چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه از طریق تلفن


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. اگرچه این دو دارای مزایای سلامتی مشابهی هستند ، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است و ثابت شده است که در تحقیقات مأیوس کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان ها مشهور هستند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، اما در قهوه به اندازه قهوه ، قهوه دو برابر کافئین کافئین دارد. دوز ایمن کافئین برای مردان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونسی (240 میلی لیتر) حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه بدون کافئین دارد.

اگرچه محققان عمدتا روی تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود مقادیر مختلف این ماده – می توانند مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و آمادگی جسمانی ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین یک کاتالیزور برای موفقیت در ورزش است.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج ورزش هوازی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی در زمان پاسخ ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. مرور 9 مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی بر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند که به جلوگیری از بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها و حاوی مقدار زیادی پلی فنول هستند که مزه و مزایای سلامتی را افزایش می دهند. گروه های پلی فنول زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، t-rubigine و catechins مهمترین عناصر موجود در چای سیاه هستند ، اما قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه جدید نشان داده است که t-flavin و t-rubyin از رشد سلول های سرطانی در ریه ها و روده بزرگ جلوگیری می کنند و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان می دهد که نشان می دهد چای سیاه ممکن است شیمی درمانی داشته باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، تحقیقات روی خواص سرطان زایی قهوه نشان داده است که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات طولانی مدت انسانی و مطالعات بیشتر که شواهد بیشتری را نشان داده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق روش های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد التهابی: آنها از تشکیل رگ های خونی جدید که می توانند توسط سلول های سرطانی تغذیه شوند جلوگیری می کنند.
  • اثر محافظتی: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه ده ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و مهار آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک ماده شیمیایی است که ضربان قلب را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز تأثیر می گذارد ، که خواص اعتیادآور قهوه را افزایش می دهد. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با بستن آن ، کافئین خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله اتفاق می افتد. پس از مصرف ، بدن 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر کافئین موجود در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم وقتی نیاز به افزایش فوری انرژی دارند ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با کاهش امواج آلفا در مغز که به آرامش شما کمک می کند ، یک اثر تسکین دهنده استرس داشته باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون خواب آلودگی به شما حالت آرام اما بیدار می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine با کافئین – مانند چای – می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و سریع کمک کند. این ترکیب به همین دلیل است که چای بیشتر از قهوه انرژی بخش و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی را که می سوزانید بین 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-flavin در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که فلووین لیپاز پانکراس را مهار می کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

چه کسی بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه کافئین بیشتری نسبت به چای دارد ، که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. با این حال ، می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد آسیب پذیر شود.

به دلیل اثرات کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام بیدار شدن آرام می شود.

علاوه بر این ، می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید ، که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های طبیعی است که به طور طبیعی بدون کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، سطح بالای کافئین در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، اما ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه به تدریج باعث افزایش انرژی می شود. هر دو نوشیدنی در حد اعتدال سالم و سالم هستند ، بنابراین می توان آنها را با توجه به ترجیحات شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید