علائم تغذیه ای برای برنامه درمان کم خونی متخصص تغذیه بالینی


مهمترین نکات تغذیه ای برای کم خونی عبارتند از:

اهمیت به علائم تغذیه ای برای کم خونی می تواند در پیشگیری و درمان این عوارض مفید باشد. کم خونی یک اختلال شایع است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی از مهمترین مشکلات تغذیه ای و بهداشتی در ایران است. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سن باروری شایع است.

علائم تغذیه ای برای کم خونی

کمبود آهن در تمام مراحل زندگی می تواند عوارضی مانند کاهش هوشیاری و یادگیری داشته باشد که بسته به شدت کمبود متفاوت است. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن مشخص شود. در مورد سوء تغذیه ، مانند آهن ، اصلاح و مکمل مصرف غذا به عنوان درمان کمکی در نظر گرفته می شود.

منابع اصلی غذایی آهن عبارتند از جگر ، کله پاچه ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ. هدایایی از سبزیجات برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و نخود فرنگی نیز حاوی مقدار مناسبی آهن است.

علل کم خونی

کم خونی به دلایل مختلف ایجاد می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تشکیل هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در شرایط خاص

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود. این بیماری همچنین در اثر از دست دادن خون مانند خونریزی شدید قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از داروهای مسکن ، به ویژه آسپرین ایجاد می شود.

کمبود ویتامین

علاوه بر آهن ، بدن به اسید فولیک و ویتامین B-12 نیاز دارد تا گلبول های قرمز کافی را بسازد. رژیم غذایی بدون این ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری می تواند تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد.

در برخی از افرادی که به اندازه کافی B-12 دریافت نمی کنند ، بدن نمی تواند ویتامین های کافی را جذب کند و می تواند منجر به کمبود ویتامین شود که به آن کم خونی بدخیم معروف است.

کم خونی غیر التهابی

برخی بیماریها مانند سرطان ، ایدز ، روماتیسم ، بیماری کلیوی ، بیماری التهابی روده و سایر بیماریهای التهابی حاد یا مزمن می توانند در تشکیل گلبولهای قرمز اختلال ایجاد کنند.

کم خونی افلاطونی

این کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. علل کم خونی شامل عفونت ها ، برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی است.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماریهایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید مغز استخوان باعث کم خونی شوند. اثرات این نوع سرطان و بیماری های مشابه سرطان از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر است.

مایلوفیبروز این نوعی سرطان مغز استخوان است که با تولید طبیعی سلول های خونی تداخل دارد.

کم خونی

زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی و گاهی جدی است. علت آن کمبود هموگلوبین است که گلبولهای قرمز را به هلال غیر طبیعی تبدیل می کند. گلبولهای نامنظم خون زودرس می میرند که منجر به کمبود مزمن گلبول های قرمز می شود.

نکات تغذیه ای برای کم خونی را ادامه دهید

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز حاوی مقدار زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که به طور کلی جذب آهن از منابع گیاهی کمتر است.

ویتامین ها ج که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه و خام وجود دارد ، جذب آهن را از منابع غذایی از منابع گیاهی افزایش می دهد.به ازعلاوه بر غذاهای ذکر شده ، زیرا بسیاری از انواع کم خونی در سایر مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین ها کمبود دارند B12 منابع مناسب این مواد نیز باید ایجاد شود.

مهمترین و شایع ترین علل کمبود آهن ، مصرف ناکافی محصولات آهن حاوی آهن مانند گوشت ، به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی آهن قابل جذب است. عادات غذایی نادرست ، مانند نوشیدن چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا ، نیز می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، رژیم های غذایی خاص ، مانند مصرف منظم ساندویچ های آماده ، سوسیس ، کالباس ، پیتزا و تنقلات ارزشمند مانند چیپس ، نوشابه ، شکلات و پفک نیز افراد را در معرض کمبود آهن قرار می دهد. زیرا این غذاها اغلب دارای آهن کمی هستند. مصرف نان با استفاده از جوش شیرین یکی دیگر از عوامل م inثر در ایجاد کمبود آهن است.

علائم تغذیه ای برای کم خونی

نظرات اغلب در مورد استفاده از مکمل های آهن متفاوت است. مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر کمبود آهن ندارید ، مصرف بیش از حد این ماده و تجمع آن در بدن به دلیل خاصیت اکسید کننده آهن می تواند خطرات احتمالی مانند بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد. سرطان.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 ، او گزارشی را منتشر کرد که توصیه می کرد از مکمل های آهن به طور منظم برای زنان در سنین باروری در مناطق جهان با شیوع بالای کم خونی فقر آهن استفاده کند. البته همانطور که گفته شد توصیه های مصرف مکمل های آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید بعد از آزمایش خون انجام شود و در موارد عادی رعایت توصیه های توصیه شده برای جلوگیری از کم خونی کافی است.

