روابط آمریکا با چین چگونه است؟ از وزیر بلینکن بپرسید:


پخش خبری تلویزیون مرکزی چین تصاویری از دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در روز دوشنبه را نشان می دهد.

گرگ بیکر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

گرگ بیکر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


پخش خبری تلویزیون مرکزی چین تصاویری از دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در روز دوشنبه را نشان می دهد.

گرگ بیکر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

وزیر امور خارجه به تازگی سفر خود به چین را با صرف زمان و تلاش برای کشوری بسیار مهم برای ایالات متحده به پایان رسانده است. آنتونی بلینکن در پایان سفر خود با شی جین پینگ، رهبر چین ملاقات کرد و با وی بیش از نیم ساعت.

اندکی بعد، بلینکن با صحبت کرد. او مذاکرات پکن را “صادقانه، اساسی و سازنده” خواند.

او کیست؟ بلینکن از زمان حضور رئیس جمهور در سنا در کنار جو بایدن بوده است.

  • او سابقه طولانی در روابط خارجی دارد و بیشتر وقت خود را به عنوان وزیر امور خارجه صرف دیدار با شرکا و متحدان خود کرده است و به آنها گفته است که ایالات متحده پس از دوره دونالد ترامپ بازگشته است.
  • او یک بار به شوخی گفت که ممکن است مجبور شود آپارتمانی در نزدیکی مقر ناتو پیدا کند، زیرا زمان زیادی را در آنجا می گذراند.

بلینکن روز دوشنبه در تالار بزرگ مردم پکن به شی می پیوندد.

لیا میلیس/POOL/AFP از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

لیا میلیس/POOL/AFP از طریق گتی ایماژ

نکته مهم در مورد این سفر به چین چیست؟ این پیامدترین رابطه آمریکاست، چه در مورد تجارت و چه در زمینه ژئوپلیتیک.

  • قرار بود بلینکن در اوایل سال جاری انجام شود، اما این سفر در ماه فوریه متوقف شد، زیرا یک بالن جاسوسی چینی به آرامی مسیر خود را در سراسر ایالات متحده طی کرد. ایالات متحده در نهایت آن را ساقط کرد و ماه ها طول کشید تا این سفر به مسیر اصلی بازگردد.
  • بیشتر رویکرد دولت بایدن به جهان بر رقابت آمریکا با چین متمرکز است. بلینکن به تازگی به بالاترین مقام دولتی تبدیل شده است که به پکن سفر کرده است.
  • او همچنین یکی از چهره های کلیدی بوده است زیرا ایالات متحده در حال بازسازی اتحادها در سراسر جهان برای مقابله با چین و حفظ هنجارهای بین المللی است.
  • بلینکن مذاکرات پکن را سازنده خواند، اما او همچنین گفت که چین با از سرگیری همکاری نظامی به نظامی با ایالات متحده موافقت نکرده است، اگرچه او این موضوع را بارها در دیدار با مقامات چینی مطرح کرد.
  • بلینکن در مورد تایوان، مشکل‌ترین مسئله بین ایالات متحده و چین، بر اهمیت مدیریت مشارکتی “چالش” تایوان، همانطور که این دو “نزدیک به پنج دهه” انجام داده‌اند، به ویژه با توجه به نقش مهم تایوان در تجارت جهانی، تاکید کرد.

میخواهی بیشتر بدانی؟ با ضربه زدن روی دکمه پخش در بالای این مقاله به مصاحبه با Blinken گوش دهید.

مردم چه می گویند؟

  • این سفر نه تنها توسط مفسران چینی و آمریکایی، بلکه توسط مفسران کشورهای آسیایی مانند سنگاپور نیز از نزدیک مشاهده شد. ویویان بالاکریشنان، وزیر امور خارجه سنگاپور روز جمعه هنگام ملاقات با بلینکن در اینجا گفت:

مسائل جهانی و سیاره‌ای بسیاری وجود دارد – آب و هوا، بیماری‌های همه‌گیر، حتی امنیت سایبری – که ایالات متحده و چین را ملزم می‌کند تا با هم کار کنند و ستون‌های کلیدی برای یک سیستم جهانی باشند که به افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تهدیدات رفاهی، بهداشتی و سلامت کمک می‌کند. رفاه برای مردم در سراسر جهان.”

  • در چین، احساسات ضد آمریکایی بالا گرفته است. پکن واشنگتن را به ایجاد مشکلات در روابط دوجانبه متهم می کند. پروفسور ژو فنگ، محقق برجسته روابط بین الملل در دانشگاه نانجینگ چین، به گفت که نسبت به مسیر این روابط “بدبین” است. او می‌گوید از آنجایی که ایالات متحده «مصمم است با چین به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب خود رفتار کند»، بعید است که پس از چنین دیداری شاهد تغییر اساسی باشیم.
  • روزنامه دولتی چین، گلوبال تایمز، در مورد دیدار شی و بلینکن چنین گفته است:

“[It] نشان داد که گفت‌وگوهای دیپلمات‌های ارشد چین و آمریکا از یکشنبه تا دوشنبه به توافق رسیدند، و نشان داد که دولت چین برای توسعه پایدار روابط چین و ایالات متحده ارزش زیادی قائل است و بر صداقت و حسن نیت آن تاکید می‌کند و راه را برای مرحله بعدی چین هموار می‌کند. تعاملات سطح بالای ایالات متحده در ماه های آینده.”

حالا که چی؟

  • مذاکرات بین دو اقتصاد بزرگ جهان قرار است ادامه یابد. در آخر هفته، بلینکن از وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، دعوت کرد تا برای ادامه گفتگو از واشنگتن بازدید کند.
  • اینکه آیا دو کشور همکاری نظامی-نظامی خود را از سر خواهند گرفت یا نه، باید دید – و همچنان منطقه مورد نگرانی بسیاری از ناظران چین است.
  • رهبران ایالات متحده و چین احتمالاً در ماه‌های آینده ملاقات حضوری خواهند داشت: G20 پاییز امسال در هند و APEC در نوامبر در سانفرانسیسکو.
  • اما سیاست داخلی در ایالات متحده همچنان اهمیت دارد، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده. به عنوان مثال، مایک گالاگر، رئیس کمیته بلندپایه مجلس نمایندگان چین، در تپه، تعامل دولت با پکن را “تعامل زامبی” نامید (اگرچه همه اعضای این کمیته با گالاگر موافق نیستند. به عنوان مثال، نماینده اندی کیم). )

بیشتر بدانید: