امیر حاکم کویت، شیخ نواف آل احمد آل صباح در سن 86 سالگی درگذشت:


ولیعهد وقت کویت، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، در جلسه پایانی بیست و پنجمین اجلاس سران عرب در کاخ بیان در شهر کویت، در 26 مارس 2014 شرکت می کند. تلویزیون دولتی روز شنبه گزارش داد که امیر حاکم کویت درگذشت.

ناصر واگی/آپ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

ناصر واگی/آپ


ولیعهد وقت کویت، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، در جلسه پایانی بیست و پنجمین اجلاس سران عرب در کاخ بیان در شهر کویت، در 26 مارس 2014 شرکت می کند. تلویزیون دولتی روز شنبه گزارش داد که امیر حاکم کویت درگذشت.

ناصر واگی/آپ

دبی، امارات متحده عربی – شیخ نواف الاحمد آل صباح، امیر حاکم کویت، پس از سه سال سلطنت کم اهمیت که بر تلاش برای حل و فصل اختلافات سیاسی داخلی این کشور کوچک و نفت خیز متمرکز بود، روز شنبه درگذشت. او 86 سال داشت.

تلویزیون دولتی کویت درست قبل از اعلام این خبر توسط یک مقام غم انگیز، وارد برنامه هایی با آیات قرآن شد.

ما ملت کویت، ملت‌های عربی و اسلامی و ملت‌های دوست جهان، با اندوه و اندوه فراوان، در سوگ امیر فقید شیخ نواف الاحمد جابر الصباح که در پیشگاه پروردگارش در گذشت، عزاداری می‌کنیم. امروز، شیخ محمد عبدالله الصباح، وزیر دربار اماراتی که بیانیه کوتاهی را خواند، گفت.

مقامات هیچ دلیل مرگ را اعلام نکردند.

معاون حاکم کویت و برادر ناتنی او، شیخ مشعل الاحمد الجابر که اکنون 83 سال دارد، مسن ترین ولیعهد جهان بوده است. خبرگزاری دولتی کونا گفت که شیخ مشعل، یکی از رهبران قدیمی سرویس های امنیتی کشور، بعد از ظهر شنبه به عنوان امیر منصوب شد و اکنون یکی از آخرین رهبران هشت ساله کشورهای عربی خلیج فارس است.

در اواخر نوامبر، شیخ نواف به دلیل بیماری نامشخصی سریعاً به بیمارستان منتقل شد. از آن زمان، کویت منتظر اخباری در مورد سلامتی او بود. اخبار دولتی قبلاً گزارش داده بود که او در مارس 2021 برای بررسی های پزشکی نامشخص به ایالات متحده سفر کرده است.

سلامت رهبران کویت همچنان یک موضوع حساس در این کشور خاورمیانه ای هم مرز با عراق و عربستان سعودی است که شاهد جنگ قدرت داخلی پشت درهای کاخ بوده است.

کسانی که در زمان حیات شیخ نواف بودند و قبل از اینکه نفت کویت را به طور کامل از یک مرکز تجاری به یک کشور نفتی تبدیل کند، به دنیا آمدند، با افزایش سن در حال محو شدن هستند. این امر، و همچنین سایر کشورهای عرب خلیج فارس که حاکمان جوان تر و قاطع تری را در قدرت قرار می دهند، به طور فزاینده ای فشار بیشتری بر الصباح برای انتقال قدرت به نسل بعدی وارد کرده است.

در عربستان سعودی همسایه، ملک سلمان، 87 ساله، به طور گسترده اعتقاد بر این است که حکومت روزانه ملت خود را در دستان پسر 38 ساله خود، ولیعهد محمد بن سلمان قرار داده است.

شیخ نواف در سال 2020 در جریان شیوع ویروس کرونا و پس از مرگ سلف خود، مرحوم شیخ صباح آل احمد آل صباح، به عنوان امیر سوگند یاد کرد. وسعت و عمق احساسات از دست دادن شیخ صباح که به دیپلماسی و صلح طلبی شهرت داشت، در سراسر منطقه احساس شد.

شیخ نواف پیش از این وزیر کشور و دفاع کویت بود. ثروت سیاسی او علیرغم عضویت در خانواده حاکم الصباح هرگز مشخص نبود. شیخ نواف به عنوان وزیر دفاع، بر فروپاشی سریع نیروهایش در جریان تهاجم دیکتاتور عراق صدام حسین به کشورش در اوت 1990 نظارت داشت. او به دلیل تصمیمات خود در طول جنگ با انتقادات گسترده ای مواجه شد.

در نامه ای که در آن زمان به حاکم کشور ارسال شد، ادعا شد که شیخ نواف به خدمه تانک دستور داده است که به سمت نیروهای عراقی که در حال نزدیک شدن هستند شلیک نکنند. دلیل این دستور ادعایی همچنان نامشخص است. نیروهای جنگ‌زده عراق پس از سال‌ها جنگ با ایران، به راحتی بر این کشور چیره شدند.

یک نیروی چند ملیتی به رهبری ایالات متحده بعداً عراقی ها را در عملیات طوفان صحرا از کویت بیرون کرد. الصباح هرگز یافته های تحقیقات خود در مورد اقدامات دولت در مورد تهاجم را منتشر نکرد.

شیخ نواف در سال 1991 گفت: “هدف اصلی ما رهایی است. پس از بازگشت، خانه خود را تعمیر خواهیم کرد.” شما باید خودتان را اصلاح کنید و اشتباهات قبلی را اصلاح کنید.

او با تنزل رتبه مواجه شد و پس از آن حدود یک دهه بعد از آن سمتی در سطح کابینه نداشت و به عنوان معاون رئیس گارد ملی کشور خدمت کرد. حتی پس از بازگشت، تحلیلگران او را به‌عنوان فعالی در دولت نمی‌دانستند، اگرچه رویکرد کم‌اهمیت او بعداً برای برخی از کویتی‌ها که در نهایت از عملکرد او در زمان جنگ خارج شدند، جذاب بود.

شیخ نواف تا حد زیادی یک انتخاب بدون مناقشه برای امیر بود، هر چند که سن او باعث شد که تحلیلگران پیشنهاد کنند دوره او کوتاه خواهد بود. این بود – او سومین کوتاه ترین دوره تصدی را در بین هر امیری از زمان حکومت آل صباح بر کویت در سال 1752 داشت.

در طول دوره ریاست جمهوری خود، در حالی که ملت از طریق اختلافات سیاسی – از جمله اصلاح سیستم رفاهی کویت – دست و پنجه نرم می کرد، روی مسائل داخلی متمرکز بود که شیخ نشین را از گرفتن بدهی باز می داشت. با وجود تولید ثروت عظیم از ذخایر نفت، این کشور برای پرداخت حقوق های متورم بخش دولتی، اندکی در خزانه خود باقی می گذارد.

در سال 2021، شیخ نواف فرمان عفو ​​مورد انتظار را صادر کرد و حدود سه دوجین ناراضی کویتی را در اقدامی با هدف خنثی کردن بن‌بست بزرگ دولت عفو و کاهش داد. او درست قبل از بیماری خود اقدام دیگری را صادر کرد، با هدف حل آن بن بست سیاسی که منجر به برگزاری سه انتخابات پارلمانی جداگانه در کویت تحت حکومت او شد.

بادر السیف، استادیار تاریخ در دانشگاه کویت، گفت: “او عنوان خود را به دست آورد – او در اینجا لقب دارد، آنها او را “امیر عفو” می نامند.” هیچ کس در تاریخ مدرن کویت تا این حد پیش نرفته است که به طرف مقابل دراز کند و حرفش را باز کند.»

به نظر می رسد کویت دارای آزادترین پارلمان خلیج فارس است که نسبتاً اجازه مخالفت را می دهد.

در همین حال، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، پس از سال‌ها تحریم دوحه، روابط خود را احیا کردند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دادند و به شیخ نواف اجازه دادند تا بر مسائل داخلی تمرکز کند.

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا تسلیت گفت.

سوناک در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، گفت: «والاحضرت دوست بزرگ بریتانیا بود و ما تمام کارهای او را برای روابط دوجانبه و کارش برای ارتقای ثبات در خاورمیانه به خاطر می‌سپاریم».

کویت، کشوری با جمعیت حدود 4.2 میلیون نفر که کمی کوچکتر از ایالت نیوجرسی ایالات متحده است، ششمین ذخایر بزرگ شناخته شده نفت جهان را دارد.

این کشور از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 متحد سرسخت ایالات متحده بوده است. کویت میزبان حدود 13500 سرباز آمریکایی در این کشور و همچنین مقر اصلی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه است.