خاویر مایلی آرژانتینی به ملت درباره شوک اقتصادی دردناک هشدار داد:


خاویر مایلی، رئیس جمهور تازه سوگند خورده آرژانتین، در خارج از کنگره در بوئنوس آیرس، آرژانتین، یکشنبه، 10 دسامبر 2023 سخنرانی می کند.

گوستاوو گارلو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

گوستاوو گارلو/AP


خاویر مایلی، رئیس جمهور تازه سوگند خورده آرژانتین، در خارج از کنگره در بوئنوس آیرس، آرژانتین، یکشنبه، 10 دسامبر 2023 سخنرانی می کند.

گوستاوو گارلو/AP

بوئنوس آیرس، آرژانتین – این نشاط آورترین سخنرانی در مراسم افتتاحیه نبود. در عوض، رئیس جمهور جدید آرژانتین، خاویر مایلی، ارقامی را ارائه کرد تا دامنه «فوق العاده اضطراری» اقتصادی این کشور را آشکار کند و به دنبال آن بود که با کاهش شدید هزینه های عمومی، مردم را برای تعدیل شوک آماده کند.

مایلی در سخنرانی خود خطاب به هزاران هوادار در بوئنوس آیرس، پایتخت، گفت که این کشور زمانی برای بررسی گزینه های دیگر ندارد.

وی گفت: ما حاشیه ای برای بحث عقیم نداریم، کشور ما خواهان اقدام و اقدام فوری است. “طبقه سیاسی کشور را در آستانه بزرگترین بحران تاریخ خود رها کرد. ما نمی خواهیم تصمیمات سختی که باید در هفته های آینده گرفته شود، اما متأسفانه آنها هیچ گزینه ای برای ما باقی نگذاشتند.”

دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی از تورم سالانه 143 درصدی رنج می برد، ارزش پول کاهش یافته است و از هر 10 آرژانتینی چهار نفر فقیر هستند. این کشور دارای کسری مالی خمیازه ای، کسری تجاری 43 میلیارد دلاری، به اضافه 45 میلیارد دلار بدهی دلهره آور به صندوق بین المللی پول است که 10.6 میلیارد دلار ناشی از طلبکاران چندجانبه و خصوصی تا آوریل است.

جملات رایج مایلی، «پول نیست». او روز یکشنبه آن را تکرار کرد تا توضیح دهد که چرا رویکرد تدریجی به وضعیت، که نیاز به تامین مالی دارد، یک گزینه نیست.

اما او قول داد که این تعدیل تقریباً به‌طور کامل بر دولت تأثیر می‌گذارد تا بخش خصوصی، و این نشان‌دهنده اولین گام برای بازیابی رفاه است.

وی گفت: ما می دانیم که در کوتاه مدت وضعیت بدتر خواهد شد، اما به زودی ثمره تلاش خود را خواهیم دید که زمینه را برای رشد مستحکم و پایدار ایجاد کرده است.

مایلی، یک اقتصاددان 53 ساله، در تلویزیون با فحاشی های مملو از ناسزا علیه آنچه او کاست سیاسی می خواند به شهرت رسید. او محبوبیت خود را به یک کرسی کنگره و سپس، به همان سرعت، به نامزدی ریاست جمهوری رساند. پیروزی قاطع «آنارکو-سرمایه داری» خودخوانده در انتخابات مقدماتی اوت، موجی شوک در فضای سیاسی ایجاد کرد و رقابت را به هم ریخت.

آرژانتینی‌هایی که از وضعیت اقتصادی سرخورده شده بودند، نشان دادند که پذیرای ایده‌های عجیب و غریب خارجی‌ها هستند تا مشکلات خود را برطرف کنند و کشور را متحول کنند. او در دور دوم انتخابات 19 نوامبر قاطعانه پیروز شد – و نیروی سیاسی پرونیست را که برای چندین دهه بر آرژانتین تسلط داشتند، پراکنده کرد. با این حال، او احتمالاً با مخالفت شدید قانونگذاران جنبش پرونیست و اتحادیه های تحت کنترل آن مواجه خواهد شد، که اعضای آن گفته اند از دست دادن دستمزد خودداری می کنند.

اوایل روز یکشنبه، مایلی در داخل ساختمان کنگره ملی سوگند یاد کرد و آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور مستعفی، ارسی ریاست جمهوری را بر روی او گذاشت. برخی از نمایندگان مجلس شعار «آزادی» سر دادند.

پس از آن، او با ایراد سخنرانی افتتاحیه خود نه به قانونگذاران گردهم آمده، بلکه برای حامیانش که در بیرون جمع شده بودند، سنت شکنی کرد. او دولت در حال خروج را به دلیل قرار دادن آرژانتین در مسیر تورم فوق العاده در حالی که اقتصاد راکد بود، مقصر دانست و گفت طبقه سیاسی “زندگی ما را ویران کرده است.”

در 12 سال گذشته، تولید ناخالص داخلی سرانه در شرایطی که تورم 5000 درصدی را انباشته کردیم، 15 درصد کاهش یافت. به این ترتیب، بیش از یک دهه است که در رکود تورمی زندگی می‌کنیم. این آخرین مشکل پیش از شروع بازسازی آرژانتین است. ،” او گفت. “این آسان نخواهد بود؛ 100 سال شکست در یک روز از بین نمی رود. اما در یک روز شروع می شود و امروز همان روز است.”

با توجه به تیرگی کلی پیام مایلی، جمعیت با دقت گوش می دادند و فقط گاهی تشویق می کردند. بسیاری پرچم‌های آرژانتین و تا حدی پرچم زرد گاددن را به اهتزاز درآوردند که اغلب با راست آزادیخواهان ایالات متحده مرتبط است و مایلی و حامیانش آن را پذیرفته‌اند.

Wenceslao Aguirre، یکی از حامیان مایلی گفت: “از نظر اقتصادی، ما مانند هر آرژانتینی تلاش می کنیم تا پایان ماه پیش برویم.” این وضعیت بسیار پیچیده ای بوده است. امیدواریم این یک بار برای همیشه تغییر کند.»

با روی کار آمدن مایلی، ملت به این فکر می کند که کدام نسخه از او حکومت خواهد کرد: جنگجوی صلیبی اره برقی و ضد نظام از مسیر مبارزات انتخاباتی، یا رئیس جمهور منتخب معتدل تری که در هفته های اخیر ظهور کرد.

مایلی به عنوان یک نامزد متعهد شد که تشکیلات سیاسی را از فساد پاک کند، بانک مرکزی را که او متهم به چاپ پول و دامن زدن به تورم کرده بود، حذف کند و دلار آمریکا را جایگزین پزو که به سرعت در حال کاهش است، کند.

اما پس از برنده شدن، لوئیس کاپوتو، رئیس سابق بانک مرکزی را به عنوان وزیر اقتصاد و یکی از متحدان کاپوتو برای هدایت بانک انتخاب کرد، و به نظر می رسد که برنامه های بسیار تبلیغ شده خود برای دلارسازی را متوقف کرده است.

مایلی خود را به عنوان یک جنگجوی مشتاق در برابر خزش سوسیالیسم جهانی معرفی کرده بود، بسیار شبیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، که او آشکارا او را تحسین می کند. اما هنگامی که مایلی هفته گذشته به ایالات متحده سفر کرد، از مارآلاگو دیدن نکرد. در عوض، او ناهار را با یکی دیگر از رهبران سابق ایالات متحده، بیل کلینتون صرف کرد.

روزنامه آرژانتینی La Nacion گزارش داد که او همچنین یک دیپلمات با سابقه طولانی کار در مذاکرات آب و هوا را به کنفرانس در حال انجام COP28 در دبی اعزام کرد، علیرغم اینکه مصرانه دخالت بشر در گرمایش جهانی را رد کرده بود. و او از طرح های لغو وزارت بهداشت کشور عقب نشینی کرد.

و در طی سخنرانی افتتاحیه خود، برخی از نظرات را خطاب به طبقه سیاسی ارائه کرد و گفت که او قصد “آزار و اذیت کسی یا حل و فصل انتقامات قدیمی” را ندارد و هر سیاستمدار یا رهبر اتحادیه ای که بخواهد از پروژه او حمایت کند “با علنی پذیرفته خواهد شد.” بازوها.”

اعتدال او ممکن است ناشی از عمل گرایی باشد، با توجه به دامنه چالش عظیم پیش روی او، بی تجربگی سیاسی او و نیاز به ایجاد ائتلاف با احزاب دیگر برای اجرای دستور کار خود در کنگره، جایی که حزب او از نظر تعداد کرسی ها در رتبه سوم قرار دارد.

او پاتریشیا بولریچ، سیاستمدار قدیمی و رقیب دور اول از ائتلاف با بیشترین تعداد کرسی ها را به عنوان وزیر امنیت خود و همچنین معاون او، لوئیس پتری را به عنوان وزیر دفاع خود انتخاب کرد.

با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد مایلی از برنامه های رادیکال خود برای برچیدن دولت دست برنداشته است. او قبلاً گفته است که چندین وزارتخانه از جمله وزارتخانه های فرهنگ، محیط زیست، زنان و علم و فناوری را حذف خواهد کرد. او می خواهد وزارتخانه های توسعه اجتماعی، کار و آموزش و پرورش را تحت یک وزارتخانه واحد سرمایه انسانی با هم ترکیب کند.

پس از سخنرانی افتتاحیه خود، مایلی با یک کانورتیبل به کاخ ریاست جمهوری سفر کرد. او قرار است بعداً روز یکشنبه وزرای خود را سوگند یاد کند و با مقامات خارجی دیدار کند.

چهره های برجسته راست افراطی در میان آنها خواهند بود: نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان. رئیس حزب Vox اسپانیا، سانتیاگو آباسکال؛ رئیس جمهور سابق برزیل، ژایر بولسونارو و قانونگذاران متحد بولسونارو، از جمله پسرش.

مایلی پس از اینکه ماه گذشته طی یک مصاحبه تلویزیونی این چپگرا را “بدیهی” فاسد خواند و اظهار داشت که اگر او رئیس جمهور شود، این دو با یکدیگر ملاقات نخواهند کرد، ظاهراً نامه ای را برای دعوت از رئیس جمهور فعلی برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ارسال کرد.

لولا وزیر خارجه خود را برای شرکت در مراسم تحلیف مایلی اعزام کرد.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که اولین سفر خود را به آمریکای لاتین انجام داد، در حالی که کیف به حمایت از کشورهای در حال توسعه برای مبارزه 21 ماهه خود علیه نیروهای متجاوز روسیه ادامه می‌دهد، پیوست. زلنسکی و مایلی درست قبل از سخنرانی افتتاحیه با یکدیگر تبادل نظر کردند و بعداً در روز ملاقاتی دوجانبه داشتند.