پوتین در اجلاس بریکس آفریقای جنوبی شرکت نخواهد کرد و از دستگیری احتمالی جلوگیری می کند


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (سمت چپ) در 24 اکتبر 2019 در خلال یک جلسه عمومی در نشست سران روسیه-آفریقا در سوچی، روسیه، با رئیس جمهور آفریقای جنوبی، سیریل رامافوسا صحبت می‌کند.

سرگئی چیریکوف/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

سرگئی چیریکوف/AP


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (سمت چپ) در 24 اکتبر 2019 در خلال یک جلسه عمومی در نشست سران روسیه-آفریقا در سوچی، روسیه، با رئیس جمهور آفریقای جنوبی، سیریل رامافوسا صحبت می‌کند.

سرگئی چیریکوف/AP

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی – دولت آفریقای جنوبی روز چهارشنبه گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست اقتصادی ماه آینده در ژوهانسبورگ شرکت نخواهد کرد. این به کشور میزبان اجلاس اجازه می دهد تا از یک معضل حقوقی حیاتی در مورد اینکه آیا باید به حکم بازداشت بین المللی صادر شده برای رهبر روسیه عمل کند یا خیر، نفس راحتی بکشد.

دفتر سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: با توافق دوجانبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در اجلاس سران شرکت نخواهد کرد، اما فدراسیون روسیه توسط وزیر امور خارجه، آقای سرگئی لاوروف، نماینده خواهد شد.

سخنگوی کرملین به رسانه دولتی روسیه ریا نووستی تایید کرد که لاوروف شخصا در این کنفرانس شرکت خواهد کرد و گفت که پوتین از راه دور به صورت ویدئویی در کنفرانس “شرکت کامل” خواهد داشت.

در اجلاس اواخر آگوست برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – گروهی از اقتصادها موسوم به بریکس – گرد هم می آیند و بیشتر آنها رهبران ارشد خود را اعزام خواهند کرد.

این سؤال که آیا پوتین شخصاً ظاهر می شود یا خیر برای آفریقای جنوبی دردسر ایجاد کرد. این دادگاه یکی از امضاکنندگان دادگاه کیفری بین‌المللی است که در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را به اتهام جنایات جنگی که در جریان تهاجم روسیه به اوکراین مرتکب شده بود، صادر کرد.

در اسناد دادگاه آفریقای جنوبی که روز سه شنبه علنی شد، رامافوزا گفت که دستگیری پوتین “خطر درگیر شدن در جنگ با روسیه” است.

حزب حاکم رامافوسا روابط نزدیکی با مسکو دارد و موضعی رسمی در قبال جنگ در اوکراین اتخاذ کرده است. دولت او بارها در رای گیری سازمان ملل متحد برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین و خواستار پایان دادن به جنگ رای ممتنع داده است.

آفریقای جنوبی با میزبانی و شرکت در مانورهای دریایی با روسیه و چین در فوریه، مصادف با اولین سالگرد تهاجم به اوکراین، بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده را خشمگین کرد.

در ماه مه، روبن بریگیتی، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، این کشور را به “تسلیح” روسیه متهم کرد و آن را “اساسا غیرقابل قبول” خواند.

آفریقای جنوبی گفته است که با یک سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات وی تحقیق خواهد کرد گفتن در توییت مقامات تسلیحاتی دولتی “هیچ سابقه ای مبنی بر فروش تسلیحات تایید شده توسط دولت به روسیه در رابطه با دوره/حادثه مورد نظر” ندارند.

در ماه ژوئن، رامافوزا رهبری هیئتی از رهبران آفریقایی را به اوکراین و روسیه بر عهده داشت تا مذاکرات صلح را آغاز کند.

رامافوزا استدلال کرده است که آفریقای جنوبی از جانبداری در درگیری بین روسیه و اوکراین خودداری می کند و بر موضع عدم تعهد اصرار می ورزد – در حالی که بسیاری از جمله ایالات متحده بی طرفی خود را زیر سوال می برند.