انسان ها گونه های مهاجر جهان را تهدید می کنند:


نود و هفت درصد از گونه های ماهی مهاجر در معرض انقراض هستند. کوسه نهنگ، بزرگ‌ترین ماهی زنده دنیا، جزو ماهی‌های در خطر انقراض است.

تصویر اولشتاین/تصویر اولشتاین


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

تصویر اولشتاین/تصویر اولشتاین


نود و هفت درصد از گونه های ماهی مهاجر در معرض انقراض هستند. کوسه نهنگ، بزرگ‌ترین ماهی زنده دنیا، جزو ماهی‌های در خطر انقراض است.

تصویر اولشتاین/تصویر اولشتاین

هر سال، با تغییر فصول، میلیاردها حیوان برای یافتن غذا، رسیدن به زیستگاه های بهتر یا تولید مثل به سفر می روند. آنها به صورت گروهی و به صورت انفرادی مهاجرت می کنند، پرواز می کنند، شنا می کنند، خزیدن و راه می روند تا از مرزهای بین المللی و زیستگاه ها عبور کنند تا بقا پیدا کنند و دانه ها و مواد مغذی را حمل کنند.

یک گزارش مهم جدید از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد که انسان‌ها نه تنها این سفرها را دشوارتر می‌کنند، بلکه بسیاری از گونه‌های مهاجر را در وضعیت خطرناکی قرار داده‌اند.

طبق اولین گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به نیمی از گونه‌های مهاجر در حال حاضر در معرض خطر جمعیت رو به کاهش هستند. بیش از یک پنجم از نزدیک به 1200 گونه مهاجر تحت نظارت سازمان ملل – نهنگ ها، لاک پشت های دریایی، میمون ها، پرندگان آوازخوان و دیگران – در معرض خطر انقراض هستند.

“اینها گونه های باشکوهی هستند که سفرهای باورنکردنی انجام می دهند، در برخی موارد از نظر اقتصادی مفید هستند. [for humans]امی فرانکل، دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حفاظت از گونه های مهاجر حیوانات وحشی، گفت، و همچنین شعر، آهنگ و اهمیت فرهنگی.

این گزارش که توسط دانشمندان حفاظت از محیط زیست تهیه شده است، جامع ترین ارزیابی از گونه های مهاجر جهان است که تاکنون انجام شده است. 1189 گونه مختلف را مورد بررسی قرار داد که قبلاً توسط کنوانسیون گونه‌های مهاجر – یک معاهده 1979 برای حفاظت از گونه‌هایی که از مرزهای بین‌المللی عبور می‌کنند – محافظت می‌شوند تا ببیند آیا تلاش‌های حفاظتی کارآمد هستند یا خیر.

در برخی موارد، آنها هستند. گذرگاه های حیات وحش به حیوانات کمک می کند تا از روی جاده ها و حصارها عبور کنند. مقررات به جلوگیری از شکار غیرقانونی و مصرف بیش از حد برخی از ماهی ها و پستانداران در معرض خطر کمک می کند. حفاظت از زیستگاه به گونه ها فضایی برای حرکت و شکوفایی می دهد.

نویسندگان گزارش می‌گویند که برای معکوس کردن کاهش جمعیت، این تلاش‌ها باید تقویت و بزرگ‌تر شوند.

این نشریه آخرین گزارش جهانی است که نگرانی‌ها را در مورد ساکنان غیرانسانی سیاره افزایش می‌دهد. یک ارزیابی در سال 2019 در مورد تنوع زیستی جهان نشان داد که یک میلیون از 8 میلیون گونه تخمینی زمین در معرض خطر انقراض قرار دارند که بسیاری از آنها در طی چند دهه به دلیل فعالیت های انسانی مانند مصرف بیش از حد، جنگل زدایی، آلودگی و توسعه هستند. گزارش سال 2022 توسط صندوق جهانی حیات وحش نشان داد که جمعیت حیات وحش در 50 سال گذشته به طور متوسط ​​69 درصد کاهش یافته است.

برای گونه های مهاجر، تهدیدات ناشی از فعالیت های انسانی می تواند تقویت شود. حفاظت از گونه ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. اجرای قوانین حفاظت می تواند بسته به منطقه متفاوت باشد.

بر اساس گزارش جدید، شکار و ماهیگیری – بهره برداری بیش از حد – و از بین رفتن زیستگاه ناشی از فعالیت های انسانی به عنوان دو تهدید بزرگ برای گونه های مهاجر شناسایی شده است. در این گزارش آمده است که گونه های مهاجم، آلودگی – از جمله آلودگی نوری و صوتی – و تغییرات آب و هوا نیز تأثیرات عمیقی دارند.

بسیاری از گونه ها با تغییر فصل مهاجرت می کنند. تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان باعث تغییر فصول، طولانی شدن تابستان ها، کوتاه شدن زمستان ها و تغییر زمان بهار و پاییز می شود. دانشمندان حیواناتی مانند پرندگان در آمریکای شمالی را ثبت کرده اند که زمان مهاجرت خود را مطابق با این تغییرات تنظیم می کنند. همه با سرعت تغییرات همگام نیستند و به چیزی که دانشمندان آن را ناهمزمانی فنولوژیک می نامند، منجر می شود.

رهبران جهان از 133 کشوری که کنوانسیون گونه های مهاجر را امضا کرده اند، این هفته در ازبکستان گرد هم می آیند تا مسیری رو به جلو ترسیم کنند.

فرانکل گفت، گزارش جدید باید به طرفین احساس فوریت بدهد، اما همچنین باید راهنمایی برای هر کسی باشد که «می‌خواهد پرواز پرندگان و پریدن نهنگ‌ها در آب را ببیند». «به این گزارش نگاه کنید و چیزی پیدا کنید [you] می تواند به ادامه حیات این گونه های باورنکردنی کمک کند.”