در همه انواع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد و اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها کاهش می یابد. از بین انواع مختلف کم خونی ، سه مورد بسیار شایع است. این سه نوع عبارتند از:

  1. کم خونی در آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

علائم تغذیه ای برای کم خونی

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها

در این حالت علاوه بر کاهش هموگلوبین خون ، گلبول های خون به ویژه گلبول های قرمز نیز کاهش می یابد.

کم خونی ناشی از ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

در این دو نوع کم خونی ، هموگلوبین خون کاهش یافته و سلول های خونی گسترش می یابد. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ویتامین B12 به دلیل کم خونی ناشی از اسید فولیک ، آزمایشات مفصلی را می توان انجام داد که فقط در آزمایشگاه مجهز انجام می شود.

ویژگی های فیزیکی این سه گونه چیست؟

علائم هر سه نوع کم خونی تقریباً یکسان است. علائمی مانند خواب آلودگی ، خستگی زودرس و شدید روز. فراموشی کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی آهن نیز مشاهده می شود.

برنامه درمانی این کم خونی چیست؟

در درازمدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی شدید کمک می کند و پس از ناپدید شدن آن ، می توان به رژیم غذایی مناسبی دست یافت. در نظر گرفته شده.

برای افراد مبتلا به کم خونی آهن ، 2 تا 3 وعده گوشت در روز توصیه می شود. در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک ، خوردن یک تا دو وعده سبزیجات تازه در روز خوب است.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلفی تشخیص داد. نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش تغذیه در پیشگیری و درمان کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی می توانند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشک شما به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک می کند تا رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از کمبود آهن و داشتن زندگی راحت تر ، سالمتر و شادتر مدیریت کنند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

بسته به علت کم خونی علائم وجود دارد. این علائم ، در صورت وجود ، شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست زرد یا کم رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • کوتاه
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • دست و پای سرد
  • سردرد

علائم تغذیه ای برای کم خونی

علائم تغذیه ای برای کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه کم خونی های متفاوتی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود را ندارید.

کم خونی می تواند در اثر از دست دادن خون ، عوامل ژنتیکی یا عوامل دیگر ایجاد شود. بیماریهای مزمن مانند HIV / AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر موارد می تواند خطر کم خونی را افزایش دهد. در صورت تشخیص بیماری مزمن ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر کم خونی سوال کنید.

اهمیت آزمایشات سطح آهن

اگر فکر می کنید کم خونی دارید ، حتما سطح آهن خود را آزمایش کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد بستگی به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی دارد. انجمن ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. در زنان 19 تا 50 سال ، مقدار آهن 18 میلی گرم است. زنان 50 سال به بالا روزانه 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. مصرف بیشتر یا کمتر آهن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

داروها و مکمل های آهن

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای کنترل مشکل به شما تجویز می شود. همیشه داروهای تجویز شده خود را طبق دستور مصرف کنید. داروها یا مکمل ها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان با توجه به نوع و عوامل سلامتی فرد تشخیص داد ، موقتی است یا می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد. در هر دو مورد ، تغذیه مناسب عامل مهمی در پیشگیری و کنترل کم خونی است.

داشتن رژیم غذایی سالم می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. اگر در معرض ابتلا به کم خونی هستید ، با متخصص تغذیه خود در مورد نحوه تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود صحبت کنید.

منابع آهن موجود در غذا

آهن یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی که روزانه می خورید یافت می شود. با این حال ، اگر کمبود آهن دارید ، باید به میزان آهن در رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. ببینید غذاهای سرشار از آهن هستند و گزینه های شما چیست. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن بیشتر آهن موجود در گوشت را در مقایسه با منابع گیاهی جذب می کند. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج از دیگر نمونه های رایج غذاهای غنی از آهن هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که اغلب برای افزایش سطح آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت بره
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک ، هلو خشک
  10. لوبیا

در مورد غذاهای غنی از آهن از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

علائم تغذیه ای برای کم خونی

چه غذاهایی جذب آهن را افزایش می دهند؟

علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای غنی از آهن ، متخصص تغذیه غذاهایی را توصیه می کند که به شما در جذب آهن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راههای ساده برای ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع ویتامین C باشید. به عنوان مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل به سالاد کلم پیچ و اسفناج یک غذای مغذی را برای شما فراهم می کند که به شما در کنترل کم خونی کمک می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

چه غذاهایی بر جذب آهن تأثیر می گذارد؟

در حالی که خوردن غذاهای سرشار از آهن برای کنترل کم خونی مهم است ، دانستن غذاهایی که جذب آهن را محدود یا متوقف می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما می تواند در جذب آهن در بدن اختلال ایجاد کند.

برخی از نان های غلات کامل ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتات و اسید چرب می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد محدودیت اسید چرب در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند از جذب آهن جلوگیری کند. بهتر است هنگام خوردن غذا از این مواد اجتناب کنید.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از متخصص تغذیه خود بخواهید تا به شما در تامین مواد مغذی مورد نیاز رژیم غذایی کمک کند. متخصص تغذیه غذاهایی را بر اساس نیازهای غذایی منحصر به فرد شما توصیه می کند و غذاهایی را که باید از آنها اجتناب کنید مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید