آزمایش تغییرات آب و هوا:


ایوا لایتیزر، 17 ساله، هفته گذشته در اولین روز چالش حقوقی سیاست های آب و هوایی مونتانا به رهبری جوانان، سوگند یاد کرد تا در جایگاه حاضر شود.

الیس جولین/رادیو عمومی مونتانا


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

الیس جولین/رادیو عمومی مونتانا


ایوا لایتیزر، 17 ساله، هفته گذشته در اولین روز چالش حقوقی سیاست های آب و هوایی مونتانا به رهبری جوانان، سوگند یاد کرد تا در جایگاه حاضر شود.

الیس جولین/رادیو عمومی مونتانا

وکلای ایالت مونتانا روز جمعه گفتند که آنها با یکی از شاهدان متخصص ارشد خود در تنها دعوای اقلیمی جوانان تماس نخواهند گرفت تا به محاکمه در ایالات متحده برسند.

جودیت کری، اقلیم شناس، که با اجماع علمی مبنی بر اینکه فعالیت های انسانی در درجه اول مسئول گرمایش خطرناک سیاره است، مخالف است، شهادت کتبی ارائه کرده است، اما این هفته در دادگاه حضور نخواهد داشت.

شانزده شاکی جوان مونتانا از رهبران ایالت در هلنا شکایت می کنند و می گویند که آنها شواهد علمی را نادیده گرفته اند و به ترویج سوخت های فسیلی و بدتر شدن تغییرات آب و هوایی ادامه می دهند. آنها می گویند که این حق آنها برای “محیط زیست پاک و سالم” را که قانون اساسی مونتانا تضمین می کند، نقض می کند.

ایالت چندین بار تلاش کرده است که از محاکمه خودداری کند، از جمله دو درخواست از دیوان عالی ایالت برای لغو احکام قبلی.

می‌گوید: «ما مجبور بوده‌ایم به شدت علیه دولتی مبارزه کنیم، دولتی که نمی‌خواهد ما بتوانیم حقوق قانونی خود را اجرا کنیم و مشتاقانه تلاش کرده است که این فرصت را در طول این روند از ما سلب کند». شاکی 18 ساله لندر بوسه که سه سال است منتظر روز خود در دادگاه است.

بوس و خانواده‌اش برای ذخیره‌سازی فریزرهای خود برای زمستان به شکار و ماهیگیری متکی هستند. برای او، این پرونده در مورد نجات چیزی است که او در مورد مونتانا دوست دارد.

هنگامی که لندر و سایر شاکیان در هفته گذشته در نهایت وارد دادگاه لوئیس و کلارک کانتی شدند، حامیان در پیاده رو بیرون صف کشیدند تا حمایت، کف زدن، تشویق و تکان دادن علائم را نشان دهند.

دوازده نفر از شاکیان در جایگاه ایستادند و تجربیات خود را از زندگی در آب و هوای متغیر مونتانا به اشتراک گذاشتند.

کلر ولاسس 20 ساله شهادت داد: «دود است، دنیا در حال سوختن است.

دود غلیظ و آسمان نارنجی سوخته مانند سواحل شرقی که اخیراً تجربه شده است، سال‌هاست که در مونتانا یک اتفاق عادی است.

ولاسس می گوید گاهی احساس می کند ریه هایش پر از آتش است.

او گفت: “این یک فیلم ترسناک دیستوپایی به نظر می رسد، اما یک فیلم نیست. زندگی واقعی است. این چیزی است که ما بچه ها باید با آن دست و پنجه نرم کنیم.”

ولاسس و شاکیانش از ایالت می خواهند که محدودیتی برای انتشار گازهای گلخانه ای تعیین کند. مونتانا پنجمین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ آمریکا است. شاکیان می گویند که هم قوه مقننه و هم قوه مجریه به اولویت مصرف سوخت های فسیلی ادامه می دهند.

آنها 10 شاهد متخصص از جمله استیون رانینگ، محقق دانشگاه مونتانا را فراخواندند. او در گزارش هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی که در سال 2007 برنده جایزه نوبل شد، مشارکت داشت.

رانینگ شهادت داد: «تغییر آب و هوا واقعی است. زمین در حال گرم شدن است و محرک آن سوزاندن سوخت های فسیلی است.

وکلای ایالتی عموماً نسبت به شاکیان جوان احترام قائل بودند. سؤالات آنها برای شاهدان متخصص عمدتاً به دنبال ایجاد تردید در توانایی مونتانا برای تأثیرگذاری بر تغییرات آب و هوا بود.

“انتشارهای گازهای گلخانه ای مونتانا به سادگی برای ایجاد تغییر بسیار کوچک هستند و تغییرات آب و هوایی یک مسئله جهانی است که نقش مونتانا را به نقش یک تماشاگر کاهش می دهد.” مایکل راسل، دستیار دادستان کل مونتانا.

وکلای ایالتی این فرصت را دارند که دفاعیات خود را ارائه کنند. روز جمعه آنها اعلام کردند که با یکی از شاهدان متخصص خود، یک اقلیم شناس که با اجماع علمی در مورد تغییرات آب و هوا مخالف است، تماس نخواهند گرفت.