آیا تا به حال آنقدر خوش شانس بوده اید که یک مهره برزیلی را امتحان کنید؟

می دانم ، س weال عجیبی است. 😂

این مهره بسیار بزرگ و برجسته اغلب در کاسه یک مهره مخلوط می مانند زیرا متفاوت و شاید عجیب به نظر می رسد.

در حقیقت ، آجیل برزیلی طعم و بافت فوق العاده ای خامه ای دارد که اغلب با نارگیل مقایسه می شود.

تقریباً مهم است ، آجیل برزیل منبع عالی فیبر و پروتئین است. اما این یک ماده معدنی است که آجیل برزیلی را تبدیل به بهترین دوست جدید شما می کند و بهانه ای عالی برای کنار گذاشتن آن و امتحان کردن آن است.

آجیل برزیل یکی از غنی ترین منابع سلنیوم در مواد غذایی است … تقریباً مقصر است. (اما بعداً به آن می پردازم.)

و اگر نمی دانید که سلنیوم برای بیماری هاشیموتو و سلامت کلی غده تیروئید چقدر اهمیت دارد ، پس در مورد این ماده معدنی کم ارزش بیشتر آگاه می شوید.

سلنیوم برای سلامتی شما

مانند بسیاری از مواد معدنی ، سلنیوم به مقدار زیاد مورد نیاز نیست ، اما هنوز هم بسیار مهم است.

سلنیوم بیشتر به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می شود. این بدان معناست که از آسیب هایی که رادیکال های آزاد می توانند با استرس اکسیداتیو ایجاد کنند محافظت می کند.

سلنیوم به فعال شدن آنزیم های مهم سم زدایی کمک می کند که گلوتاتیون اکسیداز نامیده می شود. از بین هشت نوع گلوتاتیون اکسیداز ، پنج مورد نیاز به سلنیوم دارند که به طور غیرمستقیم این ماده معدنی را سم زدایی می کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنزیم های حاوی سلنیوم به بدن برای تجدید ویتامین C و افزایش شهرت آنتی اکسیدان کمک می کند. این امر به ویژه مهم است زیرا برخلاف اکثر پستانداران دیگر ، انسان نمی تواند ویتامین C خود را تولید کند.

بین عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان و ترویج سم زدایی ، تعجب آور نیست که مردم به دنبال توانایی سلنیوم در مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری های قلبی هستند.

این چه ربطی به غده تیروئید دارد؟ خب ، واقعاً بسیار اندک ، مگر اینکه کاهش استرس اکسیداتیو و حمایت از سم زدایی می تواند به عملکرد تیروئید کمک کند.

اما اثرات مستقیم سلنیوم بر هاشیموتو و کم کاری تیروئید حتی بیشتر روی آستین خود است.

هاشیموتو ، کم کاری تیروئید و سلنیوم

حالا داریم به چیزهای آبدار می رسیم.

اگر وبلاگ هاشیموتو را خوانده اید یا من را در شبکه های اجتماعی دنبال کرده اید ، می دانید که هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که شایع ترین علت کم کاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید ، T4 و شکل فعال آن ، T3 تولید نمی کند.

این می تواند منجر به حساسیت به سرما ، افزایش وزن ، نازک شدن یا ریزش مو ، خستگی ، ناباروری ، افسردگی و موارد دیگر شود.

این به این دلیل است که هورمون های تیروئید به تنظیم متابولیسم ما کمک می کنند ، که در تعدادی از عملکردهای بدن از جمله کنترل دما و مصرف انرژی دخیل است.

تغییر هورمون تیروئید به شکل فعال جایی است که سلنیوم وارد بدن می شود.

گروهی از آنزیم ها به نام iodothyronine deiodinases وجود دارد که مانند گلوتاتیون پراکسیدازها برای عملکرد به سلنیوم نیاز دارند. بدون این آنزیم ها ، هورمون T4 نمی تواند به T3 تبدیل شود.

