی کم و سرشار از میوه و سبزیجات به افراد در کنترل وزن کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از ابتلا به ویروس مانند شستن دست ها و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

خلاصه

اگرچه هیچ رژیم غذایی مناسب برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم آن را کاهش داده یا بدتر کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، چربی کم و غذاهای سرخ شده می تواند به کنترل علائم کمک کند.

نظارت بر علائم و نشانه های آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای حفظ سلامتی مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید