رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (ارائه کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و پرچرب می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را توصیف می کند و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، مصرف کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی با کربوهیدراتهای آزاد شده جایگزین می شود و حدود 75 درصد کالری شما از چربی تأمین می شود. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

با توجه به محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به جای گلوکز منبع اصلی انرژی خود می داند – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در اثر کاهش چربی هنگام کاهش قند در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری زیاد آن اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم غذایی پرچرب بر کاهش وزن تأثیر بیشتری دارد. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است دلهره آور به نظر برسد اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای وارد شدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، رسیدن و ماندن در مرحله کتوزیس آسانتر است.

انواع مختلف کتوژن ها

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: این نوع رژیم از کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​استفاده می کند ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک چرخه CKD: در این روش ، یک دوره کوتاه بین وعده های غذایی مجاز به مصرف کربوهیدرات است ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک TKD هدفمند: در این نوع رژیم می توانید هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم معمولی است اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. نسبت پروتئین مصرفی در این نوع رژیم 35٪ ، چربی 60٪ و کربوهیدراتها همان 5٪ است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید