امبونگنی نگما، نمایشنامه‌نویس آفریقای جنوبی و خالق «سارافینا!» در ۶۸ سالگی درگذشت.


بازیگران Percy Mtwa، چپ، و Mbongeni Ngema در صحنه ای از “Woza Albert” در تئاتر مارکت در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، در سال 1981.

روفین کودیزر/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

روفین کودیزر/AP


بازیگران Percy Mtwa، چپ، و Mbongeni Ngema در صحنه ای از “Woza Albert” در تئاتر مارکت در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، در سال 1981.

روفین کودیزر/AP

ژوهانسبورگ – خانواده او اعلام کردند، نمایشنامه‌نویس، تهیه‌کننده و آهنگساز مشهور آفریقای جنوبی، مبونگنی نگما در سن 68 سالگی در یک تصادف رانندگی درگذشت.

خانواده وی روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کردند: «نگما در یک حادثه رانندگی در هنگام بازگشت از مراسم تشییع جنازه خود در لوسیکیسیکی در کیپ شرقی عصر امروز کشته شد. این نمایشنامه نویس مشهور سرنشین خودروی تصادف بود.

او بیشتر به خاطر خلق آهنگ محبوب سارافینا شناخته شد! که اولین بار در سال 1988 در برادوی نمایش داده شد. در سال 1992 به یک درام موزیکال با بازی ووپی گلدبرگ اقتباس شد و به موفقیت بین المللی تبدیل شد و نامزد جوایز تونی و گرمی شد.

سارافینا! داستان یک دانش آموز جوان را روایت کرد و این که چگونه پس از به زندان افتادن معلمش، به همسالان خود الهام بخشید تا علیه تبعیض نژادی در آپارتاید آفریقای جنوبی مبارزه کنند.

آپارتاید یک سیستم نهادینه شده بود که علیه غیر سفیدپوستان تبعیض قائل می شد و تضمین می کرد که آفریقای جنوبی از سال 1948 تا اوایل دهه 1990 توسط اقلیت سفیدپوست اداره می شود.

مجموعه کارهای نگما شامل تولید تئاتر تحسین شده Woza Albert بود که برای اولین بار در سال 1981 نمایش داده شد و بیش از 20 جایزه در سراسر جهان به دست آورد. طنز سیاسی بازگشت عیسی مسیح به عنوان یک مرد سیاهپوست را بررسی می کند و به عنوان یک مرد سیاه پوست به آفریقای جنوبی بازگشت.

ادای احترام به این نمایشنامه نویس برجسته در حال سرازیر شدن است.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه ای از نگما فقید تمجید کرد.

رامافوزا روز پنجشنبه گفت: «تولیدات زیادی که او خلق کرد یا در آنها مشارکت داشت، مقاومت و غرور را در میان ما به عنوان هموطنان آفریقای جنوبی الهام بخشید و آفریقای جنوبی و قاره ما را وارد تئاترها، خانه ها و آگاهی میلیون ها نفر در سراسر جهان کرد.

حزب حاکم کنگره ملی آفریقای جنوبی و یکی از بزرگترین رقبای آن، مبارزان آزادی اقتصادی چپ، هر دو تسلیت خود را اعلام کردند.

ANC در بیانیه ای گفت: “او یک نمایشنامه نویس، آهنگساز و تهیه کننده مورد تحسین جهانی بود. ما یک افسانه واقعی، یک قهرمان و یک سفیر واقعی تئاتر را از دست دادیم.”

حزب چپ او را به عنوان “بیش از یک هنرمند، یک نماد فرهنگی و چراغ امید در برخی از تاریک ترین دوران ما” توصیف کرد.

زیزی کودوا، وزیر ورزش، هنر و فرهنگ آفریقای جنوبی زیزی کودوا در توییتی گفت که از دست دادن نگما برای صحنه هنری آفریقای جنوبی قابل توجه است و افزود که آثار او “مخاطبین را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و تحت تاثیر قرار داد و سهم مهمی در گفتن این موضوع به آفریقای جنوبی داشت. داستان.”