ده ها هزار نفر به تغییرات قانون انتخابات مکزیک اعتراض کردند: NPR


تظاهرکنندگان ضد دولتی علیه اصلاحات اخیر اعمال شده توسط رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در قانون انتخابات کشور که به گفته آنها دموکراسی را تهدید می کند، در میدان اصلی مکزیکو سیتی، The Zocalo، یکشنبه، 26 فوریه 2023 تظاهرات کردند.

فرناندو پلین/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

فرناندو پلین/AP


تظاهرکنندگان ضد دولتی علیه اصلاحات اخیر اعمال شده توسط رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در قانون انتخابات کشور که به گفته آنها دموکراسی را تهدید می کند، در میدان اصلی مکزیکو سیتی، The Zocalo، یکشنبه، 26 فوریه 2023 تظاهرات کردند.

فرناندو پلین/AP

مکزیکو سیتی – ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه در میدان اصلی بزرگ مکزیکوسیتی در اعتراض به تغییرات قانون انتخاباتی رئیس‌جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور که می‌گویند دموکراسی را تهدید می‌کند و می‌تواند نشانه بازگشت به گذشته باشد، اعتراض کردند.

تصور می شود که میدان معمولاً نزدیک به 100000 نفر را در خود جای دهد، اما بسیاری از معترضان که نمی توانستند در میدان جا شوند، به خیابان های اطراف ریختند.

راهپیمایان اکثراً سفید و صورتی – رنگ موسسه ملی انتخابات – پوشیده بودند و شعارهایی مانند “به رای من دست نزنید” سر می دادند. مانند راهپیمایی مشابه اما تا حدودی بزرگتر در 13 نوامبر، راهپیمایان تا حدودی مرفه تر از تظاهرات متوسط ​​به نظر می رسیدند.

تغییرات قانون انتخابات توجه دولت ایالات متحده را به خود جلب کرد.

برایان ا. نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی، در حساب توییتر خود نوشت: «امروز، در مکزیک، شاهد بحث بزرگی در مورد اصلاحات انتخاباتی هستیم که استقلال نهادهای انتخاباتی و قضایی را آزمایش می کند».

نیکولز نوشت: «ایالات متحده از نهادهای انتخاباتی مستقل و دارای منابع خوب که فرآیندهای دموکراتیک و حاکمیت قانون را تقویت می کنند، حمایت می کند.

پیشنهادات لوپز اوبرادور هفته گذشته تصویب شد. پس از تصویب، آنها حقوق، بودجه برای دفاتر انتخابات محلی و آموزش شهروندانی را که بر مراکز رای دهی اداره و نظارت می کنند، کاهش می دهند. آنها همچنین تحریم ها را برای نامزدهایی که از گزارش هزینه های مبارزات انتخاباتی خود کوتاهی می کنند، کاهش می دهند.

رئیس‌جمهور مکزیک رد می‌کند که اصلاحات تهدیدی برای دموکراسی هستند و می‌گوید انتقادات نخبه‌گرایانه است و استدلال می‌کند که موسسه پول زیادی خرج می‌کند. او می گوید این بودجه باید صرف فقرا شود.

اما معترض انریکه باستین، دامپزشک 64 ساله، گفت که با اصلاحات لوپز اوبرادور “می خواهد به گذشته بازگردد” زمانی که “دولت انتخابات را تحت کنترل داشت.”

باستین با یادآوری دهه‌های 1970 و 80 که حزب انقلابی نهادی یا PRI بر مکزیک حکومت می‌کرد، گفت: «زندگی بدون استقلال بود.

فرناندو گوتیرز، 55 ساله، یک تاجر کوچک، گفت که لوپز اوبرادور می خواست مکزیک را به سمت یک دولت سوسیالیستی هدایت کند. گوتیرز گفت: «این از کمک هایی که به کوبا می رود واضح است.

لوپز اوبرادور واکسن‌های کرونا، کارکنان پزشکی و بالاست راه‌آهن سنگی را از کوبا وارد کرده است، اما علاقه چندانی به سیاست‌های سوسیالیستی در داخل کشور نشان نداده است.

بسیاری دیگر از تظاهرکنندگان صرفاً نسبت به نوع اشتباه شمارش آرا، هزینه های کمپین بیش از حد و تاکتیک های فشار انتخاباتی که قبل از ایجاد آژانس مستقل انتخاباتی در دهه 1990 در مکزیک رایج بود، محتاط بودند.

لوپز اوبرادور روز پنجشنبه گفت که با وجود اینکه انتظار چالش های دادگاه را دارد، تغییرات را در قانون امضا خواهد کرد. بسیاری در تظاهرات روز یکشنبه ابراز امیدواری کردند که دادگاه عالی مکزیک برخی از تغییرات را لغو کند، همانطور که دادگاه ها با طرح های دیگر ریاست جمهوری انجام داده اند.

لورنزو کوردووا، رئیس موسسه ملی انتخابات، گفته است که اصلاحات “به دنبال حذف هزاران نفر از افرادی است که هر روز برای تضمین برگزاری انتخابات قابل اعتماد کار می کنند، چیزی که البته خطری برای انتخابات آینده خواهد داشت.”

لوپز اوبرادور نسبت به چالش‌های دادگاه بی‌تفاوت به نظر می‌رسد و روز پنجشنبه گفت که معتقد است این تغییرات تایید می‌شوند، زیرا هیچ یک “خارج از قانون” نبوده است.

با این حال، او در گذشته بارها به قوه قضاییه مکزیک حمله کرده و ادعا کرده است که قضات بخشی از توطئه محافظه کارانه علیه دولت او هستند.

مخالفت شدید رئیس جمهور علیه قوه قضائیه و همچنین سازمان های نظارتی و نظارتی، این نگرانی را در میان برخی ایجاد کرده است که او به دنبال احیای رویه های PRI قدیمی است، که قوانین را برای حفظ ریاست جمهوری مکزیک به مدت 70 سال تا شکست آن در این کشور تغییر داد. انتخابات 2000

انتخابات در مکزیک بر اساس استانداردهای بین المللی گران است، تا حدی به این دلیل که تقریباً تمام بودجه قانونی مبارزات انتخاباتی، طبق قانون، توسط دولت تأمین می شود. مؤسسه انتخاباتی همچنین کارت‌های شناسایی امن رای‌دهندگان را صادر می‌کند که رایج‌ترین نوع شناسایی در مکزیک است و بر رأی‌دهی در نقاط دورافتاده و اغلب خطرناک کشور نظارت می‌کند.

لوپز اوبرادور همچنان در مکزیک بسیار محبوب است و میزان تایید آن حدود 60 درصد است. در حالی که او نمی تواند برای انتخاب مجدد نامزد شود، حزب مورنا او در انتخابات ملی سال آینده مورد علاقه است و مخالفان در آشفتگی به سر می برند.

بخشی از درخواست مردمی او ناشی از انتقاد علیه بوروکرات‌های دولتی پردرآمد است و از این واقعیت که برخی از مقامات ارشد انتخاباتی حقوق بیشتری از رئیس جمهور دریافت می‌کنند، خشمگین شده است.