سلنیوم و ید ، یکی دیگر از مواد معدنی که برای سلامت غده تیروئید بسیار مهم است ، با یکدیگر همکاری می کنند تا غده تیروئید به اندازه کافی خوب کار کند.

این را هم اضافه کنید که غده تیروئید بیش از هر بافت دیگری در بدن انسان سلنیوم دارد و من خوب هستم ، شما را در قطار سلنیوم سوار کردم.

سلنیوم کافی نیست ، سلنیوم زیاد است

مانند بسیاری از مواد معدنی ، مانند ید پال آن ، سلنیوم باید در تعادل نگه داشته شود. به میزان کافی بر عملکرد تیروئید تأثیر نمی گذارد. بیش از حد حتی می تواند کشنده باشد

خبر خوب این است که کمبود سلنیوم در کشورهای توسعه یافته نادر است. خبر بد این است که کاهش کیفیت خاک می تواند در نهایت قرار گرفتن در معرض طبیعی سلنیوم در غذاهای ما را کاهش دهد. در حال حاضر ما چیز زیادی برای ترس نداریم اما برای اطلاع از نسل های آینده هنوز زود است.

این روزها ، سلنیوم معمولاً باعث عدم وجود عوامل دیگری مانند سوء هاضمه و جذب (افزایش خطر در افراد مسن) ، وضعیت HIV مثبت ، بیماری کرون و جراحی بای پس معده اخیر می شود.

علائم کمبود سلنیوم عبارتند از:

  • ناباروری
  • ریزش مو
  • خستگی
  • افزایش وزن
  • تأثیر بر سیستم ایمنی بدن
  • مشکل در تمرکز

اگر این برای شما آشنا به نظر می رسد ، بسیاری از آنها را به عنوان علائم کم کاری تیروئید تشخیص می دهید. هوم

دوز توصیه شده سلنیوم روزانه 55 میکروگرم است ، اما در دوران بارداری به 60 میکروگرم و در دوران شیردهی به 70 میکروگرم افزایش می یابد.

در طرف دیگر طیف ، هضم بیش از 400 میکروگرم سلنیوم در روز توصیه نمی شود.

اگر بر خلاف مکمل ها ، از غذاهای سلنیوم استفاده می کنید ، احتمالاً خطر مسمومیت وجود ندارد.

با این حال ، علائم مسمومیت عبارتند از:

  • روح بوی سیر می دهد
  • طعم فلز در دهان
  • ریزش مو
  • ناخن های شکننده
  • حالت تهوع
  • جوش یا ضایعات پوستی
  • اسهال
  • خستگی
  • تحریک

رایج ترین منبع غذایی سلنیوم زیاد از دوست قدیمی خوب ما ، مهره برزیلی است. بسته به خاکی که در آن رشد کرده اند ، به همان اندازه که منبع سلنیوم فوق العاده (و بسیار خوشمزه) هستند ، آجیل برزیلی می تواند آنقدر حاوی مقدار معدنی (68-91 میکروگرم) باشد که توصیه نمی شود بیش از آن بخورید. دو در روز

سایر منابع غذایی سلنیوم عبارتند از:

ماهی تن ، ساردین ، ​​ماهی آزاد و ماهی کاد
میگو
قارچ (مخصوصا جنایی و شیتاکه)
آسپاس
دانه های خردل
مرغ ، بوقلمون و گوسفند

نکته ای که باید در نظر داشت این است که اگرچه سلنیوم بر ذخیره مواد غذایی تأثیر نمی گذارد ، اما پختن گوشت و فرآوری دانه ها (مانند برنج حاوی سلنیوم) می تواند باعث از بین رفتن برخی مواد معدنی شود.

زمان و نحوه افزودن سلنیوم برای هاشیموتو

با در نظر گرفتن این که باید در این خط خوب کمبود و سمیت سلنیوم قدم بزنید ، تشخیص اینکه آیا باید آن را اضافه کنید دشوار است. در حالت ایده آل ، شما بیشتر یا تمام سلنیوم را از غذا دریافت می کنید.

رویکرد من این است که فقط در صورت وجود شواهدی مبنی بر ضرورت وجود آن یا اینکه ارزش غذایی خود را آزمایش کرده اید و این نشان می دهد که شما کم هستید ، اضافه کنید. سپس به آرامی ادامه دهید ، با دوز کم شروع کنید و در صورت لزوم افزایش دهید. چشم های خود را برای علائم سمیت باز نگه دارید و همیشه هنگام افزودن مکمل های جدید به پروتکل خود با پزشک خود مشورت کنید.

سلنیوم اضافه شده در انواع مختلفی وجود دارد. تفاوت اصلی این است که چقدر خوب جذب می شوند.

ساده ترین و ارزان ترین فرم ، سلنیوم سیترات است. اما به خوبی برخی از اشکال دیگر (گاهی گرانتر) مانند L- سلنومتیونین و سلنوسیستئین جذب نمی شود.

یک دوز اضافی خوب و ایمن 200 میکروگرم در روز است که با غذا در جایی که به طور طبیعی سلنیوم خود را دریافت می کنید و اجازه می دهید با سایر مواد مغذی کار کند ، مصرف می شود.

سلنیوم اضافی گاهی اوقات در ارتباط با ویتامین E یافت می شود زیرا هم آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند و هم در برابر رادیکال های آزاد با هم کار می کنند.

اخیراً نگرانی و تحقیقاتی در مورد پتانسیل ترکیب ویتامین E و سلنیوم به صورت جداگانه با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. بنابراین اگر در حال حاضر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستید ، توصیه نمی کنم از این داروها استفاده کنید.

اگرچه هیچ نگرانی در مورد تداخل داروها با سلنیوم وجود ندارد ، اما توصیه نمی شود که همزمان با داروهای ضد انعقاد یا ضد انعقاد نیز مصرف شود ، زیرا ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد.

خوشبختانه مصرف سلنیوم هنگام استفاده از داروهای تیروئید بی خطر است زیرا هیچ فعل و انفعالی شناخته نشده است.

به تصویر بزرگ غده تیروئید خود فکر کنید

ببینید ، سلنیوم یک ماده مغذی شگفت انگیز برای حمایت از یک زندگی سالم با هاشیموتو است ، اما این یک ماده معدنی معجزه آسا نیست. این یک پازل بزرگ و مهم است.

با توجه به عوامل دخیل در تبدیل هورمون تیروئید T4 به شکل فعال T3 ، غذاهای حاوی سلنیوم باید بخشی از رژیم غذایی منظم شما باشد. و اگر شواهدی از کمبود سلنیوم وجود داشته باشد ، ممکن است مکمل نیز لازم باشد.

اما سلنیوم به تنهایی جواب نمی دهد. شما هنوز به فواید سایر مواد مغذی که از غده تیروئید حمایت می کنند مانند ید ، ویتامین D ، منیزیم و روی نیاز دارید. و پیدا کردن داروهای مناسب تیروئید ، ورزش ، مدیریت استرس و متعادل سازی قند خون نیز به همان اندازه مهم است.

و اگر مزایای سلنیوم را در برنامه سلامت تیروئید خود می بینید ، از خوردن یک مهره برزیلی نترسید.

اگر آمادگی فراتر رفتن از این مراحل ساده اما م toثر برای بازگرداندن سلامت تیروئید و مدیریت هاشیموتو را دارید ، برنامه تغذیه و تمدید 30 روزه من با برنامه های Hashimoto ابزارها و منابع لازم را در یک مکان برای شما فراهم می کند تا در شروع یک سفر پزشکی مشارکت داشته باشید. به

یکی دیگر از گزینه های عالی برای کسانی که به مراقبت شخصی نیاز دارند ، برنامه Happy & Healthy Adult را برای من ببینید ، اگر درگیر مشکلات پیچیده سلامتی مربوط به هاشیموتو یا اختلال دیگری هستید ، عالی است.